A drágulás miatt háztartásonként napi egy pohárral kevesebb tej fogy
A hiány és a drágulás miatt Magyarországon és Németországban is visszaesett a tejfogyasztás – olvasható a Gfk piackutató cég friss jelentésében.
Egy pohár tej. Sokan lemondanak róla © sxc.hu |
Magyarországon idén szeptemberben 6,4 százalék volt az infláció, azonban az élelmiszerek átlagosan ezt meghaladó mértékben, 9,8 százalékkal drágultak. A tej fogyasztói álagára 2007 szeptemberében jelentősebben, 13,8 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakában mérthez képest. A jelentős tejáremelkedés hátterében leginkább a világszerte tapasztalható tejhiány áll, melyet az ázsiai térség – leginkább Kína – megnövekedett igényei generálnak. A megnövekedett kereslet eredményeképpen a tejtermelők kedvezőbb áron tudják exportálni a tejet, ami összességében a belföldi piacon is dráguláshoz vezet.
A szeptember közepén a Németországon végigsöprő tejár-emelkedési hullám néhány hónapon belül már a második volt. A hónap végén a friss tejért átlagosan 74 centet ( mintegy 187 forintot ) , a tartós tejért pedig 68 centet ( mintegy 172 forintot ) fizettek, ami az év elejéhez képest 28, illetve 31 százalékos emelkedést jelent. A mintegy 20 ezer német háztartás napi fogyasztási cikk vásárlási szokásait felmérő GfK kutatásai szerint az áremelkedés a fogyasztókat elbizonytalanította. Ennek eredményeképpen a tejfogyasztás szeptember második felében erőteljesen, az előző év azonos időszakához képest 6,7 százalékkal, visszaesett, ami azt jelenti, hogy háztartásonként napi egy pohárral (2 deciliterrel) kevesebb tej fogyott. A kereskedők és gazdálkodók bevételei ezt látszólag mégsem sínylik meg, hiszen a fogyasztók összesen körülbelül 18 százalékkal költöttek többet tejre, ami egy-egy átlagos háztartás költségvetését havonta mintegy 177 forintnak megfelelő plusz 70 centtel terhelte meg. A jelenség az újdonság erejével hat a meglehetősen ár érzékeny német fogyasztókra, hiszen a tej ára az elmúlt években gyakorlatilag nem változott.
Magyarországon a megszorító intézkedések első lépésében már 2006 szeptemberétől fokozatosan növekvő infláció a tej árára is hatással volt , mely ugrásszerű emelkedésnek indult. Az idei év elején ezt a hatást több tényező is tovább erősítette. E tényezők közé sorolhatók egyrészt a magyar agrárgazdaságot sújtó kedvezőtlen időjárási körülmények, másrészt a már említett és hazánkba is begyűrűző nemzetközi tejhiány. Mindezek következtében a magyarországi háztartások tejfogyasztása összességében visszaesett. A vásárlások visszafogását jól mutatja, hogy a hazai fogyasztók által megvásárolt tej mennyisége idén szeptemberben 8,3 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A mind drágábbá váló tartós UHT tej helyett egyre nagyobb mennyiségben az olcsóbb friss tejet választják. Idén szeptemberben a korábban a kimért tejek után legkedvezőbb árú UHT tej literenkénti átlagára 174 forintra emelkedett és ezzel meghaladta a friss kartonos tej árát.
Összehasonlításképpen Németországban az idei első, júliusi tejár-emelkedési hullám még nem járt a fogyasztásra nézve negatív következményekkel. A fogyasztók azóta a más élelmiszerkategóriák – így kenyér, édességek és sör – drágulása miatt egyre árérzékenyebbé váltak. Az augusztusra kilátásba helyezett újabb tejár-emelésre a fogyasztók egy héten belül óriási – különösen tartós tejből – felvásárlással válaszoltak. Így ebben a periódusban a 2006 azonos időszakában mért forgalmi adatokkal összehasonlítva a vásárolt tejmennyiség 59 százalékkal nőtt. A nagy felvásárlási hullámot követő augusztus négy hetében viszont a vásárolt mennyiség újra körülbelül 5,8 százalékkal csökkent.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.