Reklámmelléfogások
A 2002-es év legnagyobb marketing-melléfogásai címmel hirdetett versenyt a hohenheimi egyetem marketingtanszéke. A tanszék oktatói és diákjai által összegyűjtött baklövések közül hattagú zsűri választotta ki a tíz legnagyobbat, majd e toplistát internetes szavazásra bocsátották. A voksolás eredményét februárban hozzák nyilvánosságra. Ön mit jelölne a listára?
A német vasúti főnök szívesebben repül
"A négy óránál hosszabb vonatozás kész tortúra" - nyilatkozta a Phoenix televíziónak 2002 októberében Hartmut Mehdorn, a német vasúti társaság vezetője, aki a Berlin-München távolságot, ha lehet, inkább repülővel teszi meg. Ez, tekintve a társaság fő szlogenjét (nem csak gyors, kényelmes is), elegendőnek bizonyult a jelöltek listájára kerüléshez.
A Jet és a gumióvszer
"Előnyösebb tankolással több pénz jut óvszerre" - hirdette a Conoco olajipari óriás Jet benzinkúthálózatát népszerűsíteni kívánó kampány szlogenje, mely egy szemmel láthatólag népes család fényképével illusztrálva jelent meg a német újságokban. A magyarázat sem bánt sokkal kíméletesebben a nagycsaládosokkal: „Jet - a maradékot megspórolhatja magának”. A kampány több katolikus családszövetség szerint azt sugallta, a gyerekvállalás egyedüli oka az, hogy a szülők nem gondoltak a védekezésre. A bajor családügyi miniszter is felemelte hangját a sorozat ellen, amelyet a vállalat így 2002 áprilisában kénytelen volt leállítani.
A Vodafone, két pucér fenék és egy elhibázott büntető
Listára került a Vodafone tavalyi, az Ausztrália-Új-Zéland válogatott rögbimérkőzésen elkövetett "gerillamarketing" akciója is, melynek során két pucér férfi szaladt a pályára, hátukon és mellükön a mobiltelefoncég emblémájával. A figyelemfelkeltő akció, mellyel a Vodafone ausztráliai ismertségét és népszerűségét kívánta növelni, visszafelé sült el: a nudistaattak utáni zavarodottságukban a Wallabies becenévvel illetett ausztrálok elhibázták a korábban megítélt büntetőrúgást. A Vodafone ausztrál menedzsere, Grahame Maher, aki a büntetések átvállalását ígérte a rendbontóknak, kis híján maga került hat hónapra börtönbe az akció miatt.
Az RWE és a konnektorból érkező internet
2001 júliusában következett be az áramon keresztüli internetezés történelminek mondott európai bevezetése. A Powerline név alatt indított, az ISDN-nél harmincszor gyorsabb kapcsolatot ígérő új technológia két német városban, Essenben és Mülheimben indult akkor még hódítónak vélt útjára; a cél 2001 végére 20 ezer, 2002 végére pedig 120 ezer felhasználó bekapcsolása volt. Csakhogy a szolgáltatást nyújtó RWE energetikai konzorcium marketingeseinek nem sikerült meggyőzniük az egyébként valóban sokkal gyorsabb és egyszerűbb kapcsolódást biztosító technológia előnyeiről a felhasználókat. A technikai nehézségek mellett ez oda vezetett, hogy a vállalat alig 2 ezer előfizetővel 2002 szeptemberében bejelentette: internetes szolgáltatásait a hónap végén felfüggeszti.
A Sunpoint és a szoláriumok
2002 áprilisában a Sunpoint fitneszcég több ezer, húsz perc ingyenszoláriumot biztosító bont küldött ki levélben, arra azonban nem készült fel, hogy a megajándékozottak használni is fogják az utalványokat. Mivel a cég kirendeltségei nem bírtak a jelentkezők rohamával, sok helyen nem fogadták el a grátiszcsekkeket, így a promóciós akcióval nemcsak új vendégeket nem sikerült toborozni, de a szoláriumok előtti hosszú sorok miatt még a korábbi látogatók is elmaradtak.
A Roland Berger kéretlen tanácsai
A tanácsadó cégek iránt - többek közt az Enron energetikai óriás körül kirobbant botrány miatt - megcsappant bizalom újbóli kiépítése érdekében a Roland Berger Strategy Consultans 2002 januárjában személyre szóló levélben ajánlotta fel segítségét a legnagyobb vállalatok vezetőinek. Jürgen Kluge, a vetélytárs McKinsey németországi vezetője udvarias, de kissé ironikus hangvételű levélben köszönte meg a Roland Berger ajánlatát: válaszlevelében maga is felajánlotta cége segítségét a vetélytárs problémáinak kezelésére, megnevezve egyben az egyik lehetséges hibaforrást - a Roland Berger kommunikációs részlegét.
A Deutsche Bank és az olimpia
A Deutsche Bank marketingesei az elmúlt évben nagy hangsúlyt helyeztek arra, hogy megmutassák: nevével ellentétben a társaság igazi globális bank. Ennek alátámasztására 500 ezer eurós támogatást ígértek a 2001-es terrortámadás ellenére is olimpiai rendezésre pályázó New Yorknak. A német közvélemény értetlenül fogadta a döntést, ami nem is csoda, hiszen ugyanennek elnyerésére öt német város (Frankfurt, Düsseldorf, Stuttgart, Hamburg és Lipcse) is szívesen pályázna. A Deutsche Bank végül engedett a nyomásnak, és ígéretet tett arra: az ötös honi mezőnyből a jelöltek közé kerülő német város pályázatát is támogatni fogják.
A verseny honlapja
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.