Tavaly a szöuli metróban egyedülálló kezdeményezésként a Tesco virtuális áruházat nyitott. A dél-koreai újítás Európában is követőre talált: egy katalán üzlethálózat költözött a föld alá, hogy az újdonsággal élve bővítse vevőkörét.
A barcelonai Sorli Discau egy közel 90 éves üzleti vállalkozás – az alapító Francesc Sorli 1923-ban egy kis családi bolttal kezdte - jó példája annak, hogy az élelmiszerek forgalmazásában is meg kell felelni az új kihívásoknak.
Az alapító fia, Jordi Sorli Arall 1970 óta építi szupermarket hálózatát, s mára 97 üzlettel rendelkezik Katalóniában. A Sorli diszkont Granollers-Montmeló-i logisztikai központjának a kapacitását és marketing kutatásait felhasználva új irányban terjeszkedik, a napi 10 ezres átutazó forgalmú Sarrià metróállomáson július végén nyitja meg virtuális szupermarketjét.
Az üzleti elemzések szerint fokozatosan, egyre növekvő arányú vevőkörre számítanak, mely az első időszakban az utasok 10-15%-át, napi 1500 főt érint. A rendszer hasonló elven működik, mint a koreai, amit Wait marketing-nek (szó szerint várakozásmarketing hívnak): a nagyvárosi emberek életritmusára épít, akik metrón utaznak munkába és haza, és egész napos elfoglaltságuk miatt nem, vagy csak ritkán jut idejük a bevásárlásra.
A közlekedéssel töltött idejüket, a következő szerelvényre való várakozásukat kihasználva rövid idő alatt összeállíthatják a listát és megrendelhetik többnapi vagy heti élelmezésüket, illetve egyéb szükségleteiket biztosító termékeket.
Tehetik mindezt arról a megvilágított óriáspanelről, amelyet a metróállomás fel- és leszállóhelyére helyezett ki a szupermarket. Csupán ezek az árupanelek nem lennének elegendőek a bevásárlás lebonyolításához, szükséges hozzá az okos telefonok új generációja, a smartphone. A telefont ráirányítva az áruplakátra, a kiválasztott termék QR-kódját szkenneli be a készülék. (A kétdimenziós vonalkód a japán Denso-Wave cég fejlesztése, neve az angol Quick Response, gyors válasz rövidítéséből származik – a szerk.)
Ezt a plakáton található kódot értelmezi a mobiltelefon operációs rendszere, majd belerakja a virtuális kosárba a kívánt áruféleséget. A végletesített vásárlói lista alapján mintegy 400 árufajtából válogatják/állítják majd össze az árukosarat a szupermarket dolgozói és szállítják házhoz a kívánt időpontban. Ha beválik a virtuális bolt, akkor a Sorli diszkont újabbak nyitását tervezi a metróban és a vasútállomásokon.
Valójában a virtuális vásárlás legújabb változatának Dél-Koreában és Japánban való elterjedését - ahol a kényelmes, egyszerű és gyors szolgáltatás rövid idő alatt nagyon népszerűvé vált a fogyasztók körében, a kereskedők pedig még további, eddig kihasználatlan üzleti lehetőségeket látnak benne – nem a katalánok követték először Európában, hanem a belgák.
Viszont a barcelonai újítás elsősége a földalatti közlekedés, a metró területén teljesen igaz, mivel Brüsszelben a Gare Centrale-on, a Központi pályaudvaron nyitotta meg áprilisban első virtuális élelmiszer áruházát a francia-belga érdekeltségű Delhaize, ahol 300 fajta termékből válogathatnak az utazás közben vásárlók. A témával foglalkozó tudósítások szerint már az USA-ban és Ausztráliában is beindultak hasonló kezdeményezések, csupán idő kérdése, hogy Brüsszel és Barcelona után Budapesten mikor bukkan fel az első metró virtuális-ABC.