Vándor Éva
Szerzőnk Vándor Éva

A színésznő főállású troll lett, és piszkosul sokat keres rajta. Megnéztük az új, The Goop Lab című sorozatát a Netflixen.

El kell ismernünk: ha Schobert Norbert az a trollkodó influenszer, aki nagyon érti a közeget, amelyben és amelyből él, akkor Gwyneth Paltrow – a trollkodást és az influenszerséget is jóval nagyobb léptékben űzve – tökéletesen érti és kezeli azt, amit zeitgeistként szoktunk emlegetni. Ő a post truth kor kommercializált inspirációba, spiritualitásba, provokációba és nettó hülyeségbe alaposan megkapaszkodó lifestyle királynője. És közben mesterien kezel minden hírverést – különösen a felháborodásokat és a szakmai visszautasításokat. És mindenből pénzt csinál. Mindenből.

Itt beszéljük is ki rögtön azt a figyelemre méltó termékfejlesztést, amely a Netflixen pénteken debütáló sorozatának, a The Goop Labnek a leghatásosabb reklámja lett. Gwyneth Paltrow cége, a Goop (önmeghatározása szerint modern életmód brand – modern lifestyle brand) néhány nappal ezelőtt dobta piacra az Olyan az illata, mint a vaginámnak (This Smells Like My Vagina) elnevezésű gyertyát, amelyet a viszonylag magas árfekvése – 75 dollár (több mint 23 ezer forint) – ellenére azonnal elkapkodtak.

Goop

Ha pedig a termék megszületésének a szürreális körülményeit is megismerjük – Paltrow természetesen ezt is megosztotta a nyilvánossággal –, még inkább az lehet az érzésünk, hogy egy felforgató performerrel és gátlástalan kereskedővel van dolgunk. Paltrow Seth Meyers szórakoztató talk-show-jában elmondta, hogy az egész viccnek indult – mi másnak –, de aztán belegondoltak abba, hogy a nők nagy része szégyenkezve nő fel a saját teste miatt, így aztán a gyertya, a szavaival élve, egyfajta punkrock igazolás az irányukba, miszerint

minden rendben van velük, nem kell itt bedőlni a társadalmi nyomásnak.

És tényleg, mit lehetne punkrockabb, mint felforgatni a patriarchátust egy olyan gyertyával, amely azt állítja magáról, hogy olyan az illata, mint Gwyneth Paltrow vaginájának, de persze mégsem, de hát mégis ez a neve, és mi már nem tudjuk, mit higgyünk, de az egészért mégis kifizetünk 75 dollárt.

Nos, nagyjából ennek a teljesen értelmetlen, mégis sokba kerülő filozófiának a szellemében érdemes közelíteni Paltrow netflixes vállalkozásához is. Talán akkor járunk a legjobban, ha az egészet egy orbitális trollkodásnak vesszük, amely nem mellesleg olyan, mint egy valóságshow-ba oltott hatrészes teleshop, és Paltrow vállalkozását hivatott népszerűsíteni.

Márpedig Paltrow egyszerre irritáló és lenyűgöző Goopja népszerű, 250 millió dolláros biznisz. (Az orvosok és a tudósok azért eleget tettek a kötelezettségüknek, és megkondították a vészharangot, miszerint a Netflix áltudományos, potenciálisan veszélyes módszereknek ad platformot, az aggodalmat komolyan vevő nézők pedig az előfizetésük felmondásával fenyegettek, ha tényleg bemutatják a sorozatot.)

Gwyneth Paltrow annyira már nem jó színésznő, hogy minden pillanatban elhiggyük neki, hogy ő elhiszi, de azért mindent megtesz azért, hogy okos bólogatásokkal elhitesse a nézővel, hogy a műsorban megszólaló szakértőket komolyan kell venni.

Nyilván a sorozat fogyasztásának a mellékhatásaként lesznek emberek, akik tűket szurkálnak majd az arcukba, begombáznak és jégfürdőt vesznek, de azért nagy eséllyel ügyvédi véleményekkel alaposan körbe van bástyázva a produkció, és az sem véletlen, hogy minden rész elején jó nagy betűkkel jelzik, hogy ez a műsor nem orvosi tanácsokat ad, hanem szórakoztat és informál, és bármibe is fogna az ember, ha tenne valamit az egészségéért és az örök életért, előbb kérje ki az orvosa véleményét. Persze tudjuk azt is, hogy a kuruzslók és sarlatánok meggyőző erejével szemben ez nem így működik.

Paltrow cége azért működik és a műsora is ezért lehet nézett, mert az örök emberi kérdésekre próbál gyakorlatinak és magától értetődőnek, mégis meghökkentőnek tűnő válaszokat adni. Arra épít, hogy az emberek nem tudnak mit kezdeni azzal, hogy zajlik az életük, hogy félnek az érzéseiktől, a traumáiktól, a szorongásaiktól, az öregedéstől, a haláltól, és közben olyan önismereti deficitjük van, amelyet könnyű kihasználni. Ki ne akarná kezelni a stresszt? Sokan a jeges vízbe is beugranak, ha valaki azt mondja, ez rá a megoldás. A laboratóriumi kísérletezést (innen a cím: Goop Lab), vagyis a különböző módszerek kipróbálását a Goop munkatársai vállalták magukra, reméljük, tekintélyes év végi bónuszt kaptak érte.

Az élet alkimistájává válunk, a tudat legyőzi az anyagot – az ilyen hangzatos kijelentésektől sem rettennek vissza a sorozatban megszólaló szakértők, és talán pont ez a hangzatosság váltja ki a nézőből az azonnali szkepticizmust. Vagy a rajongást. Elvégre Gwyneth Paltrow birodalma ebből az ellentmondásosságból nőtt nagyra.

Vaginák? A kedvenc témánk!

Ezeket a szavakat sikítja bele a kamerába Gwyneth Paltrow a sorozat harmadik, minden bizonnyal leginkább várt és legjobban beharangozott, egyébként a társadalom és az egyén szempontjából is leghasznosabb részében. A vaginaközpontúság a sorozat marketingjében nem véletlen. Egyrészt megint utalnánk a zeitgeistra, másrészt Paltrow esetében ez is része a trollkodásnak, nem is túl finom utalás a webshopjában árult vaginális jádetojásokra, amelyek a vásárlói tájékoztató szerint minden női bajra megoldást jelentettek, de a fogyasztóvédelem nem igazán értett ezzel egyet, Paltrow-nak ezért 145 ezer dollárt kellett kifizetnie egy per nyomán.

És akkor Paltrow van annyira szemtelen, hogy a sorozatot egy stilizált vaginával hirdesse, amelynek közepén decens rózsaszín (vulvaszínű?) ruhában mosolyog ránk.

Hogy vaginaügyben jelentős ismeretterjesztésre lenne szükség, az biztos – például azért is, mert mint ebből a részből kiderül, maga Paltrow sem tudja, mi az, pedig komoly bizniszt csinált belőle. De szerencsére szakért egy kicsit Betty Dodson, a szexedukáció 90 éves feminista nagyasszonya, aki már vagy fél évszázada tanítja a nőknek, hogy miféle élvezetek vannak a testükben.

Neki köszönhetjük a műsor legüdítőbb és legszórakoztatóbb jeleneteit, amelyek a többivel ellentétben még hasznosak is. Mert ezeknek legalább egy orgazmus a vége.

Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.