2010. november. 16. 21:00 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. november. 16. 18:06 Gasztro

Kötelező kalóriatáblázat a briteknél

Előbb csak ajánlotta, most már kötelezni fogja az angol kormány a vendéglőket, gyorséttermeket és pubokat, hogy étlapjaikon vezessék be a fogások kalóriatartalmának feltüntetését.

Ki gondolta volna, hogy a hamburgerfaló amerikaiak után az eddig nem éppen haspókoknak hitt briteket is össznemzeti fogyókúrára akarják fogni. A kormány ugyanis fent nevezett intézkedését az elhízás ellen meghirdetett harc jegyében foganatosítja. Bevezetésképpen önkéntességet vártak el a vendéglátóhelyektől. Amelyek, úgy tűnik, nem siettek új étlapokat nyomtatni, hogy feltüntessék, mennyi kalóriát is küldenek magukba egy-egy szerény löncsölés alkalmával a szigetlakók. Andrew Lansley egészségügyi miniszter már kilátásba helyezte a törvénymódosítást, mi szerint a hivatalos szervek türelme véges, s ha nem akaródzik az önkéntesség, akkor jön a kötelesség.

A brit élelmiszerszabvány hivatal (FSA) ugyan kidolgozott egy kalóriatáblázatos sémát a legérzékenyebb szegmensre, vagyis a gyorséttermi hálózatra, de erre a legnépszerűbbek közül csak a Pret a Manger és a Real Greek reagált. Előbbi viszont kormányintézkedés nélkül, idáig is feltüntette üzleteiben az árak mellett a  kínálatában szereplő saláták, szendvicsek, levesek, sütemények kalóriatartalmát., s letette voksát a biotermékek mellé. A Pizza Hut és a Harverster kísérletképpen bevezette a dolgot, de felhagytak vele, hogy miért, azt nem indokolták meg.

A KFC és a Burger King nemigen hajlik az önkéntességre. Míg más láncok, mint például a Costa Coffee és a Starbucks - utóbbi a fair trade támogatásáért éppen most kapta meg az európai kávéipar döntéshozóitól "A legetikusabb Vállalat" díjat -  az üzletekben kitett prospektusokban tüntetik fel, mi hány kalóriát tartalmaz, milyen összetételű. S van jó néhány gyorsétterem, amelyik arra hivatkozik, a honlapján minden információ megtalálható.

hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.