Évi átlag negyed liter fogkrémet használunk el
A fogkrém kiskereskedelmi forgalma stagnál, viszont növekszik a fogkefe eladása: akik mossák a fogukat, valószínűleg gyakrabban cserélnek fogkefét, mint korábban. Tavaly július és idén június között ugyanis a boltokban mintegy 11 millió darab fogkefét adtak el, 15 százalékkal többet, mint az előző hasonló időszakban. Többek között ezt állapítja meg az ACNielsen piackutató vállalat. A legutóbbi időszakban évente 2,4 millió liter körül alakult a fogkrém kiskereskedelmi értékesítése.
Egy magyar lakosra átlagosan évi közel negyed liter fogkrém jut a boltokban egy év alatt értékesített mennyiségből. Ugyanakkor a kiskereskedelem bevétele meghaladja a 9 milliárd forintot, ebből a termékkategóriából, 2005 július-2006 júniusban.
Az átlagárak némileg csökkentek: idén május-júniusban egy kiló fogkrém átlagosan 3 813 forintba került, ami 3 százalékkal kevesebb a múlt év ötödik-hatodik hónapjához képest. Legnépszerűbbek a 75 milliliteres tubusok; rájuk jut a forgalom zöme. Piaci részesedésük mennyiségben is, értékben is növekszik. (Előbbiben 79, utóbbiban 81 százalék 2005 július-2006 június között). Gyengült viszont a 100 ml-esnél nagyobb kiszerelések pozíciója.
A fogkrém egyharmadát hipermarketben vásárolják, egynegyedét pedig diszkontban és szupermarketben. Növekedett a drogériák piaci részesedése, mégpedig a 400 négyzetméteresnél kisebb üzletek rovására.
A kereskedelmi márkák nem játszanak számottevő szerepet, mivel piaci részesedésük mindössze 4 százalékot ért el május-júniusban, a mennyiségi értékesítésből. Ugyanannyit, mint egy évvel korábban.
A fogkefe-piac mérete közeledik az évi 3,5 milliárd forinthoz 2005 július-2006 júniusban. Értékben a növekedés mértéke 7 százalék az előző évhez képest. Mind a felnőttek, mind a gyerekek által használt manuális fogkefék olcsóbbak lettek. Egy felnőttnek való fogkefe átlagos fogyasztói ára a tavaly május-júniusi 345 forintról 340-re csökkent az idei hasonló periódusban. A gyermek szegmensben ugyanebben az időszakban 313-ról 292 forintra ment le az átlagár.
Egy elektromos fogkefét tavaly május-júniusban átlagosan 2 880 forintért vásároltak, míg idén már csak 2 376 forintért. Elektromos fogkeféből tizenkét hónap alatt 270 ezer darab körüli mennyiséget értékesítették, és a piac mérete meghaladja a 350 millió forintot.
A fogkrémhez képest koncentráltabb a manuális fogkefe-eladás, amelyből 38 százalék jut hipermarketre, 22 pedig drogériára. A szupermarket és diszkont együttes részesedése 23 százalék múlt év július és idén június között. A 400 négyzetméteresnél kisebb boltokra 16 százalék jut, az egy évvel korábbi 17 százalékkal szemben.
Kimondottan koncentráció jellemzi az elektromos fogkefék eladását; 55 százalékukat vásárolták drogériában, 41 százalékukat pedig hipermarketben. A fogkrémtől eltérően, a fogkefe eladásaiban magas a kereskedelmi márkák részaránya. Mennyiségben 25 százalékot ért el idén május-júniusban, szemben a múlt évi hasonló periódus 16, illetve a tavalyelőtti 14 százalékkal.A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.