Pénzmosás futballal: milliárdok a csalók keze ügyében
Az európai futballban hatalmas pénzek mozognak. Bizonyságul elég csak a jelenleg is tartó átigazolási szezonban egy-egy sztárjátékosért kifizetett euró tízmilliókra gondolni. Ekkora összegek már felvetik, hogy nem mindig a gazdasági racionalitás mozgatja őket. A Financial Action Task Force (FATF) független kormányközi vizsgáló szervezet az OECD-vel együttműködve a minap tette közzé azt a tanulmányát, amelyben a pénzmosás megjelenését elemzi a világ labdarúgásában. Íme, a krimi fontosabb részletei.
Az utolsó két évtizedben a sportban egyre nagyobb szerephez jutott a pénz. Ennek számos pozitív hatása volt, de megjelentek a negatív következmények is. A FATF 2008 októberétől kezdve 25 országban vizsgálódott mind az öt kontinensen (de érthetően főleg a labdarúgás gazdaságilag legfontosabb piacát jelentő Európában), hogy kiderítse: mely pontokon a legvédtelenebb a futball a pénzmosással és más illegális tevékenységekkel szemben. Felfedték, hogy nem azonos mértékben, de a sportág teljes keresztmetszetében (kezdve a legkisebb amatőr egyletektől egészen a sztárklubok képében megjelenő gigantikus futballvállalatokig, sőt a különféle helyi, nemzeti és nemzetközi szervezetekig) mindenütt megjelenik a bűn csábítása. Ebben érintettek lehetnek a klubok és a sportolók játékjogának tulajdonosai, az átigazolási piac szereplői, a fogadási piac résztvevői, az image-jogok, a szponzorációk vagy hirdetési ügyletek kezelői. De a futball kapcsolatba kerül a korrupcióval, az emberi jogok megsértésével, vagy a doppingszerek kereskedelmével is.
A pénzmosási technikák és az elkövetett szabálytalanságok illetve bűnök is igen sokfélék, és időnként egészen súlyosak. A spektrum az apró svindliktől a határokon átívelő tranzakciókig, az adóparadicsomi lehetőségek törvénytelen kiaknázásáig, s a fedőcégek, a befolyásos emberek, politikai szereplők fel- vagy kihasználásáig terjed, sőt időnként az emberkereskedelem gyanúja is felmerül.
Ez is futball. A pénz néha földre kényszeríti a sportot © AP |
Ekképpen igen nehéz megítélni, hogy mekkora lehet a sport, s ezen belül a futball gazdasági értéke. Néhány nemrégiben közreadott becslés szerint az Európai Unióban a sportágazat a GDP termeléséből meglepően magas értékkel veszi ki a részét. A legkisebb 0,5 százalékos becslés csak a nagyon szűken vett sport teljesítményét jelöli, ha azonban ide számítjuk a sporttal kapcsolatos turizmust, a biztosításokat vagy a társadalom jobb egészségi állapotát, úgy az érték már eléri a GDP 3,7 százalékát. Fontos megjegyezni, hogy a sport jelentős és egyre növekvő részét a non-profit keretek között folytatott, s a helyi társadalom által támogatott tevékenység teszi ki. Továbbá egyre nagyobb mértékben jelennek meg a sport gazdasági értékében a szellemi vagyontárgyak: a szerzői jogok, a kereskedelmi kommunikációs jogok, a védjegyek, a védett image-ek vagy a médiajogok. Márpedig ha valahová sok pénz folyik be, ott a csalás vagy korrupció kockázata is növekszik. A sportban is ez a helyzet- Az EU 2007-ben kibocsátott sportról szóló fehér könyvében már figyelmeztet: „A sport olyan új veszélyekkel és kihívásokkal néz szembe, mint a kereskedelmi nyomásgyakorlás, a fiatal sportolók kizsákmányolása, a dopping, a korrupció, a rasszizmus, az illegális szerencsejáték, a pénzmosás és más tevékenységek, amelyek károsak a sportra.”
A FATF világméretű felmérésből az derült ki, hogy a megkérdezettek a következő sportokat tartják elsősorban a bűnözés célpontjainak: labdarúgás, krikett, rögbi, lóverseny, autó- és motorverseny, jégkorong, kosárlabda, röplabda. A sport és a bűn kapcsolatát ráadásul nem mindig a pénzszerzés motiválja, hanem jelentős mértékben a társadalmi elismertség megszerzése is. A népszerű sportok lehetőséget adnak, hogy a bűnözőkből hírességek váljanak, és kapcsolatot létesítsenek befolyásos vagy közismert emberekkel, s bebocsáttatást nyerjenek az intézményesült társadalomba.
Ha a pénzmosásról beszélünk, a futball erre nyilvánvalóan jó terep, hiszen messze ez a legnagyobb sport a világon. Az igazolt játékosok száma 38 millió továbbá 5 millió bíró és hivatalos személy tartozik hozzá. A világon mindenütt játsszák, ráadásul sok helyütt a legnépszerűbb sport. Rengetegen művelik kedvtelésből is, de még többen érdeklődnek iránta passzívan. A mérkőzéseket óriási tömegek kísérik figyelemmel a lelátókról vagy a médián keresztül. Jól mutatja a figyelmet, hogy a 2006-os világbajnokság döntőjét több mint 1 milliárd ember, a Föld teljes lakosságának 15 százaléka nézte meg.
A futballvilág adatai 2006-ban
Az összes játékos száma | 265 millió |
A női játékosok aránya | 8 százalék |
Igazolt játékosok száma | 38 millió |
Bírók és hivatalos személyek száma | 5 millió |
A klubok száma | 301 000 |
Top-20 ország az igazolt játékosok száma szerint | Németország (> 6 millió), USA (> 4 millió), Brazília (> 2 millió), Franciaország, Olaszország, Anglia, Dél-Afrika, Hollandia, Japán (> 1 millió), Kanada, Oroszország, Kína, Ukrajna, Csehország, Lengyelország, Spanyolország, Ausztria, Svédország, Chile és Irán (> 0,4 millió) |
Forrás: FIFA 2007.
A globális befektetéseknek és a hatalmas médiafigyelemnek köszönhetően a futball a 90-es évek óta hatalmas iparággá változott, amelyet már nem csak a szenvedély, hanem sokkal inkább a pénz és a presztízs mozgat. A labdarúgás gazdasági súlya mind nagyobb, s a legfelsőtől a legalsó szintekig igen fontos társadalmi szerepet tölt be. Ez a sport már nem pusztán számos embereknek nyújt megélhetést, hanem hatékony eszköze a helyi gazdasági fejlesztéseknek, a társadalomi kohéziónak, az oktatásnak, a személyes fejlődésnek és az emberi, kulturális értékek átvitelének.
Nem csoda, hogy a labdarúgás a „legmagasabb” társadalmi körök érdeklődését is élvezi. Például azért, mert politikusok e sporton keresztül szívesen szereznének maguknak olcsó népszerűséget. Erre ismerünk jó pár példát a zöld-fehér színekért rajongó agrárminisztertől az utánpótlás-akadémiát alapító pártelnökön át az egykori orosz távol-keleti kormányzóig, sőt praktizáló uniós miniszterelnökig. Az Európai Bizottság látva a kísértést, már 2000-ben kiadta a Nizzai Deklarációt, amely a sport függetlenségét, autonómiáját, önigazgatását, önszervezését igyekszik megóvni „A sportot és a politikát ne keverd! elv alapján. Ez a deklaráció az unióban és tagállamiban a jogrend része. Ezen kívül a nemzetközi futballszervezetek és az uniós tagállamok maguk is igyekeztek olyan szabályokat alkotni, amelyek távol tartják a sporttól a politikai befolyást.
Az EU-ban a labdarúgás termelte a GDP 0,1 százalékát. A teljes összeg több mint felét pedig öt topliga adja: az angol Premierleague, a német Bundesliga, a spanyol la Liga, az olasz Serie A és a francia Ligue 1. Ezekben a ligákban található a világ legnagyobb egyesületeinek zöme. A Forbes legnagyobb futballklubokat felsoroló 25-ös listáján egyetlen egy akadt e körön kívül, a skót Celtic Glasgow.
A professzionális labdarúgás bevételei Nyugat-Európában a következő négy fő tételekből adódnak össze. A mérkőzések napi bevételei (jegyek, bérletek), televíziós jogdíjak, szponzoráció (mezreklámok, stadionban lévő hirdetések), egyéb kereskedelmi bevételek (klubereklyék és más termékek kereskedelme, konferenciák, catering szolgáltatás, látogatóközpont, utaztatás, stb.) A fejlett országokban a televíziós jogdíjak a bevételek 30-60 százalékát teszik ki, míg másutt ez az arány lényegesen kisebb. A klubok ezekben az országokban sokkal inkább a szponzorációtól, a tulajdonos támogatásától vagy a helyi önkormányzatoktól függenek.
A bevételek megoszlása az európai futballpiacon 2007-ben
% | milliárd euró | |
A legnagyobb öt európai liga | 52 | 7.2 |
A nagy ötös országainak más ligái | 16 | 2.2 |
A többi első osztályú európai liga (48 UEFA tagországban) | 15 | 2.1 |
A 48 tagország többi ligája | 3 | 0.4 |
FIFA, UEFA és nemzeti szövetségek | 14 | 1.9 |
Összesen | 100 | 13.8 |
Forrás: Deloitte, 2008
A bevételek megoszlása a 10 legnagyobb európai futballpiacon 2007-ben
Összesen (millió euró) | Jegy és bérlet % | Médiajogok % | Szponzoráció % | Egyéb % | |
Anglia | 2 273 | 35 | 39 | 26 | - |
Németország | 1 379 | 22 | 35 | 26 | 17 |
Spanyolország | 1 326 | 26 | 42 | 32 | - |
Olaszország | 1 163 | 13 | 63 | 12 | 12 |
Franciaország | 972 | 14 | 58 | 18 | 10 |
Hollandia | 398 | 30 | 17 | 40 | 13 |
Skócia | 259 | 50 | 21 | 29 | - |
Portugália | 239 | 33 | 19 | 13 | 35 |
Ausztria | 151 | 13 | 9 | 60 | 18 |
Svédország | 87 | 30 | 28 | 32 | 10 |
Forrás: Deloitte, 2008
A profi futballszervezeteknél, például a top ligák csapatainál a költségek több mint a felét a fizetések, az átigazolási költségek és az ezekkel kapcsolatos kiadások adják. Ez azt jelenti, hogy a labdarúgásban megtermelt pénz igen jelentős részét a játékosok, ügynökök, edzők és menedzserek egy kiválasztott szűk csoportja zsebeli be. Az öt nagy liga az 1996-97-es szezonban 2,5 milliárd eurós forgalmat bonyolított le, 2007-08-ban viszont már 9,7 milliárdot, miközben a bérjellegű kiadások 1,2-ről 4,2 milliárd euróra emelkedtek. Miközben – csak emlékeztetőül – az egész európai futballipar 13,8 milliárd eurót inkasszált. Azaz a piacon lévő pénz harmada párezer sztárjátékos és menedzser gazdagodását szolgálja. Nem csoda, hogy ezek a klubok bárkit megszerezhetnek maguknak, hiszen minden fiatal tehetség ebbe az elitbe szeretne tartozni, bárhol is ismerkedjék meg a futballal a világon.
Ezzel nagyjából ki is rajzolódott az a kör, amelynek tagjai között a pénz mozog, s ha van csalás, hát az is megtörténik: klubok, játékosok, szponzorok, a média, egyéni befektetők, helyi üzleti társulások és tehetségbankok, ügynökök, helyi képviselők, adóhatóságok, ingatlanfejlesztők. Ehhez jönnek még a szabályalkotók vagy az olyan pénzügyi szolgáltatók, elszámolóházak, amelyek a pénzügyi tranzakciókat lebonyolítják. Ritkán kapcsolódik ide a szervezett bűnözés, de a csalás, korrupció, adóelkerülés, pénzmosás annál inkább.
A FATF kutatói azonosították azokat az okokat is, hogy miért éppen a futballt érdemes pénzmosásra használni. A legfontosabbak a következők:
Könnyű behatolni a piacra: A stadionokban ugyanis a társadalom minden rétegéből származó emberek találkoznak egymással.
A döntéshozói kör komplikált hálózatot alkot: Az iparág gyors növekedésével rengeteg új ember érkezik a labdarúgás környékére (szponzorként, ügynökként, befektetőként, média szereplőként, játékjogot birtokló cég képviselőjeként, stb.), s ezek egymással való kapcsolata meglehetősen homályos. Ráadásul mindenütt sok a külföldi, ahogy a pénzmosási műveletek jelentős része is határok felett megy végbe.
A menedzsment híján van a professzionalizmusnak: Az iparág olyan gyorsan nő, hogy a piac nem képes ellátni megfelelő szakemberekkel, de gyakran régről itt maradt önjelöltek vagy önkéntesek töltenek be kulcspozíciókat. Húsz év nem volt elegendő, hogy a szakmai követelmények a különböző szinteken letisztuljanak. Tulajdonképpen csak a nagy klubokat vezetik profik.
Ágas-bogas jogi környezet: A klubok jogi formája a privátcégtől az alapítványig mindenféle lehet. Gyakran a stadionokat más formában működtetik, mint a klubot vagy az utánpótlás akadémiát. A különböző formákra másfajta szabályok vonatkoznak. A gyenge ellenőrizhetőség egyben azt is jelenti, hogy a klubokat könnyű megszerezni.
Hatalmas összegek forognak a sportágban: Nem csak összességében, hanem egy-egy klubnál, még a kisebbeknél is jelentős összegek jelennek meg. Ráadásul a pénzek országhatárokat átlépve, nem egyszer a nemzetközi szervezetek kontrollja alól kikerülve, gyakorta adóparadicsomokat is megjárva forognak.
A futballban megforduló pénzek hasznosulása gyakran megjósolhatatlan: Sokszor nem lehet tudni, hogy egy játékos vajon beváltja-e a hozzá fűzött várakozásokat, s a ráköltött pénz megtérül-e? Ezért a bizonytalanság kultúrája nagyobb toleranciát alakít ki az irracionális kifizetésekkel szemben. Nem firtatják a forrásokat.
A futball klubok pénzügyi igényei: A klubok ugyan sok pénzt forgatnak, de jelentős részük így is adósságokat halmoz fel, s ha a megszűnés végveszélye fenyeget, kevésbé nézik, hogy ki nyújt segítő kezet. „A győztes mindent visz„elv érvényesülése egyben megágyaz a bűnnek is.
Néhány játékos szociális sérülékenysége: Néha könnyű manipulálni egyes piacok kulcsjátékosait.
A futball társadalmi szerepe: Az emberek nem szeretnek csalódni klubjukban, elveszíteni az illúzióikat kedvenc játékosaikat illetően. Ráadásul az image nagyon fontos a szponzorok számára is, akik ha a pénzmosás nyilvánosan felmerülne valahol, azonnal szerződést bontanának. Ezért az illegális tevékenységekről a klubok ritkán számolnak be.
Nem-anyagi előnyök: A bűnözők gyakran keresnek maguknak elismertséget az alvilágon kívül, s a labdarúgás megadja nekik az esélyt, hogy adományaik segítségével eljátsszák a „Róbert bácsit” a szurkolói egyleteken keresztül, ahol nem kérdezik, hogy honnan jön a pénz. És ez a befektetés meg is hozhatja számukra a kívánt státuszt. Mivel pedig a futballklubok mélyen beágyazódnak a (lokális) társadalomba, így könnyebb utat találni a helyi establishmentbe. Emellett a bűnözők gyakran kontrollálnak olyan társas tevékenységeket, mint a sportfogadás, s résztvevői az ingatlanügyleteknek, amelyeknél szükségük van az önkormányzatokhoz való kontaktusokra. A futball pedig ezzel is szolgál – állapítja meg a FATF tanulmánya.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.