Válság: a koffeinből nem engedünk
A kávésokat sem kerüli el a recesszió. Ám az egyik, két évtizede a piacon levő, nagy forgalmazó felmérése alapján úgy tűnik, a koffeinre igenis szükségünk van.
Száz nagy ügyfél tapasztalatait gyűjtötték össze egyedi interjúk formájában a válság hazai kávéfogyasztási szokásokra való hatását illetően. A vizsgálat kimutatta, hogy ugyan érezhető recesszió a kávéiparban is, de az előzetes számításoknál alacsonyabb a visszaesés.
© sxc.hu |
A jelenlegi tapasztalatok alapján, azok az emberek nem fogyasztanak kevesebb kávét, akik eddig is teljes áron jutottak hozzá, illetve maguk gondoskodtak napi kávéadagjukról. Viszont a támogatás megvonása 20-30 százalékkal vetette vissza a kávézási hajlandóságot a kedvezményezett alkalmazottaknál.
- Enyhe visszaesés érezhető nálunk és úgy gondolom egyéb kávés cégeknél is. Messze elmarad az 1993-94 közötti visszaeséstől, amikor a rendszerváltáskor hazánkba települt cégek úgy döntöttek, hogy visszafogják költségeiket. Ugyanez a folyamat játszódott akkor le, de olyannyira hogy szinte már divathullám lett belőle. Viszont a piac még sokkal kevésbé volt telített, kevesebb szereplő között oszlott meg a fogyasztás, így a szolgáltatókat is érzékenyebben érintette a fogyasztás tömeges visszaesése - nyilatkozta Kaszás László, az egyik legnagyobb forgalmazó, a Valdo Café ügyvezető igazgatója.
A felmérés szerint a vendéglátós ügyfelek forgalmában sokkal gyengébb, 4-6 százalék visszaesés érzékelhető , ami azt jelenti, hogy ebben a szegmensben a kávéfogyasztási szokások gyakorlatilag változatlanok maradtak. Ezek alapján úgy tűnik, hogy a mindennapi kávéra a válság idején is szükségük van.