2009. november. 23. 16:51 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. november. 23. 16:56 Gazdaság

Csokoládéháború: ki kap be kit?

Főleg a csokoládéiról és üdítőitalairól ismert brit Cadbury élelmiszeripari konszernt egyre nagyobb veszély fenyegeti, hogy függetlenségének véget vet valamelyik pénzes konkurense. Az amerikai Kraft Foods 16,7 milliárd dolláros ajánlata már szeptember óta az asztalon fekszik, de a szintén amerikai Hershey lehet, hogy ráígér.

A helyzet azonban korántsem holmi árverés egyszerűségét idézi. Ugyanis a Cadbury potenciális vevői körül sem minden tiszta. Amíg a Kraft egyedüli befektetőként jelent meg a cég londoni ajtajánál, úgy tűnhetett, hogy könnyen bejut, s átveheti az irányítást. Csakhogy közben az amerikai csokoládé fogalmával szinte azonos Hershey is szemet vetett vetélytársára, s akár magasabb árat is megadna az akvizícióért, hacsak a jogi és pénzügyi nehézségek meg nem akadályozzák ebben.

A társaság egyik problémáját az okozza, hogy szűkebb pátriájában, Pennsylvaniában a büszkeség egyik legfontosabb tárgya, ráadásul igen nagy munkaadó. E kettős státus fenntartásáért a cégalapító Milton S. Hershey örökségét vigyázó jótékonysági szervezet felel, amely ráadásul a szavazó részvények 80 százalékát is kézben tartja.

Cadbury reklámautó. Ki töri fel ezt a tojást?
© goingconcern.com
A Hershey ugyanis maga is a felvásárlás tárgya lehet. Az olasz Ferrero konszern, amely többek között pralinéiből és a Nutella mogyorókrémből tesz szert óriás bevételre, rajta keresztül szeretne jelentős piaci rést szerezni magának az USA piacán. Így még az is elképzelhető, hogy a Hershey és a Ferrero közösen szállnának harcba a Cadbury megszerzésért.

Ez elég valószínű forgatókönyvnek tűnik, hiszen a JP Morgan Chase Bank, amely rendsesen a Hershey befektetései mögött áll tanácsadóként, arról számolt be egy pénzügyi jelentésben, hogy a csokoládégyár legfeljebb 4 milliárd dolláros hitelt vehetne fel anélkül, hogy a hitelminősítésének lerontását veszélyeztetné.

Továbbá a Hershey piaci értéke jóval alatta van a felvásárolni kívánt társaságénak, mintegy 8,5 milliárd dollár, szemben a Cadbury 11 milliárd fontjával (kábé 18,2 milliárd dollár) és alig ötöde a versenytárs Kraft 40,1 milliárd dolláros értékének. Ráadásul egy felvásárlási kezdeményezése már kisiklott, amikor a Wrigley rágógumigyárat akarta megkaparintani 12,5 milliárd dollárért, s a rendkívül konzervatív üzletpolitikát támogató jótékonysági alap kurátorai ebbe nem mentek bele.

Most azonban a diverzifikáció szükségességét belátó alapítvány megadta az engedélyt a 17 milliárd dolláros ügyletre. Ezzel a tranzakció még korántsem lefutott, bár már folynak a tárgyalások a JP Morgan és a Merryll Linch bevonásával a potenciális ügylet finanszírozásának megteremtésére. És persze a Ferrero is segíthet. Ám az ajánlatát még mindig tartó Kraft sem adta fel, és a köztudottan dinamikus, gyorsan alkalmazkodó céget nem kötik meg politikai és pénzügyi béklyók. És tán arról sem érdemes megfeledkezni, amit Roger Carr, a Cadbury igazgatósági elnöke közölt a brit sajtóval, hogy ők bizony a cég függetlenségének megmaradását preferálják.

zöldhasú
Hirdetés