2008. december. 06. 11:08 Utolsó frissítés: 2008. december. 06. 10:57 Gazdaság

Hamis folyószámlák: hogyan trükköznek a csalók?

Szaporodnak a folyószámlával elkövetett csalások, amelyek áldozata sokszor egy másik banki ügyfél, s nem a számlát nyitó pénzintézet.

Nyomozók csöngettek a nyáron egy budapesti fiatalembernél, a Vatera internetes árverési oldalon meghirdetett 22 értékes mobiltelefon és az értük átutalt több mint 1 millió forint nyomát kutatva. A készülékekkel ugyanis átverték az olcsónak látszó vételi lehetőségre lecsapó kuncsaftokat, köztük az első feljelentést tett tatai károsultat, mert az értékes modellek sohasem érkeztek meg, holott a kért vételárat átutalták a megadott folyószámlára. Így jutottak el a tatai nyomozók a számla tulajdonosához, aki azonban semmit sem tudott a csalásról, sőt bizonyítani tudta, hogy visszaélhettek a nevével. Személyi iratai ugyanis valamivel korábban eltűntek, amit be is jelentett a rendőrségen.

Kicsi a rakás?
© Marton Szilvia
"Az eltűnt iratokkal két banknál is számlát nyitott az azóta elfogott és a csalással alaposan gyanúsítható férfi" - tájékoztatta a HVG-t Léber Gabriella, a Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője. A pénzintézetek alkalmazottai aligha vizsgálhatták behatóan a személyi igazolványt, a szóvivő elmondása szerint ugyanis a feltételezett csaló arca még csak nem is hasonlít a személyiben szereplő fényképhez. A hamis számlával pedig később sem bukott le a csaló, mert azonnal kérte az internetes hozzáférést, így a továbbiakban már be sem tette a lábát a bankfiókba, hanem a kapott kódokkal rendelkezett a számla felett.

Nagyon ritka az efféle csalás a Vatera ügyvezetője, Csupor Erik szerint, aki a tatain kívül csak egy bajai esetre emlékszik 2007-ből, amikor hamis számlát használtak a csaláshoz, de akkor is elkapták az elkövetőt. "A felhasználók több mint 3 millió sikeres eladást bonyolítottak le 2007 eleje óta a portálunkon, csaknem 16 milliárd forint értékben, ehhez viszonyítva ez a két eset nem jelez komoly veszélyt" - állítja Csupor. A Vaterán egyébként csak az adhat el bármit, akinek érvényes folyószámlája van, ahonnan a regisztrációhoz el kell utalni egy jelképes - később jóváírandó - összeget. Ezt egyfajta biztonsági előírásnak szánják az aukciós portál üzemeltetői, bízva abban, hogy a bank ellenőrzi az ügyfél adatait a számlanyitáshoz előírt személyi okmányok alapján, s ez a procedúra visszatartja az internetes kereskedéshez hamis szándékkal közelítőket.

A banki folyószámlákkal elkövetett csalások terjedéséről számolt be a HVG-nek Fehér Anikó, az Országos Rendőr-főkapitányság Bűnügyi Főigazgatóságának alezredese, szerinte azonban ez összefügg a különféle árverési portálokon elkövetett bűncselekmények két-három éve tartó szaporodásával. Mivel számlát bárki nyithat, akinek van érvényes személyije, ráadásul az új kártyás igazolványokból készült hamisítványok megtévesztően hasonlítanak az eredetiekhez, az alezredes szerint nem annyira a bankokon, mint inkább az internetes szolgáltatók biztonsági előírásain és az üzletelők éberségén múlik, hogy a csalásveszély a jövőben tovább nő vagy csökken. Helytállónak tartotta egyébként azt a banki becslést, miszerint éves szinten több százra, akár ezerre is rúghat a másolt, hamis okmányokkal, illetve lefizetett strómanok adataival nyitott számlák száma.

Második oldal (Oldaltörés)

Ugyanakkor a pénzintézetek szerint egyáltalán nem könnyű lopott adatokkal, iratokkal bankszámlát nyitni és azt fenntartani. "A banki szabályzat részletesen előírja az ügyfelek azonosításának menetét, aminek része például a személyi igazolvány adatainak egyeztetése" - mondta a HVG-nek Komáromi Péter, az Erste Bank csalásokkal foglalkozó szakértője, aki inkább abban látja a problémát, hogy ügyintézőik egyre többször tökéletes hamisítványokkal szembesülnek. Az Ersténél egyébként a bankszámlák nyitásánál kérik az ügyfél beleegyezését a személyi okmányok fénymásolásához - ha hozzájárul az ügyfél, lemásolják, ha nem, akkor eltekint ettől a bank.

Ha az okmányokat mindig lemásolnák folyószámlanyitáskor is, az némely esetben visszatarthatná ugyan a csalásra készülőket, ám ingerelné a becsületes banki ügyfeleket, ráadásul ellenkezne az adatvédelmi törvény szabályaival is. E megoldást legfeljebb jogos önvédelmi eszközként vetheti be egy bank a visszaélések elszaporodására hivatkozva. Ezzel indokolta az OTP Bank is a személyi fénymásolását, amikor egy ügyfél tavaly bepanaszolta Péterfalvi Attila akkori adatvédelmi biztosnál. Az ombudsman vizsgálata során ugyanis a pénzintézet azzal védekezett, hogy budapesti fiókjaiban 2007 májusában két hét alatt négy esetben hamisított készpénzutalvánnyal vettek fel egyenként csaknem félmillió forintot vállalkozói folyószámlákról. A további csalások megakadályozására rendelte el a bank a készpénzért jelentkezők igazolványának kötelező lemásolását, ezt a magyarázatot az ombudsman el is fogadta.

A hamis számlákkal azonban sokszor nem a banknak, hanem - mint a tatai eset is bizonyítja - más banki ügyfeleknek okoznak kárt. Ez pedig csak akkor ösztönözheti szigorú ellenlépésekre a bankot, ha úgy érzi, folt esik a hírnevén. Az esetek többségében azonban a nyomozók nem adják ki a "hamis számlát" nyitó bank nevét.

Igaz, mind többször előfordul olyan csalássorozat, amikor a bank nem tudja megakadályozni a számlanyitást, mert azt valódi iratok igazi tulajdonosai kérik. Ők azok a strómanok, akiket - banki jelzések szerint - sokszor az interneten verbuválnak négyórás könnyű munkára, 200-600 eurós havi keresetet ígérve. Az "alkalmi munkásoknak" csak bankszámlát kell nyitniuk, majd utasításra egy másik számlára utalni az oda beérkező összegeket. Így működött az a bűnszervezet is, amely összesen 5 millió dollárt lopott el az eBay internetes árverési portál 2 ezer licitálójától; a főbűnös a román állampolgárságú Adrian Florin Fechet, akit nemrég ítéltek 27 év börtönre a csalás helyszínén, az Egyesült Államokban. A trükk az volt, hogy a licit veszteseinek olcsóbban felajánlották az árut, de az érte járó összeget az alkalmi munkások számláira kérték. A számlatulajdonosok viszont azzal védekeztek, hogy nem tudták, miben vesznek részt, amit nehéz elhinni, de legalább ilyen nehéz az ellenkezőjét is bizonyítani.

Nem ártana, ha a bankok nyilvántartásba vennék a folyószámlával visszaélőket, ők azonban nem kerülnek feketelistára, ellentétben a hamisított okiratokkal hitelért folyamodókkal, valamint a bankkártya- és csekkszerződéseket megszegőkkel. Utóbbiakat ugyanis lajstromozza a bankok által használt központi hitelinformációs rendszer (a korábbi BAR-lista utódja).

A csalók számára előnyös állapot megszűnhetne, ha például a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, ahol külön főosztály foglalkozik a pénzügyi visszaélésekkel, jelentésre kötelezné a csalással találkozó bankokat. Erről egyeztetés kezdődött a pénzintézetek és a felügyelet között, ám a HVG értesülései szerint még vitáznak az adatszolgáltatás tartalmáról, például hogy már a legkisebb gyanús mozzanatokról is értesíteni kelljen-e a hatóságot, vagy csak azokról, amelyeknél a bank már meggyőződött a visszaélésről. Nem könnyű megtalálni az egyensúlyt a csalások visszaszorításához szükséges információ és az ügyfél ártatlanságának vélelme között. Sokszor ugyanis valóban nem tehet róla egy kliens, ha személyi irataival visszaélve másvalaki hamis szándékkal nyit számlát.

PAPP EMÍLIA

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Nemes Nikolett 2024. november. 29. 12:00

„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon

Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön kezelni a vezetői és a szakmai kompetenciákat, és miként lehet maga a rendszer is bántalmazó, amelyben a szereplők töltik a mindennapjaikat? Edinger Katalin nyolc évig dolgozott egy kiadónál, ahonnan beszámolója szerint azért távozott – többedmagával együtt –, mert a főnöke súlyosan toxikus légkört teremtett. Erről is beszélgettünk vele.