2013. december. 11. 13:54 hvg.hu Utolsó frissítés: 2013. december. 11. 15:27 Gasztro

Mit csinál a magyar, ha romlott termékkel találkozik?

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal online felméréséből kiderül, hogy a magyarok nagy része nem foglalkozik vele, ha lejárt szavatosságú terméket talál, egyszerűen visszarakja a polcra.

A válaszadók több mint fele (55%) nem foglalkozik azzal, ha lejárt terméket emel le a polcról. Mivel úgy gondolják, hogy az árukészlet hamar cserélődik, szó nélkül visszateszik a többi közé, derül ki a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal(NÉBIH) felméréséből. A vásárlók negyede (42%) ennél jóval tudatosabban cselekszik, és még a helyszínen szóvá teszi, jelzi észrevételeit. Telefonos bejelentésig, és ezzel hivatalos kivizsgálás kérvényezéséig pedig csak a válaszadók elenyésző hányada, alig 3%-a jut el. A vizsgálat nem tárta fel, hogy a vásárlók miért nem vállalják fel az üzletben a hiba jelzését, holott a probléma gyors és legegyszerűbb kezelésének ez lenne a módja.

 „Az élelmiszerbiztonság mindenkit érint! Ha a vásárló visszarakja a lejárt terméket a polcra, mások ugyanúgy megvehetik azt, ezért az a legrosszabb, ha nem teszünk semmit! Érdemes tudni, hogy a NÉBIH ingyenesen hívható zöld számán bárki bejelentést tehet, ha gyanús élelmiszerrel találkozik. Különösen akkor fontos telefonon bejelenteni, ha a probléma jelzésével az üzletben nem járunk eredménnyel. A bejelentést követően a hivatal 48 órán belül kivizsgálja az ügyet, és a terméket minél előbb kivonja a forgalomból” – magyarázta hozzá Zoltai Anna, a NÉBIH Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság osztályvezetője.

Pokorny Liát, a NÉBIH nagykövetét letaglózta a felmérés eredménye. „Meglepett milyen kevesen veszik a fáradtságot, hogy jelezzék észrevételeiket. Pedig ez nem árulkodás, hanem tudatos vásárlás és egymás védelme. Én mindig ellenőrzöm a lejárati dátumot, ez az első lépés, ha vásárolok. Nem vagyok egy panaszkodós típus, de ha lejárt termékkel találkozom, szóvá teszem azt, mert a bolt érdeke is, hogy értesüljön a vevői panaszokról” – mondta a színésznő.

A NÉBIH Zöld számán (06 80 263 244) bárki bejelentheti, ha élelmiszerbiztonsági szempontból kifogásolható termékkel találkozik.

Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.