2008. augusztus. 05. 15:26
MTI
Utolsó frissítés: 2008. augusztus. 05. 15:06
Gazdaság
Növekvő árverseny várható a hazai kiskereskedelemben
A növekvő árverseny, a saját márkás termékek még hangsúlyosabbá válása, és kiválóan teljesítő diszkontok jellemzik a következő időszakban a hazai kiskereskedelmet - prognosztizálja a PricewaterhouseCoopers a Budapesti Corvinus Egyetem közös tanulmánya.
A PricewaterhouseCoopers és a Budapesti Corvinus Egyetem a gyorsan forgó fogyasztási cikkeket (FMCG) forgalmazó kiskereskedelmi vállalatokra fókuszált, azon belül az élelmiszer üzletláncokra, a hiper- és szupermarketekre, valamint a drogériákra.
A sajátmárkás termékek további erősödése minden bolttípusban egyaránt várható - vélik a tanulmány készítői. Ezt azzal támasztják alá, hogy a gazdaság alakulásától függően, az optimista felfogásban a vállalatoknak - a lakosság magasabb rendelkezésre álló jövedelme miatt - kisebb, míg a pesszimista forgatókönyv esetén nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a saját termékekre, előtérbe helyezve az olcsóbb típusokat.
A felmérés szerint a nemzetközi beszerzésben rejlő lehetőségek számos előnnyel járnak nemcsak a nemzetközi, hanem a közepes méretű vállalatok számára is.
A boltok számát és elhelyezkedését illetően határozott változások várhatók a "közepes boltok" életében. A hipermarketek és diszkontok által támasztott verseny miatt várható, hogy ezek a vállalatok korlátozni fogják a városi üzleteik számát. Ehelyett inkább a kisebb településeken nyitnak újabb egységeket, mivel itt a fogyasztók a heti, kétheti nagybevásárlás helyett inkább a kis és közepes üzleteknek kedvező napi bevásárlást részesítik előnyben.
A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy a vásárlók megtartása érdekében a franchise követelmények szigorítása szükséges, és nagyobb hangsúlyt kell fektetni az üzletek ellenőrzésére, esetleges elmarasztalására. A vállalatok várhatóan továbbfejlesztik meglévő informatikai infrastruktúrájukat, míg a gazdasági visszaesés esetén ezekre a fejlesztésekre valószínűleg nem jut elegendő forrásuk.
A diszkontokat minden esetben a nagyon alacsony árak, a márkás termékek kisebb aránya, a saját termékek túlsúlya, kisszámú kiszolgáló személyzet és alacsony színvonalú szolgáltatás jellemzi. Ezzel a stratégiával a leginkább árérzékeny vásárlókat célozzák meg, és várhatóan tovább növelik piaci részesedésüket.
A sajátmárkás termékek további erősödése minden bolttípusban egyaránt várható - vélik a tanulmány készítői. Ezt azzal támasztják alá, hogy a gazdaság alakulásától függően, az optimista felfogásban a vállalatoknak - a lakosság magasabb rendelkezésre álló jövedelme miatt - kisebb, míg a pesszimista forgatókönyv esetén nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a saját termékekre, előtérbe helyezve az olcsóbb típusokat.
A felmérés szerint a nemzetközi beszerzésben rejlő lehetőségek számos előnnyel járnak nemcsak a nemzetközi, hanem a közepes méretű vállalatok számára is.
A boltok számát és elhelyezkedését illetően határozott változások várhatók a "közepes boltok" életében. A hipermarketek és diszkontok által támasztott verseny miatt várható, hogy ezek a vállalatok korlátozni fogják a városi üzleteik számát. Ehelyett inkább a kisebb településeken nyitnak újabb egységeket, mivel itt a fogyasztók a heti, kétheti nagybevásárlás helyett inkább a kis és közepes üzleteknek kedvező napi bevásárlást részesítik előnyben.
A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy a vásárlók megtartása érdekében a franchise követelmények szigorítása szükséges, és nagyobb hangsúlyt kell fektetni az üzletek ellenőrzésére, esetleges elmarasztalására. A vállalatok várhatóan továbbfejlesztik meglévő informatikai infrastruktúrájukat, míg a gazdasági visszaesés esetén ezekre a fejlesztésekre valószínűleg nem jut elegendő forrásuk.
A diszkontokat minden esetben a nagyon alacsony árak, a márkás termékek kisebb aránya, a saját termékek túlsúlya, kisszámú kiszolgáló személyzet és alacsony színvonalú szolgáltatás jellemzi. Ezzel a stratégiával a leginkább árérzékeny vásárlókat célozzák meg, és várhatóan tovább növelik piaci részesedésüket.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.

Gazdaság
MTI
2007. október. 25. 10:40
A kiskereskedelem 3,6 százalékkal csökkent egy év alatt
Gazdaság
MTI
2008. május. 23. 10:12
I. negyedév: a kiskereskedelem 1277 milliárdot forgalmazott
Gazdaság
MTI
2006. szeptember. 22. 09:24
KSH: bővülő kiskereskedelem
Világ
MTI
2006. november. 15. 19:55