2009. április. 23. 18:11 MTI Utolsó frissítés: 2009. április. 23. 18:09 Gazdaság

Nyolc éves mélyponton az autókereskedelem

Ha a kormányok beavatkozásai sikerrel járnak és 2009 második féléve némi javulást hoz, úgy 45 millió darab új személyautót dobhatnak idén piacra, amely még így is az utóbbi nyolc év negatív csúcsa lesz - jósolja a PricewaterhouseCoopers (PwC) csütörtöki közleménye.A pesszimista forgatókönyv 45 millió új kocsival számol.

A 2008-as kilátások eleve meglehetősen pesszimisták voltak és a gazdasági válság csak tovább rontotta a képet. A hitelpiacokon tapasztalt zűrzavar világszerte számottevő csökkenést eredményezett az értékesítésben és még jó ideig éreztetni fogja hatását. Korábban azt prognosztizálták, hogy Magyarországon a jövőben kevesebb, de erősebb, változatos szolgáltatásokat kínáló márkakereskedők kerülnek majd ki a válságból.

A tanácsadó cég autóipari csoportja szerint a globális gazdaság jelenlegi körülményei mellett a politikai döntéshozóknak élénkíteni kell a piacokat, mivel a világméretű iparág szerkezete működésképtelenné válik 45 millió darabos eladás esetén.

Miután a piacokon helyreáll a bizalom, az ágazatban sietve el kell kezdeni a szerkezetváltást és kezelni kell a túlzott kínálat jelentette problémát - derül ki a tanácsadó cég közleményéből.

A fogyasztók jelenleg világszerte újraértékelik eladósodási hajlandóságukat, autóik lecserélési ciklusát, és - különösen az Egyesült Államokban - a családok azon is elgondolkodnak, hogy csökkentik a háztartás tulajdonában álló autók számát.

Az Európai Unió országainak különböző selejtezési, roncsautó programjai nagy hatást gyakorolnak a 2009-es eredményekre, mivel a kezdeményezések mértéke eltérő, a keresletet is eltérő mértékben mozdítják előre.

A francia terv márciusban kezdte el kifejteni hatását, az eladások 8,1 százalékkal emelkedtek. Az olasz kezdeményezés márciusban marginálisan fokozta az értékesítést - bár a 30-40 százalékkal nagyobb rendelési arány jó előjel áprilisra és májusra. A német megvalósítás 40 százalékos növekedést hozott a márciusi eladásokban. Az erre a célra Németországban elkülönített másfél milliárd eurót mostanra teljes egészében lehívták, ami 600 ezer járműnek felel meg - írja jelentésében a PwC.

A tanácsadó cég szerint a monetáris és pénzügyi élénkítő intézkedések hatására 2009-ben több régióban lehet javuló második félévre számítani.

A közleményben kitérnek arra, hogy az Egyesült Államok autóipari szektorában a szezonálisan korrigált éves ráta (SAAR) az első negyedévben továbbra is csökkenő tendenciát mutatott, bár márciusban enyhén felfelé billent. Ha az értékesítési mutatók stabilizálódása folytatódik, a piac talán elkerüli a 9 millió darabos lélektani alsó határt, amelyről a Chrysler az amerikai Kongresszushoz benyújtott beadványában kijelentette, hogy a jelenlegi struktúrában életképtelenné tenné az iparágat. A 2009-re jelzett 10,1 millió darabos amerikai értékesítés 8,7 millió darab Észak-Amerikában előállított személygépkocsinak felel meg, ami 1982 óta a legalacsonyabb.

Az előző évhez képest Japán exportja 20 százalékkal csökkent 2008 negyedik negyedévében, majd 2009 februárjában megdöbbentő, 70 százalékos exportzuhanás történt.

A nemzetközi szinten csak "BRIC országokként" emlegetett Brazília, Oroszország, India és Kína gyártása 2001-ben még csak 5,1 millió darabot tett ki (akkor ez az össztermelés 9 százaléka volt), ezzel szemben idén már 13,8 milliót képviselnek. Kínában a személygépkocsi eladások növekedése 6,5 százalékra lassult 2008-ban, ami Kínában az elmúlt tíz év legalacsonyabb üteme.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2025. január. 06. 09:30

MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát

A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.