2002. november. 19. 06:47 Utolsó frissítés: 2004. november. 22. 12:00 Gazdaság

Iszlámista hamburgerbojkott a Közel-Keleten

Hiába a McFalafel, a McDonald’s már csomagol, a Coca-Cola pedig tehetetlenül nézi a rivális, „iszlám” Zam Zam kóla térnyerését. A közel-keleti muszlim országokban az elmúlt egy évben negyven százalékkal estek vissza a nyugati gyorsétteremláncok és üdítőital-forgalmazók összesített bevételei, s az arab fogyasztók nyugatellenessége a régió legirigyeltebb munkahelyeit veszélyezteti. 

A második intifáda két évvel ezelőtti kirobbanása óta a közel-keleti muszlim lakosság Izraellel szembeni haragja az országot támogató Egyesült Államok vállalatai ellen is irányul. A bojkott következtében a McDonald’s már bezárt hat jordániai étterme közül kettőt, a múlt héten bejelentette, hogy számos további éttermet fog megszüntetni, egyes arab országokból pedig valószínűleg teljesen ki is vonul. A gyakran vandál támadásokig menő népharag csillapítására nem vált be sem annak hangsúlyozása, hogy a vállalat helyi franchise-partnerei többnyire arab vállalakozók, sem a McDonald’s első ijedtségében bevezetett, ám azóta érdeklődés hiányában csendben elhantolt McFalafelje.
A gyorsétteremláncok forgalmának 50 százalékos visszaesésével szemben a Coca-Cola eladásainak 10 százalékos csökkenése még jó eredménynek mondható, de a korábban szinte ismeretlen iráni Zam Zam kóla rohamos népszerűsödése hosszú távon az üdítőital-óriásnak is fejfájást okozhat. Az 1979-es iszlám forradalom után kifejlesztett Coca-Cola-pótlék a mekkai szent forrás nevét viseli, és az utóbbi két évben Iránon kívül egyre több arab országban is az Amerika-ellenesség jelképévé vált. A Libération tudósítása szerint Szaúd-Arábiában forgalmazásának első hetében négymillió litert adtak el belőle; s azért csak ennyit, mert a gyártókapacitások fejlesztése egyelőre nem képes követni a nemzetközi kereslet növekedését.
A közel-keleti országokban spontán létrejött bojkottbizottságok egyre több nyugati árucikket tesznek feketelistára. Legutóbb Egyiptomban a Procter&Gamble Ariel mosópora ellen tettek közzé felhívást - mivel szerintük a márkanév Ariel Saron izraeli miniszterelnökre utal, az Ariel-logó pedig egy Dávid-csillagra hasonlít. Sőt, az Economist szerint a muszlim népharag már olyan európai márkákat is célba vett, mint a L’Oréal, a Nestlé vagy a Mercedes-Benz.
A globális nagyvállalatok számára a bojkott persze csak bolhacsípés, ám esetleges kivonulásuk súlyos következményekkel járhat a Közel-Kelet gazdaságára nézve. A nyugati cégek a régió egyes országaiban a legjobb és gyakran a legnagyobb munkáltatók, a bojkott híveit azonban kevéssé érdekli, hogy muszlimok tízezrei veszíthetik el állásukat. Mahmud Al-Arabi, a Kairói Kereskedelmi Kamara elnöke például az egyiptomi Business Today-nek kijelentette: „Sorsuk Isten kezében van - és Isten minden bizonnyal gondoskodik majd róla, hogy más megélhetéshez jussanak.”
zöldhasú
Hirdetés
Itthon Lengyel Tibor 2025. január. 08. 15:15

Orbán indiai csodadoktor kalauzánál 2 millió is lehet egy tisztítókúra, mégis milliárdos veszteséget halmozott fel a cége

Az ájurvédikus gyógyító, Krishna Kumar Gattyán Györggyel közös életmódcége masszázst, gyógyteát és tisztítókúrát árul, de kezdettől fogva veszteséges. Kumar saját cége még inkább: milliárdos mínuszt görget maga előtt, igaz, nemrég ezt a lyukat betömte. Gattyán a veszteségek ellenére megtartja a tulajdonrészét, és az is kiderült, miért éppen Kumarral állt össze.