Egy hazai hamburgerlánc kipróbálta, milyen az, amikor a mesterséges intelligencia találja ki egy termék receptjét és reklámkampányát is. A ChatGPT akkora gasztro-brainstormingot tartott, hogy a gömböcbe töltött kolbászpörkölt adta a másikat.
A Bamba Marha burgerező hálózat minden hónapban kijön egy spéci burgerrel, de májusban nem a lánc közismert gasztroarca, Jancsa Jani találta ki a receptet, hanem a mesterséges intelligencia (MI). Az új terméknél a lánc azonban nem csak az összetevők, hanem a marketingstratégiában is az MI-re hagyatkozott ebben a hónapban.
Kis túlzással másról sem szólt az elmúlt néhány hónap, mint arról, hogy mindenki próbál rájönni, mire nem képes a ChatGPT és bár a programnak még sok feladat komoly gondot okoz – többek között a magyar nyelv elsajátítása –, valóban szinte lehetetlen olyan kérdést feltenni neki, amire beismerné, hogy nem tud választ adni. A hamburgerező így arra kérte, hogy az étlapjuk ismeretében alkosson nekik egy olyan fogást, ami illeszkedik a meglévő kínálatba.
A kísérlet csak sokadik nekifutásra hozott sikert, az első akadályt a már említett magyartudás jelentette: a ChatGPT ugyanis javasolt „karalábécses burgert”, amibe karalábépürét tett volna, de a gulyásleves-burger (marhahúspogácsával, csemeguborkával, gulyáslevessel és házi kenyérrel – ami persze jól hangzik, ha mindezt nem egy hamburgerbuciba töltve képzeljük el) is eszébe jutott. Az MI megfelelő feltétnek tartotta volna a kolbászpörköltet és a gömböcöt – bár ez utóbbiról a program nem tudta megmondani, hogy micsoda –, de ínyenckedésben is lehetett rá számítani, mert vörösboros (egészen pontosan kékfrankos!) káposztasalátát és virslichipset is el tudott volna képzelni a húspogácsán.
Még hüledezünk a mesterséges intelligencia receptjein, de várjuk ki, míg „megérzi" az ízeket
Recepteket kértünk a mesterséges intelligenciától, de nem voltunk maradéktalanul elégedettek. Félig-meddig gyakorlati szinten is létezik azonban már az a technológia, amellyel a gép is tökéletes ételeket tud előállítani.
Miután ezek egyike sem nyerte el Jancsa Jani tetszését, átváltott angolra és ezúttal már nagyobb sikerrel járt – igaz, itt olyan problémák merültek fel, mint hogy az MI által feldobott ötletek már szerepeltek az étlapon vagy olyan hozzávalókat ajánlott, amelyek a megvalósításban okoztak volna gondokat, például ilyen a tükörtojás, azt ugyanis nehezen kivitelezhető minden alkalommal ugyanúgy, pont tökéletesen elkészíteni, vagy éppen az avokádó, amiből szinte lehetetlen pont érettet vásárolni, pláne nagy mennyiségben, minden nap. Olyan is előfordult, hogy az összetevők alapján elnyerte a szakács tetszését egy ötlet, de amikor a pontos receptet kérte a ChatGPT-től, akkor az már teljesen más alapanyagokkal dolgozott. Végül az első olyan burger került fel az étlapra, amelyet megvalósíthatónak tartottak és valóban újat tudott mutatni a kínálatban.
De mi is van a mesterséges intelligencia által tökéletesnek ítélt Bamba Marha burgerben? A rövid válasz az, hogy semmi extra, a ChatGPT pedig így foglalta össze: „A szezámmagos hamburger zsemlére kerül a ropogós római saláta, melyet követ a karamellizált hagyma és két szelet paradicsom. A klasszikusan szaftos marhahús pogácsa tetejére érkezik az ementáli sajt és a grillezett gomba. A zsemle mindkét felét fokhagymás majonéz gazdagítja, ami különleges karaktert kölcsönöz az igazi Bamba élményhez.”
„Hát ilyet már ettem”, „Ezt itt a sarki bódéban is megkapom”, „Jó, akkor továbbra sem kell félni a ChatGPT-től” – ezek a reakciók érkeztek, amikor kollégáim a sajtóesemény után végre választ kaptak kérdésükre, hogy mivel állt elő ezúttal az MI. Olyan is volt, akinek csak fokozódott a csalódottsága, amikor megtudta, hogy a grillezett gomba a kolbászpörköltet ütötte ki a ringből, és bár engem is jobban érdekelt volna ez utóbbi verzió, tulajdonképpen nem jártam rosszul.
Az AI burgerrel tulajdonképpen az a bajom, többet vártam tőle: azt, hogy meglep és nem pont ugyanazt kapom, amit minden alkalommal kérek, ha külföldön betévedek (dehogy tévedek, direkt megyek) egy Five Guysba. Oda ugyanis kifejezetten a grillezett gomba miatt érdemes elmenni (na meg a sültkrumpli miatt, de ennyire ne kanyarodjunk el) és tulajdonképpen a Bamba Marhában is jól sikerült ezt elkészíteni. Erről a fogásról tényleg nem lehet mást mondani, mint hogy érdemes megkóstolni, finom volt, sőt nagyon finom – Jancsa Jani pedig csak azt sajnálja, hogy nem ő találta ki. Minden bizonnyal képes lett volna rá – a részletes receptben pedig elmondása szerint minden pont úgy volt leírva, ahogyan magától is csinálta volna – és még jól is esne bezsebelni érte a dicséreteket.
Az étterem marketingjéért felelős cég leginkább a megosztó gomba miatt aggódik. Ezt csak fokozza, hogy a szintén Jancsáék cégcsoportjához tartozó Donna Mamma pizzeriában is az MI segítségét kérték a havi ajánlathoz és arra is gomba került. Úgy döntöttek azonban, hogy a reklámanyagokat is ilyen programokkal készíttetik el, ezek pedig még nagyobb kihívásnak bizonyultak, mint a recept.
A havi ajánlatot hirdető poszterre ugyanis a szokásoktól eltérve nem is készítettek fényképeket, hanem a Midjourney nevű, mesterséges intelligenciával működő képalkotót vetették be. Elmondásuk szerint rendesen megszenvedtek vele, mire egy, a valóságnak nagyjából megfelelő hamburger-portrét sikerült megrajzoltatni, mert a program a világért sem akarta megfelelő sorrendben elhelyezni az összetevőket – igaz a szósz így is rossz helyre került. Külön kihívást jelentett az is, hogy ne kerüljön a képre uborka: annak ellenére is többször kellett erre külön utasítást adni, hogy az a receptben egyáltalán nem szerepelt. A végeredmény végül elég élethűre sikerült, főleg, ha távolabbról, rosszabb felbontásban nézi az ember. Azt mindenesetre nehéz lenne megmondani, hogy a képet csak szöveg alapján generálta le az MI, a töltelékbe szinte nem is lehet belekötni, maximum a zsemle gyanús kicsit.
Ennél még sokkal abszurdabb képekkel is kísérletezett a Contented Marketing Ügynökség, többek között megrajzoltattak egy jelenetet, amint Joe Biden és Donald Trump ül le beszélgetni egy Bamba burger mellett, de cyberpunk Jancsa Jani is készült – enyhe szamurájos beütéssel – és a Van Gogh stílusú hamburgert is megrajzolta a program.
Reklámszövegnek írattak egy rapet Kanye West stílusában – ehhez is készült illusztráció –, amit szintén nehezen tudott megfogni a ChatGPT, de mentségére szóljon, hogy valószínűleg nincs az az intelligencia, ami vissza tudná adni magyarul az amerikai előadó szövegeit. Mindenestre ezt sikerült kihozni belőle:
„Éhes vagyok, és mit eszem? Egy bamba marha burgerrel
kényeztetem
A húspogácsa ropogós, az öntet túláradó
Nem tudom abbahagyni, egyszerűen lenyűgöző.
Mert ez a burger az, amit akarok
A szósz szétfolyik, és az íz az, amit akarok
Az egész világot kiszolgálja, és mégis olyan, mintha az én kiváltságom lenne
Ez a bamba marha burger, az én szerelmem”
Mindezek mellett a marketingügynökség javaslatokat kért az MI-től arra is, hogyan érdemes promotálni a terméket, a tanácsok között a közösségi média használatát, és az élményorientált marketinget is részletezte a program, valamint ajánlotta influenszerek bevonását is.
Csordás Marcell, a cég alapító-tulajdonosa alapvetően meg volt elégedve a kísérlet eredményeivel, ezek közül leginkább a vizuális anyagokat emelte ki. Elmondta, ezúttal olyan grafikákat használtak, amelyeket teljes egészben – vagy csak minimális emberi erőforrás ráfordításával – készítettek. Bár így igencsak időigényes volt a folyamat, biztos benne, hogy a jövőben a kreatív szakmákban is fokozódhat a mesterséges intelligencia szerepe, inspirációgyűjtésben ugyanis az valóban példátlan dolgokra képes.