Élet+Stílus hvg.hu 2022. október. 14. 11:18

Fenyegetett tanárok – Váradi Emese: „Lehet szőnyeg alá söpörni a problémákat, de nem hagyhatom szó nélkül, hogy ezer sebből vérzik a közoktatás”

Egyesek szerint már összeomlott, mások szerint az összeomlás szélén van a közoktatás, de tény, hogy nincs elég tanár, aki van, az megalázó bérért dolgozik központi tanterv alapján, rossz központi egyentankönyvekből, megterhelően sokat, az iskolaépületek sok helyen rohadnak, a tanulói teljesítmények egyre romlanak, a rendszer világszinten is a legkevésbé egyenlíti ki az otthonról hozott különbségeket. Mindez ellen – a legális érdekérvényesítési lehetőségüktől megfosztva is – egyre többen emelnek szót a pedagógusok közül. A hatalom viszont szintet lépett a retorziókban, amikor tanárokat rúg ki állásából, és több száz fenyegető levelet kézbesít a polgári engedetlen pedagógusoknak. A több száz „renitens” tanár közül ismerje meg Váradi Emese, a budapesti Karinthy Frigyes gimnázium vizuális kultúra szakos tanárának véleményét.

Váradi Emese vagyok a Karinthy Frigyes Két tanítási Nyelvű Gimnáziumban tanítok vizuális kultúra tantárgyat 27 éve.

Pedagógiai munkámban törekszem arra, hogy bevonjam a vizuális nevelés határterületeit, a tanórákon túl is felkeltsem a középiskolás korosztály művészetek iránti érdeklődését, alkotás iránti vágyát. Ezért szervezek különböző tematikájú szakköröket, iskolán kívüli programokat, amiken részt vehetnek a diákjaim. Támogatom őket a különböző művészeti témájú önszerveződésekben is. Így született a fotószakkör vagy a KarMun, az iskola nemzetközi kis Ensz programjához kapcsolódó művészeti projekt, az Art Projekt Group is. Ennek lényege a közéleti problémák, a KarMUN témák megmutatása a művészet eszközeivel, sokszor kortárs művészek együttműködésével készített kiállításon. A közös alkotások során, számos alkalommal tapasztaltam, azt ahogy a gyerekek önkéntelenül és őszintén beszélnek a problémáikról. vagy szóban, vagy a rajzaikon keresztül. Jelzéseket küldtek, kritikával illették azt, amiben vannak, amit megélnek nap mint nap.

Rajztanárként elég korán érzékeltem a diákokra háruló terhek negatív következményeit. Alkotni fáradtan, a sok feladattól terhelten nem lehet. Ezért is gondolom azt, hogy a 2010-ben elindult változások semmiképp nem tettek jót sem az oktatási rendszernek, és személyesen a benne szereplőknek sem.

Váradi Emese

Az egyre nyilvánvalóbb problémák megmutatására 2016-ban két volt diákom kezdeményezésére, László Gergővel és Major Virággal, a művészek az iskolában pályázat keretén belül, a kritikai pedagógia, Celesztin Freinet reform pedagógus pedagógiáját alkalmazva elindítottunk egy iskolán kívüli foglalkozást, amelynek témája az oktatás volt. Már akkor érezhetőek voltak a diák és tanár terhek okozta feszültségek. A projektünk összefoglaló kiadványát, a „Tanközlönyt” áprilisban a tavaszi szünet alatt készítettük el, amelyben diákjaink által megfogalmazott problémák láthatóvá tették azt, hogy mi a baj az oktatásban. A Lumen galériában volt a bemutatója. Ez az időpont volt az első figyelemfelhívás az oktatás problémáira, ekkor alakult a kockás inges tanári mozgalom, a Tanítanék mozgalom és a szereplők ekkor fejezték ki szintén, hogy nagy a baj és tettek kísérletet arra, hogy változást idézzenek elő követeléseikkel az oktatásvezetésben.

A Tanközlöny diákjainak, a demokratikus berendezkedéssel működő csoportnak az eredményei, mind a létrejövő produktum, mind a diákokkal történt változás elindította bennem azt a gondolatot, hogy az iskola lehet és legyen is más hely, mint amit eddig gondoltunk róla. Adjuk meg a diákoknak is a lehetőséget, hogy kifejezzék elmondják mi az, amit szeretnének, milyen tapasztalataik vannak az életről.

Ezt követően folytattuk a munkát, kiterjesztve a Tanközlöny tapasztalatait, a demokráciára nevelést a művészet eszközeivel a Demolab projektben a közös munkát, már országosan a két év alatt 9 középiskolai műhellyel. Ebben a partnereink voltak kortárs művészek és pedagógusok egyaránt. Hittem és hiszek abban, hogy a diák részese kell legyen az ismeret, tudás megszerzésének folyamatának. A 21. században már nem egy irányú a tudásátadás. Mi is tanulhatunk együtt a diákjainkkal vagy tőlük.

Mint ahogy azt látjuk az elmúlt időszakban is. Kiállást, empátiát, szolidaritás, együttérzést támogatást kaptunk tőlük. Ezért érdemes kiállni értük és magunkért is.

hvg360 Bábel Vilmos 2025. január. 06. 13:28

1945 után először ismét szélsőjobboldali vezetője lehet Ausztriának, Herbert Kickl a kormányalakításról tárgyalhat

Az osztrák Szabadságpárt vezetője kapott felkérést a kormányalakításra a köztársasági elnöktől, miután összeomlottak a koalíciós tárgyalások a jobbközép és a szociáldemokraták között Ausztriában. A jobbközép lecserélte a vezetőjét, az új hajlandó kormányalakításról tárgyalni a választáson győztes szélsőjobboldali párttal, az FPÖ-vel. A szélsőjobbnak az ölébe hullhat a hatalom, mert a politikai elit nem tudott túllépni a saját árnyékán. Váratlan külpolitikai győzelem ez Orbán Viktornak és Vlagyimir Putyinnak. Németországnak vészjelzés az osztrák belpolitikai fordulat.