2007. november. 12. 10:01 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. november. 12. 10:11 Gazdaság

A drágulás miatt háztartásonként napi egy pohárral kevesebb tej fogy

A hiány és a drágulás miatt Magyarországon és Németországban is visszaesett a tejfogyasztás – olvasható a Gfk piackutató cég friss jelentésében.

Egy pohár tej. Sokan
lemondanak róla
© sxc.hu
A németországi fogyasztói átlagárak 2007 szeptemberében mintegy 2,4 százalékkal emelkedtek az előző év azonos időszakához képest, ami – a gáz és fűtőolaj mellett – különösen az élelmiszerárakat érintette. A tej fogyasztói átlagára szeptemberben tavaszhoz képest mintegy 30 százalékkal ugrott meg, amire a fogyasztók azonnal a tejfogyasztás visszafogásával válaszoltak – derül ki a GfK Csoport németországi panelvizsgálatának adataiból. Hazánkban a háztartások által megvásárolt a tej ára tavaly szeptemberhez képest 13,8 százalékkal drágult, ami itt is fogyasztás csökkenéséhez, illetve a szegmensek átstrukturálódásához vezetett – mutatják a GfK Hungária ConsumerScan eredményei.

Magyarországon idén szeptemberben 6,4 százalék volt az infláció, azonban az élelmiszerek átlagosan ezt meghaladó mértékben, 9,8 százalékkal drágultak. A tej fogyasztói álagára 2007 szeptemberében jelentősebben, 13,8 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakában mérthez képest. A jelentős tejáremelkedés hátterében leginkább a világszerte tapasztalható tejhiány áll, melyet az ázsiai térség – leginkább Kína – megnövekedett igényei generálnak. A megnövekedett kereslet eredményeképpen a tejtermelők kedvezőbb áron tudják exportálni a tejet, ami összességében a belföldi piacon is dráguláshoz vezet.

A szeptember közepén a Németországon végigsöprő tejár-emelkedési hullám néhány hónapon belül már a második volt. A hónap végén a friss tejért átlagosan 74 centet ( mintegy 187 forintot ) , a tartós tejért pedig 68 centet ( mintegy 172 forintot ) fizettek, ami az év elejéhez képest 28, illetve 31 százalékos emelkedést jelent. A mintegy 20 ezer német háztartás napi fogyasztási cikk vásárlási szokásait felmérő GfK kutatásai szerint az áremelkedés a fogyasztókat elbizonytalanította. Ennek eredményeképpen a tejfogyasztás szeptember második felében erőteljesen, az előző év azonos időszakához képest 6,7 százalékkal, visszaesett, ami azt jelenti, hogy háztartásonként napi egy pohárral (2 deciliterrel) kevesebb tej fogyott. A kereskedők és gazdálkodók bevételei ezt látszólag mégsem sínylik meg, hiszen a fogyasztók összesen körülbelül 18 százalékkal költöttek többet tejre, ami egy-egy átlagos háztartás költségvetését havonta mintegy 177 forintnak megfelelő plusz 70 centtel terhelte meg. A jelenség az újdonság erejével hat a meglehetősen ár érzékeny német fogyasztókra, hiszen a tej ára az elmúlt években gyakorlatilag nem változott.

Az élelmiszerinfláció majd 10 százalékos (Oldaltörés)

Magyarországon a megszorító intézkedések első lépésében már 2006 szeptemberétől fokozatosan növekvő infláció a tej árára is hatással volt , mely ugrásszerű emelkedésnek indult. Az idei év elején ezt a hatást több tényező is tovább erősítette. E tényezők közé sorolhatók egyrészt a magyar agrárgazdaságot sújtó kedvezőtlen időjárási körülmények, másrészt a már említett és hazánkba is begyűrűző nemzetközi tejhiány. Mindezek következtében a magyarországi háztartások tejfogyasztása összességében visszaesett. A vásárlások visszafogását jól mutatja, hogy a hazai fogyasztók által megvásárolt tej mennyisége idén szeptemberben 8,3 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A mind drágábbá váló tartós UHT tej helyett egyre nagyobb mennyiségben az olcsóbb friss tejet választják. Idén szeptemberben a korábban a kimért tejek után legkedvezőbb árú UHT tej literenkénti átlagára 174 forintra emelkedett és ezzel meghaladta a friss kartonos tej árát.

Összehasonlításképpen Németországban az idei első, júliusi tejár-emelkedési hullám még nem járt a fogyasztásra nézve negatív következményekkel. A fogyasztók azóta a más élelmiszerkategóriák – így kenyér, édességek és sör – drágulása miatt egyre árérzékenyebbé váltak. Az augusztusra kilátásba helyezett újabb tejár-emelésre a fogyasztók egy héten belül óriási – különösen tartós tejből – felvásárlással válaszoltak. Így ebben a periódusban a 2006 azonos időszakában mért forgalmi adatokkal összehasonlítva a vásárolt tejmennyiség 59 százalékkal nőtt. A nagy felvásárlási hullámot követő augusztus négy hetében viszont a vásárolt mennyiség újra körülbelül 5,8 százalékkal csökkent.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Lenthár Balázs 2025. május. 10. 20:00

XIV. Leó pápa a felvett nevével is üzen a világnak - de miről voltak híresek az elődei?

Prevost bíboros a XIV. Leó nevet választotta, ezzel pedig egyben utalást is tett arra, hogy mely elődeinek szellemében kívánja kormányozni a katolikus egyházat. A Leó pápák története meglehetősen vegyes, volt köztük nagy egyházreformer pápa, mások a szociális érzékenységükkel tüntettek, de olyan is akadt, aki végérvényes szakadást idézett elő a keresztény közösségben. Volt, aki a hívek harcos védelmével írta be magát a pápaság történetébe, akadt, aki korát meghaladó nézeteket vallott, de olyan is, aki évszázadokkal pörgette volna vissza az idő kerekét, ha teheti, mások pedig ügyesen játszották a hatalmasok játékát egy olyan korban, amikor az egyház feje nem csak spirituális vezető, de világi hatalommal rendelkező uralkodó is volt.