Újabb egy évet késik a 4-es metró kivitelezése
Újabb egy évet csúszik a 4-es metró kivitelezése, miután az alagútfúrást végző Bamco konzorcium az eredetileg tervezett 22 hét helyett csak 50 hét alatt tudja megépíteni az alagutat a Baross térig - közölte Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója.
Bár tudomásul veszik a Bamco ütemtervét, azt elfogadni nem tudják, ezért minden a késésből fakadó többletköltséget a konzorciumra fognak hárítani - mondta az MTI-nek, hozzátéve: jelen állás szerint a 4-es metró legkorábban 2012 végén szállíthat utasokat. A csúszás a metrókocsik beszerzését Klados Gusztáv elmondása szerint nem befolyásolja, mivel a kocsikat várhatóan jövő évben szállítják le, ezek után a járműtelepeken tárolják azokat addig, amíg el nem készül a 4-es metró.
A DBR sajtóközleménye szerint számos tényező közrejátszott abban, hogy ismét módosult az ütemterv. A többi között késedelmet okozott a konzorciummal folytatott jogvita, a többszöri, "önkényes" leállás, a Gellért téri összekötő alagút körüli műszaki vita és a realitásoktól gyakran eltérő vállalkozói ütemtervezés is.
A Bamco szerint a késés legfőbb indoka, hogy az állomásokat nehezebben tudják megközelíteni, mert azok helyenként már szerkezetkész állapotban vannak. A DBR szerint elfogadhatatlan, hogy ekkora késénél erre hivatkoznak. Megjegyezték: vállalhatatlan lépés lett volna az állomásépítéseket akár csak átmenetileg is felfüggeszteni és ezzel más vállalkozóknak is alapot szolgáltatni a többletköltség-igényekre.
Továbbra is az a véleménye a DBR-nek, hogy konstruktív vállalkozói magatartással mindez elkerülhető lett volna. Úgy vélik: a Bamco egyszerűen túlvállalta magát az eredeti ütemtervben.
A közleményben kitértek arra is: az alagútépítés a projekt legfontosabb eleme, így a késés kihat a többi munkafázisra is. Az elhúzódás maga után vonta, hogy a kivitelezők az egyébként előrehaladott készültségű állomások szerkezetépítési munkálatait nem tudták, tudják a pajzsok áthaladásáig befejezni. Emiatt mind a vágányépítő, mind a belső beépítést végző kivitelező később kaphatott és kaphat munkaterületet, ahogy a rendszerépítést végző vállalkozó is később állhat majd csak munkába.
Kitértek arra is: korábban a Vinci által vezetett konzorciumnak 35 milliárd forintos többletkövetelése volt, a tárgyalások előrehaladtával ez az összeg azonban csökkent. Az alagútépítés késedelmei miatt viszont jelentős többletigény merült fel a DBR oldalán is. A vitát azonban csak akkor tudják lezárni, ha az alagútépítő pajzsok elérték a Baross teret, mert ekkor derül csak ki a késés pontos mértéke és az is: ki mekkora összeggel tartozik a másik félnek.
A 4-es metró alagútját 2007 áprilisában kezdték el építeni, ekkor indult el az első pajzs a Kelenföldi pályaudvarról. A korábbi ütemtervek szerint a pajzsoknak 2009 májusában kellett volna a Baross térre érkezniük. Három évvel ezelőtt még azt tervezték, hogy a 4-es metrót 2009 végén átadják az utasforgalomnak.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.