2008. november. 09. 13:50 MTI Utolsó frissítés: 2008. november. 09. 13:17 Gazdaság

Főváros: 40 milliárd forint kell az uniós pénzek felhasználásához

Mintegy 40 milliárd forint saját erőre van szüksége a Fővárosnak azokhoz az előkészített, vagy már folyamatban lévő beruházásokhoz, amelyekhez európai uniós támogatást igényeltek – jelentette ki Steiner Pál, a Budapest Fejlesztési Tanács elnöke.

A  miniszterelnöki megbízott szerint még az év vége előtt újabb támogatási szerződéseket kell kötni az Európai Unióval többek között a közlekedési infrastruktúra és az egészségügyi intézmények fejlesztésére, ehhez pedig addig fel kell mutatni az önrészt is. Mindezek mellett 180 milliárd forint saját erőt kell előteremteni a tervezett mintegy 700-800 milliárd forint fejlesztési célok megvalósításához. Ennek forrása a Főváros tulajdonában lévő vagyonelemek eladása lehet, miután a hitelfelvétel már túl drága lenne. A vagyonelemek közül az ingatlanok eladása folyamatos, de az értékesítés üteme lassabb, mint a fejlesztési források szükséglete. Ennek oka az, a viszonylag alacsony a kereslet és ezért nyomottak az árak.

A Főváros tulajdonában számos közszolgáltató vállalkozás részvénycsomagja van, többek között a Főgáz, a Főtáv, a fürdők és a nagybani piacot üzemeltető Csarnok és Piac Zrt. többségi, illetve teljes tulajdoni hányada. A közszolgáltatási cégek eladását megkönnyíti az, hogy már magántulajdonban lévő szolgáltatóval is lehet közszolgáltatási szerződést kötni, amire jó példa a Fővárosi Vízművek.

A szakértők szerint a jelenlegi piaci helyzetben a Fővárosi Gázművek Zrt. (Főgáz) többségi tulajdonának eladásából várható a legmagasabb és legjelentősebb bevétel. A közgyűlés közeljövőben várható erről szóló döntésének éppen az uniós pénzek felhasználásához szükséges saját erő előteremtése miatt van különös fontossága.

A Budapest Fejlesztési Tanács a kormánykoalíció felbomlása után alakult azért, hogy a kormány és a közgyűlés szocialista frakciója egyeztessen a fővárosi nagyprojektekről.

A nagyprojektek közül a legfontosabb maga a metró, a 4-es metró építése és az ötös tervezése. Ezekhez a kiemelt közlekedési fejlesztésekhez a központi költségvetés is hozzájárul. Ugyanakkor van esély arra is, hogy rögzített árfolyamon mintegy 226 milliárd forint uniós támogatást is kapjon a 4-es metró, amelynek bekerülési költsége a jelenlegi számítások szerint 540 milliárd forint. A költségvetési- és az uniós pénzek mellett ehhez is jelentős saját erőt kell biztosítania a Fővárosnak - magyarázta Steiner Pál.

Budapest saját fejlesztései között a metróval összefüggő további közlekedési infrastruktúra-beruházások, oktatási, egészségügyi és csatornázási projektek szerepelnek. Ez utóbbi uniós kötelezettség, hiszen 2010-ig meg kell valósítani a teljes csatornázást, és ehhez - a jelenlegi számítások szerint - legalább 100 milliárd forint önrész szükséges.

Vannak olyan - kormányzati forrásból finanszírozott - beruházások is, amelyek hozzájárulnak Budapest gyarapodásához. Ilyen a Zeneakadémia és a Budavári Palota.
zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Farkas Zoltán 2024. december. 04. 09:30

Egy megatárca veszélyei, avagy Matolcsy György diadalai az első Nemzetgazdasági Minisztérium élén

Unortodoxia bármi áron: ez jellemezte a 2010-es évek elején felálló első gazdasági csúcsminisztériumot. Most, hogy a Pénzügyminisztérium és a Nemzetgazdasági Minisztérium újbóli tervezett összevonásával visszatérhet ez a struktúra a kormányba, felidézzük Matolcsy György miniszteri tevékenységének csúcspontjait a IMF-fel vívott háborútól a magánnyugdíjpénztárak beszántásáig.