Az ügyfelek bíznak bankjukban, kevésbé a bankszektorban
A „folyamatosan rossz sajtó” ellenére az ügyfelek jelentős többsége továbbra is bízik saját bankjában, jóllehet a bankrendszer egésze iránt meglehetősen alacsony a bizalom – ez derül ki az egyik vezető londoni üzleti elemző csoport legújabb felméréséből.
A Datamonitor által a pénzügyi szolgáltatások fogyasztói megítéléséről elvégzett – a Lehman Brothers bankcsoport bukásának első évfordulója elé időzített – nagyszabású nemzetközi vizsgálat kimutatta, hogy a megkérdezett banki ügyfelek 59 százaléka töretlenül bízik saját bankjában. A bankszektor egészébe vetett fogyasztói bizalom azonban igen alacsony: a felmérésbe bevontak alig 29 százaléka mondta azt, hogy megbízik a pénzügyi szolgáltatói rendszerben.
Mindazonáltal meglehetősen szilárdnak látszik az egyéni bankok iránti fogyasztói bizalom az elmúlt tizenkét hónap fejleményeinek ismeretében – állapította meg a Datamonitor. A cég felmérése azt mutatta, hogy jóllehet a hitelválság kikezdte a fogyasztók bizalmát a bankipar iránt, ez nem eredményezte a saját bankjukba vetett bizalom elvesztését.
Arra a kérdésre, hogy a következő hat hónapban várhatóan milyen banki lépésre szánják el magukat, a megkérdezetteknek mindössze a 14 százaléka felelte, hogy esetleg átpártol egy másik bankhoz. Nagy-Britanniában különösen alacsony az elvándorlási kedv: a fogyasztók 10 százaléka tervezi, hogy új bankot választ.
A Datamonitor elemzői szerint a banki ügyfelek úgy tartják, hogy a pénzügyi válságért a banki iparág egésze a felelős, nem az általuk használt egyéni bankok. A banki gyakorlattal kapcsolatos viták az utóbbi időben a bankári prémiumok körül összpontosulnak; a kérdés immár a legfelsőbb szintű nemzetközi diplomáciában is elsődleges fontosságú napirendi pont.
Az üggyel foglalkoztak a húsz legnagyobb ipari és felzárkózó ország (G20) hétvégi londoni pénzügyminiszteri értekezletének részvevői is, jóllehet egyes szabályozói javaslatokon túl konkrét döntésekre nem jutottak. A Húszak ezt a kérdést az általuk korábban életre hívott Pénzügyi Stabilitási Tanács elé utalták, azzal a kéréssel, hogy a testület dolgozzon ki megoldási javaslatokat a hónap végén esedékes pittsburghi G20-csúcsig.
A londoni miniszteri értekezleten – egyelőre csak kompromisszumos elképzelések szintjén – felmerült, hogy a bankoknak elő kellene írni a legmagasabb keresetű alkalmazottak javadalmazásának nyilvánosságra hozatalát, a bankári jutalmak kifizetésének elosztását több évre, valamint azt, hogy a már folyósított prémiumokat vissza lehessen fizettetni, ha a jutalmazott bankár teljesítménye később romlik.
Franciaország már a londoni G20-értekezlet előtt jelezte, hogy a bankári jutalmakat legszívesebben törvényi szabályozással korlátozná. Alistair Darling, a vendéglátó brit pénzügyminiszter azonban a londoni ülésen értésre adta, hogy a brit kormány ezt „működésképtelen” megoldásnak tartaná. Független londoni elemzők szerint ugyanakkor –legalábbis a belátható jövőben – a banki prémiumok kérdését a válság önmaga „lerendezi”.
A Centre for Economics and Business Research (CEBR) nevű vezető londoni gazdaságelemző cég nemrégiben kiadott előrejelzésében összesen 2,769 milliárd font karácsonyi jutalmat jósolt 2009-re a londoni City bankosainak, 70 százalékkal kevesebbet a 2006-os karácsonyi szezonban kiosztott, a cég becslése szerint 8,8 milliárd fontos eddigi prémiumcsúcsnál.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.