Az ember, aki végigitta Britanniát
Mit tehet valaki, ha nyugdíjas, szereti a sört, és történetesen Angliában él? Magához ragadja a Good Beer Guide kalauzt, és módszeresen végigissza a benne szereplő kocsmákat. Öt év alatt hétszázat.
Stuart Ashby hatvanévesen vonult nyugdíjba az egyik brit vasúttársaságtól. Az élete nagy részét mozgásban töltő férfi nem tudott mit kezdeni a hirtelen támadt rengeteg szabadidejével, s mivel a kertészkedéshez vagy a horgászáshoz nem fűlött a foga, különös kalandra szánta el magát. Leporolta az 1990-es kiadású Good Beer Guide című brit sörkalauzt, végigjárta a benne szereplő összes pubot, és mindenütt ivott egy sört. Sör-Odüsszeiája 700 kocsmát érintve öt évig tartott. Ashby nem tartja magát igazi sörínyencnek, de szereti a jó sört, és személyesen is meg akart győződni arról, hogy valóban ott csapolják-e a legjobbakat, ahol a kalauz jelzi. Az öt év alatt heti átlagban három pubot látogatott meg, és mindenütt egy pint sört ivott.
Nyugdíjas, ráadásul vasutas nyugdíjas lévén gondolhatjuk, egyszerű dolga volt, csak felült a vonatra és utazott keresztül-kasul az országban. Ehhez képest Ashby elmondta, hogy rengeteget gyalogolt, és utazott stoppal, már ha felvették. Volt olyan pub is a felkeresettek között – egy kis szigeten Devon partjainál –, ahova csak négyórás hajókázással lehetett eljutni, de kocsma nem maradhatott ki!
Útja során a pubokban rengeteg érdekes fickóval találkozott, igazi karakterekkel, akik többnyire megértéssel és érdeklődéssel fogadták beszámolóit az útjáról. Mindössze egy hely akadt, ahol a kocsmáros puskával fogadta, miután vette a bátorságot, és bezörgetett a zárva talált ajtón, mivel a pubnak a kiírás szerint nyitva kellett volna lennie. Végül ez a kaland is happy enddel végződött, mert pár órával később Mr. Ashby visszalopakodott, s immár nyitott ajtóra lelt, a puska is eltűnt és a kocsmáros is lehiggadt.
A nagy kocsmajárás az ötödik évben Stuart Ashby törzskocsmájában, a nyugat-sussexi Shoreham városka Lamb in Yapton nevű pubjában ért véget. Azaz dehogyis ért véget, Ashbynak annyira megtetszett a dolog, hogy már tervezi a következő villámtúrát: nyolc nap alatt száz sussexi kocsmát akar végiglátogatni.
A Good Beer Guide kalauzt, amelyet követve Stuart Ashby nekivágott a kalandnak, a Campaign for Real Ale (CAMRA) nevű egyesület adja ki. A Kampány (vagy inkább Hadjárat) az Igazi Ale-ért társaságot négy fiatalember alapította 1971-ben, amikor egy kocsmában pocsék sört tettek eléjük. Akkor döntöttek úgy, hogy kell egy egyesület, amelyik képviseli a fogyasztókat, védi a sörivók érdekeit, és emellett igyekszik megőrizni és megvédeni a hagyományos brit pubkultúrát, és a tradicionális ale-eket az eurolágerekkel szemben.
A CAMRA harcosan kiállt a kis sörfőzdék bezárása, a folyamatos adóemelések és legutóbb a dohányzás tiltásának bevezetése ellen. Népszerűsége gyorsan nőtt, a nyolcvanas évek közepén már több mint 50 ezer tagot tudhatott sorai között. A kilencvenes évek valamelyest visszaesést hoztak a taglétszámban, de az ezredfordulót követően, a sörfőzde-sörözők és a kézműves sörök divatba jöttével ismét megnőtt a tagok száma, jelenleg több, mint 100 ezer fővel ők a legnagyobb európai fogyasztóvédő egyesület.
A CAMRA-nak számtalan szervezete működik Britannia-szerte, sok helyi és egy országos lapot adnak ki, közel száz regionális és egy nagy brit sörfesztivált rendeznek évente. A Good Beer Guide idén szeptemberben megjelenő kiadása a harmincnyolcadik lesz a sorban, és több mint 4500 kocsma szerepel benne. Vajon akad vállalkozó, aki mind végigissza?