A csökkenésnek az az oka, hogy az utóbbi időben számos kalózcsapat állt át az alacsonyabb kockázatú, de jövedelmezőbb illegális olajkereskedelemre.
Rekordalacsony volt 2022-ben a nemzetközi vizeken regisztrált kalóztevékenység – közölte éves jelentésében a francia tengerhajózási információs központ (MICA) hétfőn. A bresti központtal működő nemzetközi szervezet adatai szerint 2022-ben összesen 300 kalóz- és rablótámadás történt a világ tengerein, a MICA 2008 óta vezetett statisztikái alapján ez a legalacsonyabb éves értéknek felel meg.
Az utóbbi évek adatai alapján a világ egyik legveszélyesebb tengeri térségében, a Guineai-öbölben mindössze három hajót raboltak ki 2022-ben, ami töredéke a 2019-ben regisztrált 26 kalóztámadásnak. Ugyanezeken a vizeken a 2019-ben elrabolt 146 személlyel szemben 2022-ben csak ketten váltak emberrablás áldozatául. Az éves jelentés idézi Katja Lindskov Jacobsent, a Koppenhágai Egyetem kutatójának elemzését, amely szerint az utóbbi időben számos kalózcsoport fordult inkább az illegális olajkereskedelem felé, amelynek során lopott kőolajat szállítanak és illegális olajfinomítását végeznek.
A francia jelentés adatai egybevágnak a malajziai és londoni központtal működő Nemzetközi Tengerhajózási Iroda (IMB) októberben publikált utolsó negyedéves jelentésével, amely szintén rekordalacsony számú kalóztámadást jelzett előre az 1992 óta vezetett statisztikájukban. Miközben a tengeri kalózakciókat általában nemzetközi vizeken hajtják végre, az adatokból kiderül, hogy a tengerjáró hajók elleni rablótámadásokat elsősorban egyes országok felségvizein követik el, és ezek száma a szingapúri és a (Kuala Lumpur melletti) melakai tengerszorosban 2022-ben nem csökkent, hanem nőtt.
Éric Jaslin fregattkapitány, a MICA francia vezetője a jelentés kapcsán hangsúlyozta: a kalózakciók rekordalacsony száma ellenére továbbra is kötelező a tengerhajózásban az óvatosság, mert a kalózcsoportok nem szűntek meg, csak átmenetileg jövedelmezőbb és kevésbé kockázatos üzletekbe fogtak, mint az illegális kőolaj-, fegyver- és kábítószerkereskedelem. Ráadásul a tengereken is érezhető politikai feszültségek szintén veszélyt jelentenek a tengerészek számára. Példaként említette a dél-amerikai drogszállítmányok elrejtését célzó nemzetközi hajózási manővereket.
A MICA éjjel-nappal figyeli a tengeri hajóforgalmat, és több mint 50 tengerhajózási nagyvállalattal áll együttműködésben.