Azt mondják, aki képes felvizezni a bort, az egyéb gazemberségekre is képes. Akkor mi van azzal, aki összelimonádézza a sört?
Az kérem ahelyett, hogy a pokol tüzére kerülne, örökre beírja magát a sörtörténelembe. Legalábbis ez történt bizonyos Kugler úrral, éppen 90 évvel ezelőtt. Csak egy arcátlan húzás kellett, és a sörpancsból siker sztori lett, karrierje nemhogy máig töretlen, de egyre inkább felfelé ível.
A sztori valószínűleg tényleg csak az újszülötteknek új. Azért felelevenítjük. 1922 forró nyarán még a globális felmelegedésről szó se esett. Viszont egy júniusi délutánra a nagy meleg okán, erősen megcsappant Franz Xaver Kugler úr alpesi fogadójának (Kugler Alm) pincéjében a sörkészlet. Pusztán irgalmas szamaritánusi megfontolásból nem hagyhatta kiszáradni a hegyvidéki torkokat, különös tekintettel a biciklistákra, akik egyre csak kerekeztek befele enyhet adó kertjébe.
Beáldozta a limonádé készletét a jó ügy oltárán, vagyis összepancsolta a maradék sörrel. Állítólag pont dunkel volt, ami csak azért érdekes, mert az idők során aztán inkább a lagerekben teljesedett ki a citrom. A hálás drótszamarasok mindjárt el is nevezték saját magukról az italt (radler – kerekező, biciklista), és rászoktak. Van egy olyan érzésünk, Herr Kugler a bugyellárisa dagadását tekintve, nem is bánta annyira, hogy a sörmix nem róla neveztetett el.
Aki manapság Russ-t vagy Shandy-t iszik, az is a Radler nyomvonalán gurítja le betevő, alacsony alkohol tartalmú, üdítő sörét. S egyáltalán nem biztos, hogy pont biciklista. Még az is előfordulhat, hogy amúgy nem is szereti a rendes sört.
Nálunk kellett várni jó pár évtizedet, hogy az ízesített sör hatalomra kerüljön. Jelentjük, ez is megtörtént. Az utóbbi évek egyik legnagyobb változása a sörpiacon: divatba jöttek a citromos, gyümölcsös sörök. Az eredeti Radler – fele rész sör, fele rész limonádé – mellett különféle ízesített sörök is felbukkantak. Akad cseresznyés, grapefruitos, gyömbéres, körtés, őszibarackos, sőt mézes változat is.
A piaci szegmenset azonban továbbra is a citrom, illetve lime ízesítésű sörök uralják. A sörgyárak célja kettős ezekkel az italokkal: megkedveltetni a sört azokkal, akik nehezen barátkoznak a sör keserűségével, illetve azokat is sörrel itatni, akik nem fogyasztanak alkoholt.
Ez a marketing stratégia jól kivehető a termékeken is. Ennek megfelelően a limonádés söröket három kategóriába sorolhatjuk. Az egyik a magas, 5% körüli alkoholtartalmú ízesített sör – ilyen a cseh Lime Beer –, ez sör erősségű. A másodikba kerülnek azok, ahol az alkoholtartalom körülbelül fele az átlagos sörének, ilyen például a 2%-os Borsodi Friss, míg a harmadik kategória alkoholmentes, mint a Gösser Natur Zitrone.
Az ízesített sörök kiváló szomjoltók, ezt legfeljebb a némelyik termékhez hozzáadott cukor csökkenti. Alkoholtartalomtól függetlenül mindegyik típus karaktere inkább üdítőital jellegű, a komlós aromák alig, vagy egyáltalán nem érzékelhetők. Így igazán nem lehet ráfogni szende szőkékre, derék családanyákra, tisztes, őszes halántékú nagypapákra, hogy sörisszák lennének