KSH: kissé lassult a szállítási teljesítmény visszaesése
Kissé lassult a szállítási teljesítmények visszaesése az idén a harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához képest, a szállított áruk tömege 11,7 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2008 harmadik negyedévében, az első háromnegyedévi visszaesés azonban elérte a 13 százalékot - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény a harmadik negyedévben 7,6 százalékkal, az első háromnegyedévben 10 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest.
2008 harmadik negyedévében is 5,7 százalékkal maradt el az árutonna-kilométerben mért teljesítmény az előző év azonos időszakától, ugyanakkor a tavalyi első féléves növekedés a 2007-eshez hasonló szintre húzta fel a tavalyi szállítási teljesítményeket.
A közúti áruszállítás volumenének első három negyedévi 11 százalékos csökkenése elsősorban a belföldi szállítás 12 százalékkal alacsonyabb mértékének következménye - nemzetközi viszonylatban közel azonos tömegű árut szállítottak, mint a 2008. év azonos időszakában. A nemzetközi szállítás a második negyedévi 18,54 millió tonnához képest kismértékben nőtt a harmadik negyedévben, 18,86 millió tonnára.
A belföldi szállítások a harmadik negyedévben ugyancsak nőttek a második negyedhez képest: 61,13 millió tonnáról 66,64 millió tonnára.
A nemzetközi áruszállítás volumenében nem jelentős, az áruk tömegének mindössze 12 százaléka lépi át az országhatárt.
Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény belföldi viszonylatban 6, nemzetközi viszonylatban 4 százalékkal lett alacsonyabb. Kevesebb árut szállítottak nagyobb távolságra, megnőtt az átlagos szállítási távolság, ugyanakkor csökkent az üresen megtett út aránya. A mérséklődés elsősorban a szállítási ágazatba sorolt szervezetek volumenben 18 százalékkal, árutonna-kilométerben mérve 14 százalékkal alacsonyabb teljesítményének tudható be. Az egyéb ágazatokban tevékenykedő cégek saját árufuvarozási részlegei adták a közúton szállított áruk tömegének 47, illetve az árutonna-kilométerben mért teljesítmények 28 százalékát - utóbbi azért alacsonyabb, mert főként a saját vonzáskörzetükben, így kisebb távolságra szállítnak.
A vasúti áruszállítás forgalma és összteljesítménye is nagymértékben (21, illetve 27 százalékkal) csökkent a bázisidőszakhoz képest. 2009 első három negyedévében a belföldi vasúti szállítás volumene ugyan nőtt 10 százalékkal, teljesítménye viszont 10 százalékkal csökkent - a nemzetközi szállítási volumen és teljesítmény kétszámjegyű, 29, illetve 30 százalékos visszaesése mellett.
A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áruból 11, az összteljesítményből 10 százalék. Az összes teljesítmény 59 százaléka átmenő forgalom, 31 százaléka export, 10 százaléka import, és csupán 2 ezrelék a belföldi forgalom.
Az első félév végén a közúti gépjárművek állománya 3,7 millió, ebből 3,1 millió személygépkocsi. A gépjárműállomány növekedésének az üteme évről évre lassul. A Magyarországon forgalomban lévő személygépjárművek száma az első félévben csökkent, először fordult elő, hogy több járművet vontak ki a forgalomból, mint amennyit üzembe helyeztek. Továbbra is magas a gépjárművek átlagos életkora, a személygépkocsiké közel 11, az autóbuszoké 13 év.
A 2009 első kilenc hónapjában az első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 61 ezer, 56 százalékkal kevesebb, mint a bázisidőszakban. Az első alkalommal regisztrált személygépjárművek 15 százaléka használt. A Ford, az Opel és a Suzuki márkák adták együttesen az elsőként forgalomba helyezett személygépjárművek harmadát.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.