A Hochtief AirPort Konzorcium átvette a Budapest Airport irányítását
Lezárult a Budapest Airport tulajdonosváltása, a BA új vezérigazgatója Reinhard Kalenda, a Hochtief AirPort első embere lesz, az új tulajdonos a következő öt évben 261 millió eurót fordít a budapesti fejlesztésekre – közölte a BA.
A Ferihegy 2B terminál. Gazdasági motor © hvg.hu |
A Hochtief AirPort Konzorcium Reinhard Kalenda-t, a Hochtief AirPort vezérigazgatóját jelölte a Budapest Airport vezérigazgatójának, a vezérigazgató-helyettesi posztra pedig Dimitrios Gatsonist, a HTA légiközlekedési igazgatóját nevezte ki.
Reinhard Kalenda a közlemény szerint azt mondta: régóta szerettek volna részesedést szerezni a Budapest Airport-ban, mert megítélésük szerint Ferihegynek nagy növekedési potenciálja van, és tökéletesen passzol a Hovhtief repülőtér-portfoliójába. Hozzátette: elkötelezettek Ferihegy hosszú távú fejlesztése mellett.
Az új vezetés mindenekelőtt a további fejlesztésekre, a repülőtér bővítésére és modernizálására fog koncentrálni – derül ki a közleményből. A következő öt évben 261 millió eurót fektet a konzorcium a ferihegyi repülőtér fejlesztésébe.
A Hochtief arra számít, hogy a BA regionális szerepe megerősödik, és tíz éven belül az utasforgalmat, a szolgáltatás minőséget és a hatékonyságot tekintve Közép-Kelet-Európa egyik legsikeresebb repülőtere, légiközlekedési központként pedig Budapest és Magyarország gazdasági növekedésének egyik motorja lesz.
A Hochtief AirPort a világ egyik legnagyobb magánkézben lévő és független repülőtér-üzemeltető és befektető társasága. A HTA a nemzetközi építőipari csoport, Hochtief leányvállalata. A társaságnak hat repülőtérben van részesedése: Athén, Budapest, Düsseldorf, Hamburg, Sydney és Tirana. 2006-ban a HTA repülőterek összesen 83 millió utast szolgáltak ki.
A Hochtief AirPort (49,666 százalék részesedése) mellett, a HTA konzorcium tagja a montreáli pénzügyi befektető, a Caisse de dépôt et placement du Québec (23,167 százalékkal), a szingapúri GIC Special Investments (23,167 százalékkal) és a frankfurti KfW IPEX-Bank (4 százalékos részesedéssel).
A Hochtief korábbi bejelentése szerint a vételár 1,9 milliárd euró volt, adósság nélkül, amelyet két részletben fizetnek ki a brit BAA-nak: az ügylet zárásakor, illetve 2011-ben.
Az ár nagyjából megfelel annak, amit a Hochtief konzorciuma a 2005 végi privatizációs pályázaton ajánlott a Budapest Airportért, és amellyel lemaradt a győztes BAA mögött. A BAA-t, amely a világ legnagyobb repülőtér-üzemeltetője, tavaly júliusban megvette a legnagyobb spanyol építőipari csoport, a Ferrovial, amely azonnal jelezte, hogy szabadulni kíván a BAA egyes külföldi érdekeltségeitől.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.