A világon emberek milliói gondolják, hogy a kenyér, a tejtermékek, de akár a gyümölcs is beteggé teheti őket, pedig csak egy részüknek van orvosilag kimutatható élelmiszerallergiája. A glutén- és laktózmentes termékek eladása mindenesetre egyre nagyobb üzlet.
A speciális élelmiszerek fogyasztóinak száma aránytalanul nagy a valódi betegek számához viszonyítva. Németországban az utóbbi öt évben megháromszorozódott a laktózmentes tejtermékek fogyasztása. Az USA-ban pedig a gluténmentes termékeket vásárlók aránya nőtt ugrásszerűen: egy piackutató felmérése szerint, miközben a gluténérzékenyek csak a lakosság egyetlen százalékát teszik ki, az ilyen élelmiszereket a felnőtt lakosság huszonnyolc százaléka vásárolja rendszeresen. Hogy Magyarországon hogyan nőttek ezek az arányok, arra nincsenek pontos adatok
Létezik élelmiszerallergia, sőt, némelyik akár életveszélyes is lehet. A bizonyos összetevőkkel szembeni intolerancia sem divatbetegség. Az érintettek gyakran évekig szenvednek, mire végre kiderül, mitől voltak kínzó panaszaik. Nekik valóságos áldás, hogy ma már minden szupermarketben lehet laktóz- és gluténmentes termékeket kapni. Ezért is jött létre a Magyar Táplálékallergia és Táplálékintolerancia Adatbank, amely évente frissíti a betegnek ajánlott termékek listáját.
Ravasz marketing
De vajon mi az oka annak, hogy egészséges, értelmes emberek képesek a többszörösét fizetni olyan élelmiszerekért, amikre valójában nincs is szükségük? Egyrészt manapság illik egészségesnek lenni, és hogy ezért mit teszünk, arról a környezetünket is tájékoztatjuk. Ott vannak például a Jogging-Appok, amelyek eredményeit a szociális hálókon megosztják az ismerősök, a jóga is lassan népsport lesz.
Másrészt az elmúlt évek élelmiszerbotrányai sokakat arra ösztönöznek, hogy minél inkább minőségi élelmiszereket vásároljanak. A ‘bio’ és a ‘mentes’ mára varázsszóvá vált.
Az élelmiszeripar elérte, hogy mostanra a laktóz- és gluténmentes termékek a magasabb életstílus részévé váltak. A testépítő lány a reggeli zabpelyhet csak zabitallal készíti, a jobb kávézókban a tehéntej mellett kötelező szójatejet is kínálni, speciális éttermek jöttek létre, hogy kiszolgálják az egyre növekvő igényt (egy magyar lista).
Celebek és placebó-hatás
Ne felejtsük el a celebeket sem, akik esküsznek a gluténmentes diétára. Gwyneth Paltrow, Anne Hathaway, Lady Gaga, Victoria Beckham, Miley Cyrus szerint azóta szép a bőrük, tartják a súlyukat, amióta száműzték tányérjukról a gluténtartalmú élelmiszereket.
Nanette Ströbele-Benschop táplálkozáspszichológus szerint, ha azt gondoljuk, hogy valami jót teszünk magunkért, akkor valóban jobban is érezzük magunkat, hiszen a placebo-hatás az étkezéskor is jelentkezik. “Az olcsó kekszet gondolkodás és ízlelgetés nélkül magunkba tömjük, de a drága gluténmentesből kevesebbet és tudatosabban fogyasztunk. Már ez a csekély odafigyelés jót tehet” - állítja a német professzor asszony.