2009. július. 23. 20:00 Utolsó frissítés: 2009. július. 24. 11:01 Gasztro

Bokoji kenyér - az ínség receptje

Szerzőnk, Varjú Katalin révkomáromi pedagógus újabb története a felvidéki roma közösségek mindennapi betevőjéről, a cigány- avagy bokoji kenyérről szól.

Sokszor kerekeztem olyan utakon, ahol bizony néha én vittem hátamon a járgányomat, nem pedig fordítva. Akkor épp a nyeregben tekertem hazafelé a Vág folyó töltésén, amikor hangos jókedv foszlányait hallottam. Le is ereszkedtem a töltésről a bástyafal tövébe, ám a derékig érő bokroktól nem láttam senkit. Mivel mellettük suhantam el rám kiáltottak.

– Phábaaaj! Phábaj! – azaz Alma, szólítottak meg, mert ekkor már cigány nevem is volt ám!
– Jaj, hát ti vagytok?

Természetesen azonnal lefékeztem és egy nagy bal kanyarral már ott is voltam a tűznél. Még jó hogy teljes életnagyságomban bele nem estem a hatalmas fehér, zománcos, kékcsíkos lavórba. Igazán nem tudtam mi lehet az a fehér massza benne. Ilyen lavórt gyerekkoromban láttam utoljára, akkor is itatóként egy baromfiudvarban. Egyszóval igencsak koros lavór volt már.

– Nna má föl ne lökjé!
Ekkor vettem csak észre a lavór mellett guggoló asszonyt. Furcsa, de mégiscsak praktikus küldetése volt ennek a lavórnak. A könyékig fehér kezű, guggoló asszony mögött meg két rönkre egy deszka volt fektetve, azon valami porféleség egy nagy papírzsákban, mellette néhány rongy meg egy másik edényben víz.

– Mit gyártasz itt?
Közben átvillant az agyamon, nemrég hasonlóan készítették az anyagot, nem messze innen az udvaron a meszeléshez. Igaz, ott más edényt használtak.
– Tudod, eztet most cipelték ki az emberek már bent elkészítettük. Kitalálták, hogy itt együk meg. Itt amúgy is több hely van, mint a házaink mellett. Vizet is hoztak, ha inni akarsz. Odoj (ott) a kannában.
– Mi lesz ebből?
– Ez már kész. Ez a bokoji.

Közben az emberek már sorban érkeztek, volt aki önkiszolgálást akart, de annak barátságosan kezére csapott az asszony. Ő lisztbe mártotta kezét, majd a lavórba nyúlt. Mindenki kapott egy gombócot a markaiba. Kis előadást tartott, hogy a lisztett sóval, vízzel meg zsírral kellett összegyúrni, kicsit állni hagyni. Ennyi az egész.

– Azt meg má érezni kell, milyen kemény legyen a tészta.
Szokatlan volt az élükre állított téglákat látni a tűzben. Tetejükre pedig törött cserepek, vaslemezek voltak fektetve. Az én sötét bőrű testvéreim (akkor már testvérnek is szólítottak), kezük között kilapították az előbb még gombóc formájú tésztafélét, majd a cserépre, vasra dobták. Kis idő elteltével, kisebb-nagyobb sikerrel leemelték. Néhány darab a porban kötött ki, vagy azért mert forrón elejtette az illető, vagy nem is tudta levenni, csak valami bottal lepiszkálni. Gondosan letisztogatták és majszolni kezdték. Egy darabkát én is kaptam.

– Le! (Vedd el). Bestele! (Ülj le). Egyél! Cigány kenyér!
Ez volt az első találkozásom a cigánykenyérrel. A másik már az iskolában esett meg, ahol tanítok. Többeknél fordult elő, hogy a segély folyósítása előtti időszakban nem jöttek a gyerekek iskolába. A jelenség nem volt ismeretlen, szerettem volna megtudni az okát. Kellemetlen firtatni a szegénységet, a pénztelenség okait, a gondokat, hát még rákérdezni. Laktak tanítványaim háztömbökben, „fehérek“ közé rakva. Tudtam, hogy a közösség támogatását már nem élvezik, hozzájuk már nem tartoznak, emezek viszont nem fogadták őket maguk közé. Kívülről úgy tűnhetett rendezettebb körülmények között élnek a péróban élőkhöz képest, de mi lakozik bennük? Kívülállónak nem volt könnyű sem kibogozni, sem megérteni. Mégiscsak ég és föld a két életmód közti különbség. A család, a nagy közösség törvényeinek védelme alatt élni, vagy a tömbház harmadik emeletén, védtelenül már sehova sem tartozva.

Kínos kérdéseim megfogalmazásával foglalatoskodtam egész úton odafelé. Mondtam aztán tanítványom anyjának:
– Világos, a gyerek éhesen nem jöhet iskolába. Értem én, hogy nem jutott szalámira meg kiflire. Attól még hozhatott volna valami más tízórait. Valamit tegnapról. Akár zsiros kenyeret, vajasat, lekvárosat. Én sem eszem a szalámis kenyeret minden nap, sőt nem is szeretem.
Ám az asszony másként vélekedett:
– Szégyen ám az! A másiké meg azt eszi, amit reggel frissen a boltban megvett. Mind szalámit eszik ottan az iskolában, mondják a gyerekek. Minket meg majd kibeszélnek, mert nincs rá. Megígértem az irodámban ehet a gyerek és nem kell a többinek látni, hogy mit eszik.
– Nem szégyen a pénztelenség, mint ahogy mást enni sem az. Itthon is csak esznek valamit.
– Eszünk, eszünk. Akortot (diót), szotyelát (napraforgó magot).... Voltunk kint...a földeken is répáért, purumért (hagymáért). Csirikla (madár) tojást is hoztunk
.

Szomorúan hagytam ott őket, nem voltam meggyőződve róla hogy ezután másképpen lesz.
Reggel aztán kellemes meglepetésben volt részem. Az én kis emberkém széles mosollyal, dugta be fejét az ajtón.
– Bacht te del o Del! (Szerencsét adjon az Isten!)
A cigány minden köszöntésében jókívánság van, és ebbe többnyire Isten is belefoglaltatik.
– Anyám mondta, ez egy kicsit parasztosított bokoji! A piros az paprikás, a sápadt az hagymás.
– Gyere csak be! – invitáltam.

Közben belenéztem a zacskóba. Finom illata volt a tartalmának. Darabokra tördelt, centi vastag sült tészta darabok.
– Köszönöm! Tudod hogy csinálják ezt?
– Má‘ hogyne tudnám! Liszt, só, zsír, meg víz kell hozzá, de ebben tej van, meg csiriklatojás is. Az egyikbe reszelt hagyma, a másikba meg piros, por- paprika. Így parasztosabb, érted van így!
– Na de te, te mit eszel?
– Aztat, amit te!
– Mond meg anyádnak köszönöm és hogy megint tanult valamit a gádzsi a cigánytól.


Valóban ízletes volt, és ez már városi tűzhelyen, sütőben készült. Ételeiket mindig is a környezetükben élőkéhez igazították. Megtisztelve éreztem magam.

Varjú Katalin