Kivérezteti a légitársaságokat a drága kerozin, fizetnek az utasok
A folyamatosan emelkedő nyersanyagárak miatt a hagyományos légitársaságok többsége már döntött a kerozinpótdíj emeléséről, a diszkont légitársaságok viszont inkább a csomagok után felszámított díjakat növelik, de takarékossági intézkedéseket valamennyi társaság bevezetett.
Michael O'Leary Ryanair főnök. Drágaságom © AP |
A poggyászokon nyert üzemanyag-megtakarítás azonban csak kis tétele a lehetséges megtakarításnak. Példaként említette Kázmér Natasa, hogy a Wizz Air-nél az üzemanyag felhasználás optimalizálása érdekében szigorú tankolási előírásokat kell betartaniuk a pilótáknak. Előírják, hogy mennyi üzemanyagot tankoljanak, hol, illetve, hogy milyen magasságban és milyen sebességgel repüljenek.
A diszkont légitársaságok jellemzően a nehéz csomagokról próbálják anyagi ellenösztönzőkkel leszoktatni az utasokat a kerozinspórolás érdekében. A Magyarországra is közlekedő ír Ryanair – a legnagyobb európai diszkont társaság – például most már minden feladott csomagért 16 fontot (közel ötezer forintot) számol fel. A legnagyobb brit olcsó jegyes társaság, az EasyJet, amely szintén számos járatot közlekedtet Magyarországra, ugyanezért – súlytól függően – 5-10 fontot kér.
A Malév kiadásait a magas üzemanyagárak várhatóan 8 milliárd forinttal emelik a tervezetthez képest az idén – mondta el Németh Krisztina, a légitársaság kommunikációs vezetője. A többletkiadásokat fedezeti ügylettel, takarékos üzemanyag-felhasználással, illetve a hatékonyság növelésével csökkentik. A kerozinfogyasztás szempontjából előnyös, várhatóan 4 turbó-légcsavaros regionális repülőgép beszerzéséről a nyáron döntenek és még az idén forgalomba állítják őket.
Fehérváry Géza, a Malév üzemeltetési vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy a légitársaság havonta 540 tonna kerozint takarít meg az üzemanyag-felhasználásban bevezetett újításokkal. Ide sorolta a repülőgépek sebességének optimalizálását, a tankolási számításokat, illetve az utazómagasság optimális megválasztását. A megtakarítás mértéke szerinte csak becsülhető, járatszakaszonként 100-150 kilogrammra tehető.
Az első negyedévben a Malév költségeinek 24 százalékát tették ki a kerozinköltségek; az előző év hasonló időszakához képest 4 százalékkal fogta vissza a cég a gépek kerozinfogyasztását. A légitársaság európai útvonalain szakaszonként átlagosan 30 eurós kerozinpótdíjat számít fel.
A hagyományos légitársaságok közül több is jelezte a közelmúltban (British Airways, Lufthansa), hogy a rekordokat döntő nyersanyagárak miatt emelik az üzemanyag-pótdíjakat. A nehézségek miatt a légitársaságok sorra adnak ki profitfigyelmeztetést: a Finnair és az Air France-KLM jelezte, hogy az idén az eredmények romlására számít az üzemanyag árának emelkedése miatt. Az American Airlines az első negyedben erősen veszteséges lett, emiatt 12 százalékkal visszaveszi kapacitásait.
A kilátások egyáltalán nem biztatóak: Michael O'Leary, a Ryanair főnöke úgy látja, ha tartósan 120 dollár fölött marad a kőolaj ára, akkor néhány versenytárs csődbe mehet. Iparági elemzők szerint 2000 óta az egy transzatlanti átkeléshez szükséges repülőüzemanyag-mennyiség átlagára megnégyszereződött, és átlépte a 40 ezer dollárt. A repülőgép-üzemanyag hordónkénti ára 2003 januárjában még 40 dollár alatt volt, az idén év elején viszont már 140 dollár felett járt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.