ÁSZ-kritika a főváros hatósági díjainak megállapítására
A Fővárosi Önkormányzat nem járt el megfelelő gondossággal a távhőszolgáltatás, a vízszolgáltatás, a szennyvízelvezetés, a szilárd- és folyékonyhulladék-kezelés, a kegyeleti közszolgáltatások és a kéményseprő-ipari közszolgáltatások hatóságai díjainak megállapításánál - olvasható az Állami Számvevőszék vizsgálatából.
A számvevőszék szerint a Fővárosi Önkormányzatnak mint árhatóságnak nem volt díjkoncepciója, ennek hiányában pedig nem határozta meg a közszolgáltatások hatóságidíj-képzésének általános, valamint az egyes közszolgáltatásokra vonatkozó közép- és hosszú távon érvényesítendő elveit.
A vízdíj vonatkozásában a szindikátusi és menedzsmentszerződés, a csatornahasználati díj esetében a részvényesi szerződés, illetve a közüzemi szolgáltatási szerződés nem tartalmazta a díjképlet alapjául szolgáló adatok időszakos felülvizsgálatának a kötelezettségét.
A számvevőszék megállapította: a Fővárosi Önkormányzat a közszolgáltatás ellátására kötött szerződésekben, együttműködési megállapodásban nem adott útmutatást a közszolgáltató társaságoknak az önköltségszámítás kialakításához.
A hatósági díjak a vízszolgáltatás, a szennyvízelvezetés, a szilárdhulladék-kezelés, a kegyeleti közszolgáltatások közül a szórás, a sírásás, valamint a ravatalozás esetében fedezetet nyújtottak a közszolgáltatások ráfordításaira. Ez azonban nem volt megítélhető a távhőszolgáltatás és a kéményseprő-ipari közszolgáltatás esetében, mivel a közszolgáltatás költségeit nem különítették el számvitelileg. A folyékonyhulladék-kezelésnél azért nem tudták megítélni, mert megalapozatlan volt a díjkalkuláció. Emellett 2007-ben a hatósági díj nem nyújtott fedezetet a köztemetők fenntartása, a halotthűtés és a temetőn belüli szállítás költségeire.
Az ÁSZ emlékeztetett rá: a Főtáv Zrt., a Vízművek Zrt., a Csatornázási Művek Zrt., valamint az FKF Zrt. évente a fővárosi közgyűlés által meghatározott összeget fizetett be a magánszemélyek által létrehozott Hálózat Alapítványba. Az alapítvány támogatást nyújt a távhő-, a vízszolgáltatás, a szennyvízelvezetés, valamint a szilárd-hulladékkezelés díjtartozásának kiegyenlítésében, a lakossági fogyasztók fizetőképességének fenntartása érdekében.
A négy közszolgáltató 2007-re összesen 2,012 milliárd forintot, 2008-ra 1,846 milliárd forintot utaltak át az alapítványnak. A közszolgáltatók az alapítványnak befizetendő összeget beépítették a hatósági díjba.
Az ÁSZ szerint a Fővárosi Önkormányzat az alapítványnak átutalandó összeg meghatározásakor nem érvényesítette a fogyasztók érdekeit, "mivel a lakossági fogyasztók fizetőképessége fenntartásának teljes terhét - a közszolgáltatók, a Fővárosi Önkormányzat, és a fogyasztók közötti megosztás helyett - a fizető fogyasztókra hárította".
Nem érvényesítette a fogyasztók érdekeit azáltal sem, hogy "nem tette átláthatóvá a lakossági fogyasztók fizetőképessége fenntartásának áthárított terhét, mivel a közszolgáltatás számláján a közszolgáltató társaságok ennek mértékét nem jelenítették meg, valamint nem ellenőrizhető módon szervezte meg az egyes közszolgáltatók által a Hálózat Alapítvány részére átutalt összegnek az adott közszolgáltatás díjhátralékosai segítésére történő felhasználását".
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.