2009. április. 28. 11:34
MTI
Utolsó frissítés: 2009. április. 28. 11:11
Gazdaság
A Daimler megvált maradék Chrysler-részesedésétől
A Daimler német járműipari vállalat megvált a Chrysler amerikai autógyárban birtokolt maradék részesedéséről is.
A Chrysler többségi tulajdonosával, a Cerberus Capital Management New York-i befektetési alappal és a Chryslerrel hétfőn kötött megállapodás értelmében a Daimler lemond 19,9 százalékos részesedéséről, nem követeli vissza a michigani székhelyű autógyárnak nyújtott 1,9 milliárd dolláros kölcsönt és 2012-ig évente 200 millió dollárt fizet a Chrysler nyugdíjalapjának.
Az egyezség "csak" 700 millió dolláros üzemi veszteségként jelenik majd meg a Daimler a második negyedévi eredményében, mivel a német társaság már tavalyi mérlegében nullára írta le a Chrysler-részesedés értékét.
A Daimler 2007-ben számolta fel a közel egy évtizeddel korábbi egyesülést a Chryslerrel, eladva az amerikai autógyár 80,1 százalékát a Cerberusnak, 7,4 milliárd dollárért. A Daimler-Benz 1998-ban még 36 milliárd dollárért vette meg a Chryslert.
A Daimlerrel kötött mostani megállapodás újabb lépést jelent a Chrysler helyzetének tisztázásában. Az amerikai autógyárnak május 1-jéig kell előállnia egy életképes szanálási tervvel, hogy megkapja Washingtontól a kért állami segítséget. Vasárnap két kulcsfontosságú szakaszt zártak le. A TCA kanadai szakszervezet érintett munkavállalói megszavazták az új kollektív szerződést, amely évi 240 millió dolláros megtakarítást jelent. Az UAW amerikai szakszervezet ugyancsak dűlőre jutott a Chrysler, az amerikai pénzügyminisztérium és az olasz Fiat vezetőivel, és a tagok szerdáig dönthetnek arról, hogy elfogadják-e a megállapodást.
A The Wall Street Journal értesülése szerint a Chrysler és a Fiat fúziójából létrejövő társaság tőkéjében az UAW részedése 55, a Fiaté 35, míg az államé és a hitelezőké együttesen 10 százalék lenne. Cserébe viszont módosítanák a kollektív szerződést és a munkavállalókat megillető szociális juttatások rendszerét. A munkavállalóknak le kellene mondaniuk egyebek az inflációkövető béremelésről, megszűnne a húsvétkor járó szabadnap 2010-ben és 2011-ben, a beteg- és nyugdíjbiztosításról pedig az UAW gondoskodna. Az UAW vállalati szintű vezetői hétfőn tartott tanácskozásukon azt javasolták a munkavállalóknak, hogy a csőd elkerülésének érdekében szavazzanak igennel a megállapodásra.
A Chryslernek csütörtökig meg kell állapodni hitelezőivel is - 6,9 milliárd dolláros adósságállományról van szó -, ami előfeltétele annak, hogy a Fiattal partnerségre tudjon lépni. Barack Obama amerikai elnök egy hónappal ezelőtt közölte, hogy a Chrysler akár hatmilliárd dolláros támogatást is kaphat a korábban odaítélt négymilliárd mellé, ha be tudja bizonyítani életképességét.
Az egyezség "csak" 700 millió dolláros üzemi veszteségként jelenik majd meg a Daimler a második negyedévi eredményében, mivel a német társaság már tavalyi mérlegében nullára írta le a Chrysler-részesedés értékét.
A Daimler 2007-ben számolta fel a közel egy évtizeddel korábbi egyesülést a Chryslerrel, eladva az amerikai autógyár 80,1 százalékát a Cerberusnak, 7,4 milliárd dollárért. A Daimler-Benz 1998-ban még 36 milliárd dollárért vette meg a Chryslert.
A Daimlerrel kötött mostani megállapodás újabb lépést jelent a Chrysler helyzetének tisztázásában. Az amerikai autógyárnak május 1-jéig kell előállnia egy életképes szanálási tervvel, hogy megkapja Washingtontól a kért állami segítséget. Vasárnap két kulcsfontosságú szakaszt zártak le. A TCA kanadai szakszervezet érintett munkavállalói megszavazták az új kollektív szerződést, amely évi 240 millió dolláros megtakarítást jelent. Az UAW amerikai szakszervezet ugyancsak dűlőre jutott a Chrysler, az amerikai pénzügyminisztérium és az olasz Fiat vezetőivel, és a tagok szerdáig dönthetnek arról, hogy elfogadják-e a megállapodást.
A The Wall Street Journal értesülése szerint a Chrysler és a Fiat fúziójából létrejövő társaság tőkéjében az UAW részedése 55, a Fiaté 35, míg az államé és a hitelezőké együttesen 10 százalék lenne. Cserébe viszont módosítanák a kollektív szerződést és a munkavállalókat megillető szociális juttatások rendszerét. A munkavállalóknak le kellene mondaniuk egyebek az inflációkövető béremelésről, megszűnne a húsvétkor járó szabadnap 2010-ben és 2011-ben, a beteg- és nyugdíjbiztosításról pedig az UAW gondoskodna. Az UAW vállalati szintű vezetői hétfőn tartott tanácskozásukon azt javasolták a munkavállalóknak, hogy a csőd elkerülésének érdekében szavazzanak igennel a megállapodásra.
A Chryslernek csütörtökig meg kell állapodni hitelezőivel is - 6,9 milliárd dolláros adósságállományról van szó -, ami előfeltétele annak, hogy a Fiattal partnerségre tudjon lépni. Barack Obama amerikai elnök egy hónappal ezelőtt közölte, hogy a Chrysler akár hatmilliárd dolláros támogatást is kaphat a korábban odaítélt négymilliárd mellé, ha be tudja bizonyítani életképességét.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
Karrier
MTI
2009. március. 23. 15:15
Toborzás a Daimlernél
Gazdaság
MTI
2009. április. 17. 11:25
A Fiat és a washingtoni kormány nevezné ki a Chrysler igazgatótanácsát
Gazdaság
MTI
2009. április. 02. 16:30
Szigorú takarékossági intézkedések a Daimlernél
Autó
MTI
2009. január. 20. 14:50
Bekebelezi a Chryslert a Fiat
Gazdaság
MTI/hvg.hu
2009. március. 09. 09:59
Handelsblatt: a Daimler nem megy Eisenachba Kecskemét helyett
Autó
MTI
2009. március. 25. 17:36
Rövidített munkaidő a Daimlernél
Gazdaság
MTI
2009. február. 19. 11:28
Csak a csődvédelem mentheti meg a GM-et és a Chryslert?
Gazdaság
MTI
2009. január. 14. 17:59
Nem lesz a Renault-é a Chrysler
Autó
MTI
2009. március. 23. 13:54
Arab befektetők lettek a Daimler legnagyobb egyedi tulajdonosai
Gazdaság
MTI
2009. március. 03. 14:15