A köznevelésért felelős államtitkár értékelte az elmúlt tanévet. Szerinte az érettségi eredmények átlagosak voltak, míg a bukások száma drasztikusan csökkent.
Sikeresnek értékelte a koronavírus-járvány miatt tantermen kívüli, digitális munkarendben befejezett elmúlt tanév lezárását a köznevelésért felelős államtitkár csütörtökön sajtótájékoztatón, Budapesten.
Maruzsa Zoltán az eredmények között említette, hogy Magyarországon a járvány ellenére egyetlen napra sem szünetelt az oktatás, illetve meg tudták szervezni az érettségit, a szakmai vizsgákat és a felsőoktatási felvételit.
"Sikeres tanévet tudtunk zárni" - jelentette ki, közölve: az érettségi jegyek átlaga idén 3,61 volt, ami nem tér el a 2013 és 2019 közötti átlageredményektől, amelyek 3,57 és 3,71 között alakultak.
Az államtitkár azt is elmondta,
az elégtelen osztályzatok aránya idén csupán 0,89 százalék volt, ez javulást jelent a 2013 és 2019 közötti időszak 1,5 és 1,02 százalék között mozgó értékéhez képest.
Emelt szinten - folytatta - a három fő tantárgy esetében a vizsgaeredmények átlaga az elmúlt négy évben 66 százalék volt, idén 60 százalék. Az eredmény csökkenésének oka - tette hozzá -, hogy 2019-hez képest idén jelentősen, 26 százalékkal nőtt a vizsgák száma, mivel kötelező lett egy tárgyból az emelt szintű vizsga a felsőoktatási felvételihez. "Ez továbbra is azt igazolja, hogy van létjogosultsága a kétszintű érettséginek" - mondta.
Maruzsa beszámolt arról is, hogy a tankerületi fenntartású intézményekben az 1-12. évfolyamon 1,5 százalékra csökkent az évismétlések aránya, ami 45 százalékos csökkenést jelent azt ezt megelőző tanév 2,7 százalékos arányával összevetve. Az államtitkár erről megállapította:
a járvány miatt bevezetett új munkarendben nemhogy növekedett, hanem csökkent az évismétlők száma.
Arról, hogy az előző évekhez képest ebben az évben 30 ezerrel kevesebben tettek érettségi vizsgát, azt mondta: idén biztonsági okokból nem volt mód arra, hogy a tavaszi időszakban előrehozott vizsgát tegyenek a tanulók, érettségi bizonyítványt azonban lényegesen többen kaptak, mint az elmúlt években. Újságírói kérdésre Maruzsa közölte:
több forgatókönyvvel is készülnek a járvány esetleges második hullámára, több olyan informatikai fejlesztés is folyamatban van, amely könnyebbé teheti a pedagógusok munkáját.
Korábban Maruzsa erről azt mondta, a Kréta rendszert fejlesztik és az okostankönyvek körét bővítik. Fokozatos átállásra készülnek abban az esetben, ha a fertőzés terjedése majd indokolja.
A távoktatás eredményeivel kapcsolatban nem volt mindenki annyira derűlátó, mint az államtitkár. Hermann Zoltán, a MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézetének munkatársa egy kutatásában arról számolt be, hogy az általános iskolákban majdnem minden ötödik diák nem, vagy csak erősen korlátozottan fér hozzá az online oktatáshoz.
A szegregált környezetben dolgozó L. Ritók Nóra, az Igazgyöngy Alapítvány alapítója, a berettyóújfalui Igazgyöngy Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója, pedig korábban azt mondta, hogy a távoktatás eredménye az lesz, hogy még inkább szétnyílik a társadalmi olló, ami mindig is megvolt.