Veres: kedvezőbb hiány, reális növekedési prognózis
Veres János szerint az államháztartás 2007-es hiánya a vártnál is kedvezőbb, nem éri el a GDP 6 százalékát, a 2008-as költségvetés kiegyensúlyozott, nem tartalmaz jelentősebb feszültségeket, reális a 2,8 százalékos növekedési előrejelzés, a társadalom várhatóan az év közepétől érezheti a pozitív változásokat.
Veres János a parlamentben © Stiller Ákos |
A jövő évi költségvetésben az állam önmagára költött kiadásainak növekedését cáfolta a pénzügyminiszter, illetve arra hívta fel a figyelmet, hogy jövőre GDP arányosan, összehasonlítható szerkezetben az igazgatási jellegű kiadások csökkennek. Kisebb létszámmal és kisebb dologi költséggel működik az állam - tette hozzá és emlékeztetett arra, hogy a kiadásoknál és a bevételeknél is vannak nem összehasonlítható adatok.
A jövő évi büdzsé számításainál alapul vett 2,8 százalékos növekedési ütemet a pénzügyminiszter reálisnak tartja, nem lát olyan folyamatot, ami megvalósulását veszélyeztetné. Sőt az idei alacsony bázis is biztonságosabbá teszi a 2,8 százalék elérését - tette hozzá. Véleménye szerint a 2008-as büdzsé jelentősebb feszültségeket nem tartalmaz, a költségvetéssel szemben - a parlamenti vita időszakában - érdemi alternatíva nem jelent meg, tárgyalása során pedig minden neuralgikus pontra sikerült megoldást találni.
Elismerte ugyan, hogy az önkormányzatoknak nem lesz könnyű jövőre, de mint mondta ez nem új keletű probléma. Ez az önkormányzati rendszer örökösen pénzügyi nehézségekkel és feszültségekkel van tele Magyarországon, mert 90-ben jó szándékkal ugyan, de az ország teherbíró képességét jelentősen meghaladó nagyságú, és forrásigényű rendszer jött létre - mondta. Ugyanakkor sem a nyugdíjrendszerben sem más nagy rendszernél nem lát olyan feszültséget a pénzügyminiszter, ami érdemben kétségessé tenné a költségvetés végrehajtását.
Az elmúlt egy évet értékelve a pénzügyminiszter méltatta, hogy olyan döntések születtek, amelyek nemcsak rövid, hanem középtávon is az országot szolgálják. Ide sorolta a közpénzügyi törvény tervezetének elkészítését, amelynek mint mondta láthatóan pozitív a szakmai fogadtatása és reményei szerint további egyeztetéseket követően jövő év tavaszán sikerülhet megszerezni a többséget a kétharmados törvénymódosításokhoz is.
A javaslat kidolgozottsága szerinte meghaladja az ÁSZ elnöke által említett 60-70 százalékot - bár ezt sem tartja rossz aránynak - és úgy vélte a még nyitott kérdésekben is konszenzusra lehet jutni. Nem zárta ki például azt sem, hogy a költségvetési hivatal elnökének személyére ne politikusok - mint az ÁSZ elnökének esetében -, hanem független szakértők tegyenek javaslatot, ami egyébként a PM eredeti elképzelése is volt. Ugyanakkor célszerűnek nevezte a két szabályozást összhangban változtatni, mivel, mint mondta a költségvetési hivatal a számvevőszékhez hasonló jogállású szervezet lesz.
Azt az ellenzéki javaslatot, hogy ne hivatalra, csak néhány főből álló tanácsra bízzák a munkát nem tartotta reális
alternatívának. Elmondta: a konvergencia tanács keze alá két hivatal dolgozott, a PM és az MNB. Elképzelhetetlen, hogy egy ilyen tanács mögött ne legyen egy, a döntéshozatalt elősegítő, azt számokkal alátámasztó hivatal, hivatalnokokkal. "Senki nem gondolhatja komolyan, hogy egy elismert tudósokból álló tanács a parlamenthez benyújtott összes javaslat beárazásával fog foglalkozni" - mondta.
A hivatal a pénzügyminiszter szerint már 2008-ban megkezdheti működését, igaz, hogy csak fokozatosan, és a 2009-es költségvetéshez beterjesztett módosítók "beárazását" még nem tudja elvégezni megfelelő apparátus hiányában, de a két évre előretekintő számok értékelését igen. A közpénzügyi szabályozás is csak egyes elemiben valósulhat meg 2008-ra, teljes egészében a 2010-re készülő költségvetés készítésénél tud érvényesülni, tehát a szabályok és a hivatal nem csak a következő, de már a jelenlegi kormányt is kontrollálhatja majd - mondta a pénzügyminiszter.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.