Vagy influenszernek tűnő propagandisták?
YuMi a világ egyik legelszigeteltebb országában, Észak-Koreában él, a tavaly júniusban létrehozott YouTube-csatornája ezért kuriózumnak számít. YuMi a körülbelül tucatnyi, angol nyelvű videójában próbál úgy viselkedni, mint egy klasszikus influenszer, aki missziójának tartja, hogy bemutassa a hazáját. Az már más kérdés, hogy az ő élettapasztalatai mennyire egyeznek az éhező, fázó, nélkülöző milliók tapasztalataival.
A CNN szerint a YuMihoz hasonló észak-koreai youtuberek nagy valószínűséggel egy propagandakampányban vesznek részt, amely az elszigetelt ország nemzetközi brandjének az átalakítását célozza meg, és ebben a minőségében már-már turistacsalogató. A CNN-nek nyilatkozó emberi jogi kutató szerint ezek a videók magukon viselik az észak-koreai kormány keze nyomát.
YuMi és a hozzá hasonló észak-koreai youtuberek már csak azért is anomáliának számítanak, mert az észak-koreaiak lényegében el vannak zárva a külvilágtól, nemhogy kamerájuk nincs, de még a YouTube-hoz sem férnek hozzá.
YuMi nem az egyetlen, tavaly áprilisban egy 11 éves kislány debütált a videómegosztón, ahol többek között arról beszélt, hogy a Harry Potter a kedvenc könyve.
Az, hogy ezek a youtuberek folyékonyan beszélnek angolul, és luxusnak számító élményekben van részük a vidámparktól kezdve az edzőteremig, arra utal, hogy magas rangú tisztségviselőkkel állnak kapcsolatban.
Szakértők szerint ez a fajta propaganda stratégiaváltásra utal, ezek a fiatalok azt próbálják megmutatni, hogy Phenjan is csak egy város, Észak-Korea pedig biztonságos ország.
Észak-Korea korábban is posztolt propagandavideókat a YouTube-ra, de a moderátorok ezeket sokszor eltávolították. Kutatók ezt rossz néven vették, ezek a kisfilmek ugyanis betekintést engednek az elzárt országba, még akkor is, ha a propaganda eszközeivel.
Még több Élet+Stílus a Facebook-oldalunkon, kövessen minket: