Hogyan lehetünk gazdagok? Olvassa ki a számokból!
A napjainkban zajló politikai viták egyik visszatérő motívuma, hogy Magyarország versenyképessége jelentősen romlott az utóbbi időben. A GKI gazdaságkutató intézet a Microsoft támogatásával a minap adta közre a Versenyképességi Évkönyv, 2006-ot, amelynek legfontosabb homályoszlató adatait és megállapításait az alábbiakban ismertetjük.
© GKI - Microsoft |
„Az évkönyv fontos üzenete, hogy azok az országok képesek hosszú távon is gyorsan növekedni, amelyek versenyképességüket nem az alacsony költségekre, hanem a termelékenység növelésére és az innovációra, a korszerű technológiák minél szélesebb körű alkalmazására alapozzák, s ezt tudatosan támogatja a gazdaságpolitika, illetve mindehhez alkalmazkodik a képzési és oktatási rendszer is” – fejtette ki Vértes András, a GKI Zrt. elnöke.
Az elmúlt évtizedben a gazdasági fejlettség szintjének emelkedése a négy visegrádi ország közül Magyarországon volt a leggyorsabb, így mi közeledtünk leggyorsabban az uniós országok átlagához, s elértük annak 60 százalékát. Nálunk az egy foglalkoztatottra jutó GDP gyors növekedéséhez sokkal jobban hozzájárult a termelékenység, mint a foglalkoztatottak, illetve a ledolgozott munkaórák számának növekedése. A régió többi új EU-tagországában is hasonló a helyzet.
A termelékenység lemaradása különösen a közszolgálatokban, illetve egyes feldolgozóipari ágazatokban (például élelmiszeriparban, a vegyipar bizonyos szegmenseiben) továbbá a mezőgazdaságban jelentős.
Bár Magyarország és a régió többi országa is komoly versenyelőnyt évez az alacsonyabb (különösen bér) költségek miatt, de a folyamatos felzárkózás miatt ez az előny egyre kisebb lesz, hiszen ebben gyakorlatilag már alig választ el bennünket valami a régi EU alsóbb régiójától. Mivel pedig az irodabérleti díjak, az energiaköltségek vagy a kommunikációs kiadások egyáltalán nem olcsók, erre már nem lehet alapozni a hosszútávú versenyképességet.
© GKI - Microsoft |
Az infrastruktúra fejlettsége jelentős mértékben meghatározza egy ország tőkevonzó képességét és ezen keresztül versenyképességét. Magyarország ebben jobb helyzetben van, mint a régió más országai. Az úthálózat, különösen a gyorsforgalmi utak színvonala az utóbbi években sokat javult. A légi forgalom földi kiszolgálása különösen jó, és a vízi utakhoz kapcsolódó létesítmények színvonala is megfelelő. A magyar energetikai rendszer színvonala pedig szélesebb nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedő. A lakással való ellátottságban az unió középmezőnyében vagyunk, sőt ebben például jobb helyzetben vagyunk, mint a sokszor követendőként emlegetett írek..
Az informatikai ellátottságunk szintje nem került közelebb az utóbbi években az unió átlagához, s a régiós versenytársainkkal nagyjából azonos nívón vagyunk. A következő évek fejlődését elsősorban a vezeték nélküli és szélessávú technológiák elterjedése határozza meg. Keresleti oldalról emellett a a haladás mértékét a digitális televíziózás és a kormányzat által is felkarolt elektronikus kormányzati és közigazgatási szolgáltatások sikeressége határozhatja meg.
A nemzetgazdaság hosszútávú versenyképességét azonban alapvetően az innovációs képességünk határozza meg. A VÉ 2006 tanúsítja, hogy a magyar gazdaság versenyképes, de keveset költ kutatás-fejlesztésre és innovációra, s különösen a vállalati ráfordítások maradnak el a versenytársakétól. A nemzetközi tőke itteni ipari, pénzügyi, kereskedelmi vállalkozásai hatékonyan működnek, jól alkalmazkodnak a környezethet, a globális piaci kényszerekhez, de nem támaszkodnak eléggé a hazai tudásra. A hazai tudást kiaknázó együttműködési láncok fejletlenek, a vállalatok és kutatóhelyek közötti együttműködések ritkák. Az üzleti környezet pedig nem túlzottan innovációbarát. Így aztán nem meglepő, hogy az új tudás hasznosulása (az új termékek aránya, a szabadalmak száma) messze elmarad a nemzetközi átlagtól, s a saját potenciális lehetőségeinktől is. Ez élesen rávilágít, hogy az emberi tőkét nem eléggé fejlesztjük, és nem jól használjuk ki. Az állami szolgáltatások jószerivel nem versenyképesek, a mikro- és kisvállalkozások többsége nem piacképes.
A tudás növelése nem csak az egyén életminőségének javulásához, de az ország összteljesítményének fejlődéséhez is hozzájárul. A rendszerváltást követő években Magyarországon jelentősen átalakult az oktatási és képzési rendszer. A felsőoktatás túlzott expanziójához azonban nem társult minőségi fejlesztés. Ráadásul a képzés struktúrája nem követi a gazdaság igényeit. Túl sok a jogász- és közgazdász- és kevés a mérnökhallgató. Jelentősen visszaesett a képzés színvonala. Ugyanakkor rohamosan csökkent az alacsonyabb képzési szinteken – főleg a szakmunkásképzésben – oktatottak száma, ami egyes szakmák esetében jelentős szakemberhiányt eredményez.
© GKI - Microsoft |
Az ír példa azonban Vértes András szerint nem követhető számunkra, mert hosszú távon nem garantálja a fejlődésünket, ráadásul hazánk nem egy angol nyelvű ország, amely ezer szállal kötődik a saját amerikai diaszpórájához. Nekünk inkább a skandináv modell felel meg, ahol a tudásba fektetnek be, s nemzeti egyetértésben alaposan megtervezik a jövőt. Ez ott (például a hozzánk hasonlóan korábban a szovjet piacokhoz erősen kötődő Finnországban) nem csak a high-tech iparágak felfutását tette lehetővé, hanem olyan hagyományos gazdasági területeken is hallatlan hatékonyságot sikerült elérni, mint a fa- és papíripar. A finn parlamentben (jó volna erre figyelnünk) működik a jövő bizottsága, amely kétévente kiadja, hogy a kulcsterületeken (beleértve a nyugdíj- és egészségügyi rendszert is) milyen változtatásokra, újításokra volna szükség.
Vityi Péter a GKI kutatásait finanszírozó Microsoft Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a magyar vállalatoknak jelentős erőfeszítéseket kell tenniük hatékonyságuk javítása érdekében. Ezt részben az olyan informatikai fejlesztések révén érhetik el, amelyek a menedzsment számára folyamatosan lehetővé teszik az üzleti folyamataik ellenőrzését, s így gyorsabb és helyesebb döntéseket hozhatnak. Ugyanakkor sok cégnél már annak belátása is jelentős előrelépés lenne, hogy csak abban az esetben lesznek képesek növelni a profitjukat és alkalmazottaik fizetését, ha nem csak a klienseik számát gyarapítják, hanem egyre több ügyfelet azonos létszám mellett is képesek lesznek kiszolgálni.
Az élet minősége egy-egy országban azonban sok tényezőtől függ. Például Európában egy munkaóra alatt nagyobb értéket tudnak előállítani, mint az Egyesült Államokban. Ott azonban kevesebb az ünnepnap és hosszabb a munkaidő, ami végső soron összességében nagyobb teljesítményt eredményez. Az öreg kontinensen, így Magyarországon is meg kell fontolni, hogy ha a Lisszaboni célkitűzést, mely szerint az EU-nak a világ legversenyképesebb térségévé kell válnia, milyen módszerekkel kíván harcolni az olyan erős versenytársakkal szemben, mint az USA vagy a Távol-Kelet nagy gazdaságai.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.