Az már nem újdonság hazai viszonylatban sem, hogy egyre több nő veszi fel a versenyt a borászatban a férfiakkal. Igen sikeresek és elismertek a női sommelier-k, borkritikusok, szakírók.
Egy kanadai internetes borajánló, a The Naked Wine Show a legjobban abban különbözik a hasonló produkcióktól, hogy csinos szakértője, Susan Sterling egy napon letépte magáról a pólóját, s attól kezdve a hetente jelentkező klipben csupaszon ajánlja, kóstolgatja az éppen soros borújdonságot. A mindösszesen egy percbe sűrített ismeretbővítő és borkritikai epizódok nemcsak a bor illatát, zamatát, színét, árát taglalják, hanem ételt is párosítanak hozzá. A meztelen bor-show 2008 óta hódít, népszerűségéért és szakszerűségéért még a San Franciscó-i Tasty Awards legjobb kritikusi- és sorozatdíját is elnyerte 2010-ben.
Naked wine a címe az USA-ban nemrég megjelent borismertető könyvnek is, amelynek magával ragadó stílusát és olvasmányosságát emelik ki a kritikák. Szerzője, Alice Feiring, a Time magazin bor és utazás rovatának kolumnistája viszont inkább arra a csupasz borra gondol, amit évszázadosan kialakult szőlőgazdálkodással állítanak elő. Ezek a hagyományosan készített borok a „natural wine”, a természetes bor, vagy akár nevezhetnénk biobornak is, fogalmát takarják. Az igazi, tiszta bort akarja visszahozni poharainkba, s a biodinamikus szőlészeteket-borászatokat favorizálja Alice Feiring, aki borteszteléssel is foglalkozik.
Az eredeti foglalkozása szerint táncterapeuta hölgy ma már a borok nagy szerelmese. Mostani könyve is hasonló sikerre számíthat, mint a 2008-ban megjelent első, amelyet két jelentős bornagyhatalomnak számító országban, Argentínában és Spanyolországban már kiadtak. Nem mindennapi címével is ajánlanánk a borkedvelők és a hazai kiadók figyelmébe: The Battle for Wine and Love: or How I Saved the World from Parkerization – ami szó szerinti fordításban így hangzik: Harc a borért és a szerelemért: avagy hogyan óvtam meg a világot a parkerizálástól.
Vannak a borszakmában viszont olyan nők, akiknek az ízlelése és a "csupasz" orra a legjobb. Erről tanúskodik a spanyol sommelier-k spanyolországi versenye, a La Nariz de Oro (Aranyorr). Az idén éppen kereken 20 éves múltra visszatekintő szakmai rendezvényt immár harmadik éve nők nyerik meg. Az Aranyorr-trófeát 2009-ben a bilbaói María José Vázquez (Guggenheim étterem), majd tavaly az alicantei Andrea Alonso (Makro Kereskedelmi Központ vinotékája) hódította el a férfiak orra elől. Az idei nyertes, Montse Velasco a katalán női sommelier-k hírnevét öregbíti. Barcelonából a La Cuina del Guinardó étteremből nevezett a versenyre, s 100 százalékos teljesítményt nyújtott a záró feladat, a feketepoharas italfelismerés során is, amikor a különleges poharak tartalmát szaglással kellett, lehetett meghatározni, köztük egy fehér- és két vörösbort, egy brandyt és tequilát.
Az „aranyorrú sommelier” édesapjával, Santi Velascóval együtt egy kis családias éttermet visz Barcelona Horta-Guinardó negyedében (innen az elnevezés, La Cuina del Guinardó – Guinardó Konyhája – a szerk.), amihez egy borkülönlegességeket árusító bolt is tartozik. A vendégek felülmúlhatatlannak tartják Montse borajánlóit, s ennek hangot is adnak a barcelonai internetes étteremajánló portálján.