Így érdemes bankot váltani a Bankszövetség szerint…
„Mielőtt a tettek mezejére lép, próbálja meg jelenlegi bankja szolgáltatásai között megtalálni az Önnek megfelelőt, hiszen előfordulhat, hogy az új termékek, termékcsomagok között is talál a jelenleginél kedvezőbb megoldást” – tanácsolja a Magyar Bankszövetség a bankváltásra készülő ügyfeleknek a honlapján közzétett bankváltási útmutatóban.
Ha pedig valaki mégis elszánta magát a bankváltásra, sose egy bank ajánlata alapján döntsön, hanem legalább három-négy ajánlatot nézzen meg (erre a PSZÁF honlapján is mód van), különösen nagy figyelmet fordítva a szolgáltatások árára és a teljesítési határidőkre – ajánlja a szervezet.
Fontos számba venni a jelenlegi számlavezetőnél igénybe vett szolgáltatásokat (bankszámla, bankkártya, internet, mobilbank stb.), mert ezekre többnyire külön szerződést kell kötni, s a bankszámla-szerződéssel egyidejűleg minden egyéb szerződést fel kell mondani. Figyelembe kell venni azt is, hogy az egyes szolgáltatások, termékek felmondásának és az újak kötésének, valamint a bankváltásnak milyen költségei vannak.
A bankok a hitel feltételeként sok esetben előírják a bankszámla-vezetést. Ez esetben az útmutató szerint több megoldás is lehetséges: kezdeményezni lehet a hitelszerződés módosítását, meg lehet tartani a bankszámlát a hitel visszafizetéséig, vagy az új számlavezetővel meg lehet állapodni a hitel átvételéről.
A számlakapcsolat megszüntetését a hitelintézetek általában az írásbeli bejelentéstől számítva 0-40 napra vállalják, ennek időtartama nagymértékben függhet attól is, hogy valaki a számlavezetésen kívül milyen egyéb, a számlához kapcsolódó szolgáltatásokat vesz igénybe.
A számla egyenlegének teljes felhasználása vagy az a tény, hogy valaki a bankszámláját már nem használja, a szerződést nem szünteti meg – figyelmeztet a Bankszövetség. A bankszámla vagy a hozzá igénybe vett szolgáltatások megszüntetése előtt a régi bankkal szembeni tartozásokat meg kell fizetni, a számlához tartozó élő megbízásokat, folyamatban lévő műveleteket rendezni kell. A bankváltás időszakában célszerű fokozottan figyelemmel kísérni a pénzügyek alakulását mind a régi, mind az új bankszámlán – derül ki az útmutatóból.
Az új bankszámlát célszerű még a régi bankszámla megszüntetése előtt megnyitni. A bankköltségek fedezetére szükség lehet egy kisebb induló összeg befizetésére is, az első jóváírás beérkezéséig. Bár többletkiadást jelent, az útmutató szerint a régi számlát célszerű legalább egy hónapig fenntartani az újjal párhuzamosan, mert ez megkönnyíti a jóváírások és átutalási megbízások áthelyezését az új bankszámlára. A régi bankszámlán ez esetben annyi pénzt kell tartani, amennyi fedezetet nyújt a még el nem számolt tranzakciókra és a bankköltségekre.
A hitelintézetek a bankszámla felmondása esetén általában a felmondási idő leteltéig felszámítják a számlavezetési díjat. Egyéb, a felmondással kapcsolatos költségek is felmerülhetnek, erről a felmondás előtt feltétlenül tájékozódni kell. A Bankszövetség felhívja a figyelmet arra is, hogy a számlával a kapcsolódó lekötött betétek is megszűnnek, s ha valaki nem körültekintően jár el, a lejárat előtti feltörés miatt kamatveszteség érheti.
Amennyiben a megszüntetni kívánt bankszámlához folyószámla hitelkeret kapcsolódik, az igénybe vett összeget a bankszámla megszüntetésével egyidejűleg vissza kell fizetni az esedékes kamatokkal és díjakkal együtt.
A bankkártya a hitelintézetek tulajdonát képezi, ezért a bankok már a felmondás alkalmával visszakérik és érvénytelenítik is. A kizárólag elektronikus úton használható bankkártyák esetében előfordulhat, hogy a plasztiklap az ügyfélnél marad, ám ha a felmondást követően ezt használni kívánja, a készpénzkiadó automata bevonja, s vásárlásra sem lehet már felhasználni.
Az általános banki gyakorlat az, hogy a bankok - bár a bankkártyát bevonták és érvénytelenítették – ragaszkodnak a szerződésben foglalt felmondási idő letöltéséhez, mivel a terhelések a tényleges vásárlás időpontjához képest akár három-négy héttel később is beérkezhetnek.
Bankváltáskor számba kell venni az összes olyan szervezetet és személyt is, amelyek vagy akik rendszeresen utalnak a számlára (például fizetést, nyugdíjat, támogatást) és értesíteni kell őket arról, hogy a továbbiakban az új banknál nyitott bankszámlára utaljanak. A változás regisztrálása – különösen szervezetek esetében – hosszabb időt vehet igénybe, ezért is célszerű a régi és az új bankszámla egyidejű fenntartása átmeneti időre.
Számba kell venni azokat a szervezeteket is, amelyek felhatalmazást kaptak a bankszámla közvetlen megterhelésére. Ilyen felhatalmazások lehetnek például a közüzemi számlák kiegyenlítésére, biztosítási díjak és adók megfizetésére adott felhatalmazások. A régi számlavezető banktól a hatályos jogszabályok értelmében kérni lehet az ilyen megbízások kilistázását. Aki ezzel a listával megkeresi új bankját és új terhelési felhatalmazásokat ad, azzal automatikusan megszünteti a régieket.
A bankszövetség felhívja a figyelmet: amennyiben valakinek a számlája ellen azonnali beszedést, más szóval inkasszót nyújtottak be (például az APEH, önkormányzat), és annak teljesítése fedezethiány miatt részben vagy egészben nem történt meg, akkor a bankszámla megszüntetésére csak az inkasszó teljesítése, vagy fedezethiány esetén az inkasszó kötelező sorba állítási idejének lejártát követően kerülhet sor. Azonnali inkasszóra jogosító felhatalmazás esetén pedig addig nem szüntethető meg a számla, amíg a számlán élő felhatalmazás van.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.