Nicholas Cage, aki saját magát játssza, Penélope Cruz kétszer is, Stork Natasa ismét romantikus szerepben és a Doktor Szösziként visszatérő Reese Witherspoon – ezek a sztárok a húzónevei a 2022-es nagy filmajánlónknak. Íme azoknak a filmeknek a listája, amikért a hvg.hu Kult rovata várhatóan meg fog bolondulni idén.
A világ legrosszabb embere
Miért küldenek a norvégok egy romantikus filmet az Oscar-versenybe? Az csak elsőre elegendő válasz, hogy a film Cannes-ban zajos sikert aratott, a főszereplő (Renate Reinsve) pedig elnyerte a legjobb színésznő díját. De lehet akkora durranás egy fiatal lány szerelmi és karrierbukdácsolása, hogy az képviselje a 2021-es norvég filmgyártást? Nos, Joachim Trier filmje sokkal több, mint egy szokásos romkom, az leginkább egy késő húszas lány évekig tartó boldogságkereséséről, önmaga megismeréséről szól 12 részben (plusz prológus és epilógus). Időnként megállítja az időt Oslóban (mint a Mátrixban), hogy megtaláljon valakit, máskor cikket ír „Orális szex a #metoo korában” címmel, és végig élete sorsfordító(nak látszó) döntéseivel bajlódik, és okoz néha fájdalmat szeretteinek, máskor problémát magának.
Miközben a sztori látszólag egy szerelmi háromszög körül forog, sokkal több annál: azt mutatja be, milyen érzés 2021-ben harminc körüli nőnek lenni a nyugati világban. Mindezt hol bájos humorral, hol nagyon is ismerős drámai jelentekkel. Trier a kritikusok és a nézők szerint is valami egészen újat hozott a romantikus filmek világába, és ez elég ahhoz, hogy a leginkább várt januári bemutató legyen. (És ahhoz is, igen, hogy eséllyel induljon az Oscarért.) (B.I.)
Bemutató: január 20.
Párhuzamos anyák
Pedro Almodóvar női sorsokról szóló filmjeinek egy újabb darabja kerül idén a mozikba. A Párhuzamos anyák két nőről szól, akik a szülészeten egy szobába kerülnek. Egyikőjük, Janis (Penélope Cruz) későn dönt a gyerekvállalás mellett, de izgatottan várja az új jövevényt, a másik anya, Ana (Milena Smit) viszont nagyon fiatal, és bűntudattal teli, retteg az új élethelyzettől. Közös a két nőben, hogy mindketten egyedülállók és egyikőjük sem tervezett gyereket, váratlanul állította őket az élet új kihívások elé. Nincs tehát más választásuk, mint egymásra támaszkodni a kezdeti nehéz hónapokban.
Penélope Cruz alakításától elájult a tavalyi velencei filmfesztivál közönsége és zsűrije, Cruz megkapta a legjobb színésznőnek járó Volpi Kupát. Almodóvar új filmjéről pedig a külföldi kritikák eddig kizárólag ódákat zengtek. Ezek alapján sodró lendületű, lélegzet-visszafojtva nézős alkotásnak ígérkezik a film, amely a rendező elszánt igazságkeresésének köszönhetően a spanyol történelem egy máig kibeszéletlen, sötét szeletének a megemésztésével is megpróbálkozik majd. (Cs.H.)
Bemutató: január 27.
Szelíd
Kevés különlegesebb magyar film ígérkezik a Szelídnél 2022-ben. A testépítő-világbajnok Csonka Eszter főszereplésével készült fikció egyszerre lesz sportfilm és egy annál szerzőibb, líraibb alkotás is egyben, melyben éppúgy teret kap a nőiesség egy részének lemondásáról szóló dilemma, mint egy szerelmi háromszög vagy a testet-lelket megterhelő végső megmérettetés. Borzasztóan izgalmas az is, hogy a főbb szerepekben valóban testépítőket láthatunk: a főhősnő edző-férjét alakító Turós György is fitneszedzőként és testépítőként dolgozik. Az alkotói felállás sem kevésbé hétköznapi: Nemes Anna korábban a Képzőművészeti Egyetem hallgatójaként testépítéssel foglalkozó nőket festett meg, és dokumentumfilmet is készített róluk, Csuja László pedig először 2018-ban, a Virágvölgy rendezőjeként mutatkozott be, mint nagyjátékfilmes alkotó.
A Sundance Filmfesztiválon debütáló Szelídben a testépítés az önkifejezés művészi eszközévé lép elő, és amit a vásznon látunk majd az Edina testének, izomzatának átalakulása lesz a benne zajló lelki folyamatok kivetüléseként. Az alkotás stílusáról a Filmhu-nak Csuja László ezt mondta: “Steve McQueen Éhsége kombinálva Douglas Sirk melodrámáival” – ez eddig elég jól hangzik. (Cs.H.)
Bemutató: február 10.
Licorice Pizza
70-es évek, Los Angeles, Paul Thomas Anderson, fiatal felnőttek végtelenségérzése – minden adott, hogy a Licorice Pizza egy igazán üdítő coming-of-age film legyen, amelyben a huszonéves fényképészasszisztens Alanába belezúg egy gimnazista fiú, Gary, és bár a lány tiltakozik a fiatalabb srác közeledése ellen, Gary kamasz önbizalma megnyeri őt, és a lány előbb a tinédzser baráti körébe, majd a fiú személyes bűvkörébe kerül.
Paul Thomas Anderson a Haim nevű lányegyüttesnek rendezett több videoklippet is, így fedezte fel a zenekar gitárosát és billentyűsét, Alana Haimet, aki a film női főszereplőjét alakítja. A másik főszerepet a rendező a 2014-ben meghalt jóbarátjának, Philip Seymour Hoffmannak a fiára, Cooper Hoffmanra osztotta, és az előzetes alapján ismét emlékezetes, sőt, tomboló alakításra számíthatunk a Barbara Streisand pasiját alakító Bradley Coopertől, de feltűnik a filmben Sean Penn és Tom Waits is. Melegen ajánljuk már a trailer megtekintését is; nagyon jól működik benne a zene, a vicces jelenetek és az internet előtti világ kellemes nosztalgiájának édeshármasa. (Cs.H.)
Bemutató: február 24.
The Batman
Ki ne lenne kíváncsi arra, hogyan fog domborítani Robert Pattinson az összes eddigi Batman-filmnél erőszakosabbnak, sötétebbnek és nyomasztóbbnak ígért legújabb filmben?
Nekünk mondjuk, nincs kétségünk afelől, hogy jól fog állni Pattinsonnak a vívódó, a kontrollt könnyen elvesztő fantomalak és a szuperhősfigura között valahol félúton járó szerep. A látvány is biztosan egészen lehengerlő lesz, már ha csak abból indulunk ki, amit Matt Reeves rendező letett az asztalra A majmok bolygója 2014-es és 2017-es filmekben.
Reeves egyébként azt mondta Gotham új igazságosztójáról és az őt körülvevő karakterekről, hogy a legtöbben olyan arcukat fogják megmutatni a nézőknek, amilyeneket eddig még egyetlen Batman-filmben sem láthattunk. És hogy kik lesznek a többiek? Zoë Kravitz a Macskanőt, Colin Farrell Batman egyik ősi ellenségét, a Pingvint, Paul Dano pedig a rejtélyes feladványok megszállottját, a pszichopata Rébuszt alakítja. (Cs.H.)
Bemutató: március 3.
Út az Oscarig
Humberto Suárez, az idős, tiszteletreméltó, rendkívül gazdag spanyol üzletember az egyik születésnapján számot vet az életével, és rájön, hogy még véghez kell vinnie valami igazán jelentőset. Elhatározza, hogy elkészíti a világ legjobb filmjét, választ is hozzá egy Nobel-díjas regényt (anélkül, hogy elolvasná), és felkéri a neves és híresen nehéz természetű Arany Pálma-díjas rendezőt, Lola Cuévast (Penelope Cruz), aki elvállalja a munkát, de kizárólag a maga szabályai szerint. Mivel a regény két testvér rivalizálásáról szól, Cuévas úgy dönt, hogy a közönségfilmekből ismert, idősödő nőcsábászt, Félix Riverót (Antonio Banderas), valamint a tekintélyes és elismert színpadi színészt, Iván Torrest (Oscar Martínez) kéri fel a főszerepekre, akik természetesen ki nem állhatják egymást, ez pedig a munkafolyamatra is rányomja a bélyegét. A rendező megkérdőjelezhető módszerekkel igyekszik instruálni a színészeit, a kérdés már csak az, az egopárbaj vagy az alázat győz. Gastón Duprat és Mariano Cohn filmje a külföldi kritikák szerint okos, egyenletes színvonalú, csípős vígjáték a javából, tavasszal pedig már a magyar közönség is láthatja. (Cz.F.)
Bemutató: március 10.
Downton Abbey: Egy új korszak
A Downton Abbey-sorozat különleges hangulatát szinte lehetetlen utánozni: az arisztokrata Crawley család életét nemcsak a brit történelem nagy eseményei, hanem a semmiből felbukkanó rokonok, az örökösödési bonyodalmak és a véget nem érő ármánykodások is meghatározták, nem beszélve a kastélyuk alagsoráról, ahol a személyzetnek köszönhetően bőven kaptunk szerelemből, áskálódásból és nagy hőstörténetekből is. A sorozat 2015-ben véget ért, 2019-ben pedig megérkezett az első mozifilm is, amelyről azt írtuk: teljesen felesleges volt nagyvászonra álmodni Crawley-ék életet, a tét nélküli nosztalgiázás helyett folytathatták volna a sorozatot, ha már. Ez a vágyunk ugyan nem teljesült, de az alkotók a régi szereplőgárdával visszatérve megpróbálják újra megugrani a lécet az Egy új korszak című folytatásukkal.
A történetről egyelőre annyit tudni, hogy a családdal ezúttal a francia riviérán találkozhatunk, Violet Crawley egy régi viszonynak köszönhetően ugyanis örökölt ott egy villát. Amellett, hogy feltehetően számos titkot megismerünk a grófnő korábbi életéről, a néhai Lady Sybill férje, Tom Branson újra megnősül, így a kastélyban egy fényűző estélyre is sor kerül. Drukkolunk, hogy a második rész (Simon Curtis rendezésében és Julian Fellowes forgatókönyvével) kiköszörülje a csorbát, és ezúttal egy csavaros történetet is sikerüljön köríteni a lenyűgöző látvány és a kedvenc karaktereink köré. (Cz.F.)
Bemutató: március 17.
Kilakoltatás
Fazekas Máté első nagyjátékfilmje a kakukktojás ezen a listán, ugyanis már tavaly, a Miskolci Cinefest Nemzetközi Filmfesztiválon láttuk – és nagyon szerettük. Egy szokatlan vígjátékról van szó: szokatlan, mert egyáltalán nem vicces témáról szól, és mégis hihetetlenül jó a humora. A sztori egy kilakoltatást követ végig: egy ambiciózus, teljesítménykényszeres bírósági végrehajtó próbálja elérni, hogy lefoglalhassák egy kétségbeesett idős nő házát, de a néni mindent elkövet, hogy ne kelljen kiköltöznie, és a mindent szó szerint kell érteni.
A Kilakoltatásból kiderül, az eddig rövidfilmjei révén ismert Fazekas Máté milyen precízen ért a komédiához, mennyire feszesen tud poénos jeleneteket írni, és mennyire jó a ritmusérzéke is hozzá, ami elég fontos tényező, hogy hatásos lehessen egy vígjáték. És a végére, a remekül egymásra épülő, a helyzetet mindig csak tovább és tovább fokozó, azt egyszerre még viccesebbé, groteszkebbé, ugyanakkor kifejtettebbé is tevő jelenetek után még tétje, súlya is lesz a dolognak, amikor az alapszituációban ott rejlő komolyság is kibontakozhat. Nem érdemes kihagyni, ha végre bemutatják. (K.B.)
Bemutató: március 24.
Legendás állatok és megfigyelésük – Dumbledore titkai
J. K. Rowling legnagyobb gaztette nem az, hogy mit mond vagy nem mond bizonyos társadalmi csoportokról, hanem az, hogy önszántából az írói életműve elé helyezi az annál sokkal kevésbé jelentős közéleti szerepvállalását. Pedig nem szabad elfelejteni, milyen átkozottul tehetséges íróról van szó – és hogy ne felejtsük el, arról az utóbbi években az általa írt, ötrészesre tervezett Legendás állatok és megfigyelésük-filmek gondoskodtak a leginkább. És ebből a legutóbbi rész óta már több mint három év eltelt, súlyos Harry Potter-ínségben. (Még akkor is, ha azóta szerveztek egy osztálytalálkozót a rajongóknak.)
Mert a Legendás állatok… mindig is egyfajta Harry Potter-előzmény volt, még ha a szereplők közül csak a fiatal Dumbledore jelent is meg benne, de a második rész, a Grindelwald bűntettei már nagyon-nagyon sok ponton kapcsolódott a Potter-regényekhez és filmekhez, nagyon szépen elkezdte kibővíteni a milliók által ismert és szeretett univerzumot. És hát az sem utolsó kérdés, milyen lesz a magánéleti botrányai miatt lecserélt Johnny Depp helyébe lépő Mads Mikkelsen a főgonosz Grindelwaldként. (K.B.)
Bemutató: április 14.
The Unbearable Weight of Massive Talent
Jó ideje nem borzong bele túl sok ember, ha új Nicolas Cage-film érkezik. Az egykor valóban sok emlékezetes szerepben brillírozó sztár túl sok trash-mozihoz is adta a nevét, így minimum kétkedéssel állunk a legújabb filmjeihez. Igen ám, de ezúttal valami meta-sztori készült, amiben Cage egy szorongó, túlmozgásos, egykor szebb napokat megélt, most viszont anyagi gondokkal küzdő színészt alakít, akit történetesen Nicolas Cage-nek hívnak. Jó pénzért elvállalja, hogy részt vesz egy szupergazdag maffiafőnök (Pedro Pascal) rajongója szülinapi buliján, ahol többek közt sorban meg kell idéznie ikonikus szerepeit.
Cage azt nyilatkozta, hogy ő aztán meg nem fogja nézni a filmet, hogy abban önmaga Tom Gormican rendező által megálmodott neurotikus és az idegösszeomlás szélén álló változatát nézegesse. Mi viszont már alig várjuk a The Unbearable Weight of Massive Talentet (magyar címe még nincs), mert ez a meta-felütés már önmagában is elég érdekesnek tűnik, és az előzetes alapján kifejezetten szórakoztatóak lesznek a Cage által játszott Cage kalandjai. Az már csak egy újabb mazsola, hogy a vígjátékot Magyarországon és Horvátországban is forgatták, úgyhogy készülhetünk akár a helyszínek beazonosítására is. (B.I.)
Bemutató: április 18.
Doktor Szöszi 3
20 év után visszatér a vászonra Elle Woods, a szőke női sztereotípiákkal egykoron sikeresen leszámoló ügyvédbojtár, ám Woodsnak ezúttal már szülőként is meg kell állnia a helyét. Reese Witherspoont láthatjuk továbbra is a címszerepben, és a régi szereplőgárdából Jennifer Coolidge, Alana Ubach, valamint Jessica Cauffiel biztosan visszatérnek az új filmben is. A forgatókönyvet a kiváló humorérzékű Mindy Kaling írja, aki többek között A hivatal című sorozatba írt epizódokat.
Reese Whiterspoonnak 2001-ben a Doktor Szöszi hozta el az igazi áttörést, és azóta Hollywood egyik legmeghatározóbb színészévé vált. A Szöszi óta producerként és színészként is kifejezetten az erős női sorsok megformálásának az igénye mozgatja őt (lásd a Vadont, a Hatalmas kis hazugságokat, A nyughatatlant vagy a The Morning Show-t), és félig civil-félig filmsztár státuszban akkor is a nők védelmét és érdekeit tartotta szem előtt, amikor többedmagával megalapította a szexuális zaklatások ellen fellépő Time’s Up kezdeményezést. Reméljük, hogy ez a sok filmes és a való életben felhalmozott tapasztalat valahogy össze fog sűrűsödni az új Doktor Szösziben, és nemcsak egy indokolatlan utánlövést kapunk. (Cs.H.)
Bemutató: május 19.
Top Gun: Maverick
A vakmerő elitpilóta kissé megöregedett 1986 óta, de nem tett le arról, hogy vadászgépekkel szántsa a magasságot, előkerül hát a legendás bőrdzseki és napszemüveg, újra bevetésre kész – a Tom Cruise-t a szupersztárságba repítő – Maverick. Igazából nem volt kétséges, hogy a 80-as évek egyik ikonikus filmjének lesz folytatása, az már inkább fura, hogy csak most valósult meg. (És persze már régen be kellett volna mutatni, de koronavírus miatt többször is csúszott a premierje.) Pedig az eredeti film rendezője, Tony Scott és producere Jerry Bruckheimer már az ezredfordulón elkezdett gondolkodni a folytatáson. Előbbi azt nyilatkozta, hogy nem remake-et akar, hanem egy teljesen új filmet. Scott azonban 2012-ben öngyilkos lett, úgy tűnt, a projekt ezzel megfeneklik, de végül – nem utolsó sorban Tom Cruise lelkesedésének köszönhetően – nem így lett, és Joseph Kosinski megrendezhette a Mavericket.
Ebben a tesztpilótaként szolgáló címszereplőt kérik fel arra, hogy képezzen ki valamilyen különleges, veszélyes küldetésre egy osztagnyi növendéket. Közben összeakad néhai barátjának, Nick Bradshaw-nak a fiával, aki épp hadnagyként szolgál a bázison. Így újra előkerülnek a múlt árnyai is, miközben persze a küldetésre kell koncentrálni. De ez mind csak mellékszál, természetesen most is a látványon lesz a hangsúly, és az előzetesek szerint ebben nem is kell majd csalódnunk. (B.I.)
Bemutató: május 26.
Elfogy a levegő
A magyar film malmai lassan őrölnek, lassabban, mint ahogy azt az alkotók megérdemelnék: Moldovai Katalin 2018-as diplomafilmje még a 2019-es cannes-i filmfesztivál programjában keltett feltűnést. De az erdélyi születésű rendező első nagyjátékfilmje csak ebben az évben érkezik majd, noha aki látta a nagyon finom, érzékeny és szép Ahogy eddiget – Venczel Vera egyik utolsó alakításával –, legszívesebben már rögtön utána beült volna a következőre.
A film témája mostanra még annál is aktuálisabbá vált, mint amilyen az ötlet születésekor volt. A sztori egy tanárról szól, akit feljelentenek, mert egy homoszexualitással foglalkozó filmet mutatott meg a diákjainak, és ez egy szülő szerint „népszerűsíti” a melegséget. „Három éve foglalkoztat ez a történet, úgy érzem, hogy nagyon sok mindent megmutat, egy egyszerű hétköznapi helyzeten keresztül arról, hogy egy félelemre épülő rendszernek való megfelelési kényszer milyen viselkedésmintákat és visszás helyzeteket eredményezhet” – mondta még 2020 elején Moldovai. Hát, azóta talán még ismerősebbek lettek azok a helyzetek, amelyeket a film bemutat majd. (K.B.)A filmnek egyelőre nincs kitűzött premierdátuma.
Veszélyes lehet a fagyi
Stork Natasát azóta imádjuk, amióta az egyik legszebb magyar szerelmes filmben, a Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című romantikus drámában olyan megkapóan játszotta – Bodó Viktor partnereként – a valami megmagyarázhatatlan, mindennél erősebb, több ezer kilométeres távolságot is legyőzni képes vonzalom bűvkörébe esett nőt.
Idén pedig Stork visszatér, méghozzá nem is akármilyen alakítással: kettős szerepben láthatjuk majd őt. Szilágyi Fanni Veszélyes lehet a fagyijában egypetéjű ikreket játszik majd, Évát és Adélt, akik a látszólagos sikereik ellenére meg vannak rekedve az életükben és boldogtalanok. Amikor azonban beleszeretnek ugyanabba a férfiba (Patkós Márton), szembe kell nézniük az élethazugságaikkal, és kezükbe kell venniük a sorsukat.
A rendező Szilágyinak ez az első nagyjátékfilmje, de a Kamaszkor végével című rövidfilmjével – mely 2015-ben a Friss Hús fesztivál fődíját elnyerte – és az utóbbi években tévésorozatos rendezésekkel (pl.: Bátrak Földje) bizonyított már. (Cs.H.)
A filmnek egyelőre nincs kitűzött premierdátuma.