2007. július. 12. 18:25 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. július. 12. 18:31 Gazdaság

Mekkora igény van innovációra a hazai piacon?

A Szonda-Ipsos legújabb kutatása is alátámaszt, és amely szerint a hazai fogyasztók 60 százaléka igényli az új, vagy megújult termékeket. Ezért az előállítók folyamatos termékfejlesztési tevékenységet folytatnak, amelyben egyre inkább rászorulnak a kutatócégek segítségére.

A fogyasztói termékek piacán az árbevétel növeléséhez, sőt szinten tartásához ma már elengedhetetlen a folyamatos termékfejlesztés. Permanens innovációra akkor is szükség van, ha a gyártó, vagy szolgáltató nem forradalmian újszerű termékötleteket keres.

Ez még a szakemberek által konzervatívnak mondott hazai piacra is igaz, amitA Szonda Ipsos által végzett reprezentatív felmérés szerint a magyar fogyasztók 60 százaléka úgy gondolja, hogy minden terméknek szüksége van időnként megújulásra, s ez az álláspontjuk abban is megnyilvánul, hogy mintegy kétharmaduk szívesen veszi, ha ismert márkák újdonsággal jelentkeznek, illetve szívesen próbálnak ki új terméket is.

Nem meglepő, hogy minél fiatalabb valaki, annál inkább igényli az újdonságokat, a 18 és 29 év közötti korosztály mintegy ¾-e újításpárti, de nincs lényegi eltérés a fogyasztók zömét alkotó 30-39 és 40-49 év közötti korcsoportok között: előbbiek 65, utóbbiak 60 százaléka várja el , hogy újdonságokkal találkozzon az üzletek polcain. A jövedelmi státusz szerinti vizsgálat azt jelzi, hogy a tehetősek és az alacsony jövedelműek inkább ragaszkodnak a régi és bevált termékekhez, noha ez a vélemény a jobb jövedelmi helyzetben lévőknél feltehetően tradíciókhoz való kötődésből, az alacsonyabb keresetűeknél viszont a korlátozott lehetőségekből táplálkozik.

A megkérdezettek a hazai igényeket követő termékfejlesztésről szkeptikusan nyilatkoztak: mindösszesen 25 százalékban értenek azzal egyet, hogy a magyar ízlésvilág és szükségletek számottevő befolyással bírnak a termékfejlesztésre. „Ennek ellentmond mind a hazai, mind a multinacionális nagyvállalatok gyakorlata is, hiszen a termékfejlesztések legggyakrabban a hazai piaci igények és sajátosságok figyelembe vételével történnek.” – mondta el Peczöli Irén, a Szonda Ipsos piackutatási igazgatója.

A fent említett szkepticizmus inkább talán annak tudható be, hogy a többség általánosan bizalmatlan a marketing eszközeivel szemben, ami feltehetően részben abból is fakad, hogy a fogyasztók közel fele nem lát különbséget a márkák között. A válaszadók közel 30%-a ugyanakkor úgy véli, hogy izgalmas és érdekes kezdeményezés, ha egy gyártó újít és számára ismeretlent termékkategóriában lép piacra.

A gyártó cégek és a fogyasztók között örök versenyfutás zajlik, hiszen a termék-életciklusok egyre rövidülnek, ezáltal a fogyasztói ingerküszöb is egyre magasabb, egyre gyakrabban igénylik az újításokat. A termékfejlesztők borotvaélen táncolnak, mert egy-egy termék által nyújtott előnyöknek találkoznia kell a fogyasztó igényeivel, ugyanakkor olyan keresletet is kell teremtenie, amely addig talán nem is létezett. Egy biztos, mindenfajta termékfejlesztés esetében a fogyasztói fogadtatás felmérése az első „éles” találkozást megelőzően csak hasznot hozhat a gyártó számára: vagy azért, mert megerősítést nyer, hogy jó úton jár, vagy azért mert időben kiderülhet, hogy a marketinglaboratóriumokban megálmodott újítás várható fogadtatása nem fogja beváltani a hozzá fűzött reményeket. 

 

zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.