Csehország beszállna a Transalpok olajvezetékbe
Csehország szeretne tulajdonrészt vásárolni a Transalpok kőolajvezetékben (Tal), amely az olaszországi Triesztből a németországi Ingolstadtba vezet. Ehhez a kormány szeretne megszerezni magának a beruházásban jelenleg 16 százalékkal résztvevő Exxon Mobil részesedéséből mintegy 2 százalékot cserében azért, hogy az Egyesült Államok katonai radarbázist létesíthet az országban – írta pénteken az E15 cseh gazdasági napilap.
A lap Tomas Pojar cseh külügyminiszter-helyettest idézve azt írta, hogy cseh hivatalos személyek tárgyalásokat folytattak Washintonban a kérdésről.
A vezetékben való részvétellel Csehország tovább szeretné csökkenteni a Barátság vezetéktől való függőségét.
A cseh lap korábbi beszámolója szerint Ingolstadt és a csehországi Kralupy között már üzemben van egy kőolajvezeték (IKL) – amely a Tal-hoz kapcsolódik –, így Csehország az egyetlen közép-európai ország, amely nem függ teljes mértékben a Barátság kőolajvezetéktől.
A Tal kőolajvezetéket nyolc tulajdonos tartja a kezében. A legnagyobb a Shell és az OMV, övék a részvények fele, az ExxonMobil 16 százaléka mellett a Ruhr Öl 11 százalékkal, az Eni 10 százalékkal, a BP 9 százalékkal, a ConocoPhillips 3 százalékkal, a Total 2 százalékkal részesedik.
Csehország most második alkalommal próbálkozik részt szerezni a Transalpok kőolajvezetékben. Az első kísérlet, amely az Ingolstadt-Kralupy (IKL) kőolajvezeték 1995-ös üzembe helyezésekor zajlott, sikertelenül végződött.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.