Nagy Iván László
Szerzőnk Nagy Iván László

Újra egy DJ-vel ért véget a Sziget Fesztivál, mégsem annyi történt, hogy valaki kiállt egy MacBookkal és gombokat tekergetett: Fred Again Budapesten is bemutatta, miért ő a jelen egyik legfelkapottabb zenésze, és ha néhol kicsit hosszúra is nyúlt a dolog, az biztos, hogy régen láttunk valakit ennyire jól érezni magát a színpadon – és a közönségben is.

Arról már rengeteget írtunk, hogy a koronavírus-járvány hogyan borította fel a zeneipart Magyarországon, nemzetközi szinten viszont ugyanígy voltak győztesei annak, hogy a kreatív ipar home office-ba kényszerült.

A legnagyobb közülük Fred Gibsonként kezdte a lockdownt és Fred Againként jött ki belőle. Az idei Sziget-lineup húzóneve Brian Eno szárnyai alatt tanult zenélni, majd mesteréhez hasonlóan könnyűzenei producerként lett – a szakmán belül – világhírű: a járvány előtt George Ezrát, Demi Lovatot és több ízben Ed Sheerant is a toplisták élére juttatta.

Amiért hétfő este másfél órát állt a Sziget nagyszínpadán (és nem csak ott, de erről még később), az az, ami azóta történt. A pandémiás lezárások alatt jelentek meg ugyanis Actual Life című projektlemezei, amelyekhez barátaival rögzített FaceTime-beszélgetéseket és egyéb klipeket használt sample-ként, hangszeres és elektronikus zenébe csomagolva. A számok éppen emiatt személyesebbek és befogadhatóbbak lettek, olyan közel hozva az EDM-zsánert a mindennapokhoz, amire legutóbb talán Avicii volt képes.

Fred Again
Szondy Dalma

Gibson pedig immáron a saját zenei karrierjében tudott kiteljesedni: 2024-ig két új albuma is megjelent (egy Brian Enoval közösen, egy pedig az elektronikus zene és trap nagyjaival együttműködve), bezsebelt két Grammy-díjat, és a pillanat legnagyobb sztárjainak egyikeként érkezett meg a Sziget Fesztiválra.

A Sziget end show idősávjában, az utolsó nagyszínpados koncerten ennek a karrierútnak az esszenciáját mutatta be közreműködő DJ-jével, Tony Frienddel az oldalán. Ahogy az Fred Again fesztiválkoncertjein lenni szokott, a színpadon két pult állt fel: az egyiknél Gibson mikrofonnal, zongorával és samplerrel, a másiknál Friend egy hagyományosabb keverővel, a számokat a headliner rakta össze elemeiből élőben, amire társa segített rá az eredetikkel, a háttérben pedig azok a vertikális videók mentek, amelyek a számok alapjait adták.

Fred Again
Szondy Dalma

Az eredmény valami teljesen más, mint amit megszoktunk az elektronikus előadóktól a nagyszínpadon: hol Gibson maga énekelt rá a dalokra, hol teljesen lelassította őket és már-már akusztikusan adta elő (jó példa arra, hogy mennyire lebonthatóak ezek a számok, ha megnézzük Fred Again tiny desk koncertjét), hol pedig extra ütemeket rátéve csavarta meg az egyébként is dinamikus refréneket. A koncert személyes jellege a megtelt Szigeten is megmaradt, valamit valamiért alapon: Gibson többször nagyon lassan és hosszan vezette át a közönséget egyik dalból a másikba, amely sokat ártott a koncert folyamatosságának, jóllehet, azt kaptuk, ami a csomagoláson volt. A magyar nézőknek pedig magyar nyelvű üzenetek is jártak a LED-falon arról, hogyan készültek a zenei projektek és mekkora megtiszteltetés a Szigeten játszani.

Ellentétben a „hagyományos” szigeti koncertdinamikával, ahol az elején és a végén kapcsolnak rá az előadók, a záróbuli legerősebb része a közepe volt, amikor Gibson egy dalra átadta az irányítást Friendnek, időközben pedig a közönség közepén felhúzott emelvényre költözött át mindössze a samplerével: itt játszotta le száz százalékig elektronikus slágereit, mint például a Jungle, teljesen felrázva a hosszú átvezetőkben el-elcsigázó közönséget.

Jungle

Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.

Ezután visszatért a nagyszínpadra lenyomni azokat a számokat, amelyeknek leginkább köszönheti a világhírét: Marea-Billie-Delilah hármassal zárult a koncert, noha itt is akusztikus elemekkel, de immár jóval lendületesebben, mint az első etapban. A rossz hír, hogy ez a lezárás egy az egyben, beleértve a dalok közti hálálkodást és a közönséggel együtt éneklést, betűről betűre megegyezett azzal, amit más fesztiválokon, például a tavalyi Glastonburyn előadott. A jó hír, hogy ettől még nagyon erős és jó hangulatú finálé volt, amire csak rádobott a háttérben az end show-nak járó tűzijáték.

Delilah

Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.

Az idei Szigetről sokaknak volt az a benyomása, hogy valamiért laposabb volt: talán a térrendezés volt kietlenebb, talán a line-up gyengébb, talán a közönség nem tudott összehangolódni, mindenesetre alacsonyabb volt a nyugalmi pulzusa a fesztiválnak. Fred Again viszont tökéletes befejezés volt: nehéz lenne mondani még egy előadót, aki ennyire látványosan jól érezte volna magát a színpadon – ez pedig mindenkire átragadt.

Kult Kovács Bálint 2024. december. 27. 20:00

„Nem hívtak el a castingra, úgyhogy azt mondtam, nem lesz műtét”

Hogy Major Erik generációja egyik legjobb színésze, az is jelzi, hogy háromszor is jelölték a legígéretesebb pályakezdő díjára, és idén meg is nyerte a Színházi Kritikusok Céhe elismerését. A Radnóti Színház színészével bűnöző édesapja örökségéről, szeretetlenségről és arról is beszélgettünk, miért érezte úgy, visszaadhatja élete egyik legfontosabb főszerepét.