Merre tart az olaj ára?
Pénteken tovább csökkent a kőolaj ára a szabadpiacon. Több mértékadó amerikai elemző véleménye, hogy eljött a mesterségesen feltornászott árak összeomlásának ideje.
A fenti vélemények ellenére a Morgan Stanley elemzői ragaszkodnak még nagyobb drágaságot jósló előrejelzésükhöz, bár a múlt hét végi, 100 dollárra szóló jóslatukat most már 60 dollárra fogták vissza.
Az eladási hullámot közvetlenül az okozta, hogy az amerikai energiaügyi minisztérium szerdán közölt adatai szerint az amerikai stratégiai kőolajtartalék a múlt héten majdnem hároméves csúcsra emelkedett, a benzintartalék pedig, habár kissé csökkent, szintén kényelmesen meghaladja a tavaly ilyenkorit.
Mindennek tetejében a minisztérium csütörtökön jelentősen csökkentette a második és harmadik negyedévi amerikai benzinfogyasztásra szóló előrejelzéseit. Ezek után a csökkenő benzinár maga után rántotta az egész piacot.
Az ólmozatlan normálbenzin például a legközelebbi, májusi határidőre péntek reggel gallononként (3,78 liter) 1,5605 dollár volt; az északi-tengeri Brent könnyűolaj referenciafajtát pedig hordónként 53,50 dollárért adták a londoni Nemzetközi Olajtőzsde (IPE) elektronikus forgalmában.
IMF: "permanens olajsokk" várható
Egyebek között a kínai gazdasági növekedés és a szűkös olajtermelési kapacitások 2030-ig igen bizonytalanná teszik a kőolaj árát, ami hordónként akár 100 dollárra is nőhet - jelentette ki a Nemzetközi Valutaalap (IMF) vezető közgazdásza.
Raghuram Rajan szerint az életszínvonal növekedése Kínában, Indiában és más fejlődő államokban azt eredményezi, hogy nő a kőolaj iránti kereslet. A szakértő azzal számol, hogy 2030-ban Kína közel annyi kőolajat fogyaszt majd, mint jelenleg az Egyesült Államok, amely a világ olajtermelésének a negyedét használja fel.
A washingtoni székhelyű szervezet azzal számol, hogy idén a kőolaj átlagára hordónként 52,23 dollár lesz, ami jóval meghaladja az IMF szeptemberi jelentésében szerepelt 37,25 dollárt.
Az IMF előrejelzése szerint 2030-ban a globális olajkereslet napi 138,5 millió hordó lesz a tavalyi 82,4 millió hordóval szemben. A keresletbővülés különösen Kína esetébe lesz szembetűnő: 2030-ban napi 19 millió hordó kőolajat fogyaszt majd az ázsiai állam, ami több mint a háromszorosa a tavalyinak.
A lakossági jövedelmek emelkedésére Kínában 2030-ban az 1000 főre eső járművek száma 267 lesz a 2002. évi 16-tal szemben. Az Egyesült Álalmokban az 1000 főre jutó járművek száma ez idő alatt 812-ről 843-re nő.
Az IMF szerint az OPEC kőolaja iránti kereslet 2030-ra több mint a kétszeresére nő, napi 61-74 millió hordó lesz. A kereslet kielégítésére az olajkartellnek mintegy 350 milliárd dollár befektetést kell majd végrehajtania termelési kapacitása emelése céljából.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.