És az a földrajzkönyv is rendben van, amiben Olaszországról a legfontosabb tudnivaló, hogy sok ott a menekült.
Az állami tankönyvek egyikében, Alföldy Jenő és Valaczka András Irodalom 6. Olvasókönyvében a terrorizmussal kapcsolatban kérdezik a gyerekeket a Toldi apropóján – írtuk korábban. A nyolcadikos földrajzkönyvben pedig Olaszországról mint legfontosabb információ az szerepel, hogy ott sok a migráns.
A sajtóban megjelent kritikákra honlapján reagált az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézete, mint az állami tankönyvfejlesztést végző intézet. Cáfolja mind a két tankönyv esetén, hogy abban aktuálpolitikai szándék jelent volna meg.
„Az, hogy Toldi sarokba szorított, tehetetlen helyzete erőszakot szül, könnyen párba állítható a terrorizmus egyik lehetséges kiváltó okával. Ebben kormányzati, aktuálpolitikai szándékot látni kifejezetten paranoia, vagy inkább szándékos csúsztatás” – írják. Megjegyzik a kifogásolt részek 6 éve a tankönyv részét képezik, sőt, a tankönyv előzményköteteiben is benne voltak, és eddig soha senki nem kifogásolta őket.
Mint írják, ezzel lehetőség adódik a mindennapi élet jelenségeit az irodalmi művek összefüggéseiben vizsgálni, és ez elemi összetevője mindenfajta irodalomolvasásnak. A tanulók számára az aktuális, őket körülvevő világgal való asszociáció természetes folyamat.
Hasonlóan problémásnak tartja az állami tankönyvfejlesztő a 8.-os földrajztankönyvet ért kritikákat. Emlékeztetnek, hogy 2012-ben lépett életbe az új kerettanterv, „melynek kihirdetését széles körű szakmai vita előzte meg”. Ez utóbbi kitétel, mondjuk, legalább akkora csúsztatás, mint, amit kifogásolnak a földrajzkönyvről szóló kritikákban.
Mint írják, 2012-ben még a „menekült és a migráns” fogalompár aktuálpolitikai vonatkozása teljesen más volt, mint ma, bár nyilvánvalóan Olaszország számára már akkor is kihívás volt a menekültek magas száma. És azért éppen Olaszországnál van erről szó, „mert ez tényleg egy földrajzi probléma, hiszen Olaszország déli csücskének közelsége okozza azt, hogy itt próbálnak meg átkelni a menekültek/migránsok Európába, és nem az albán partoknál. Ezt a jelenséget nyilván értelmetlen lenne Norvégiánál tárgyalni. A menekültkérdés a 20. és a 21. század egyik legjelentősebb globális problémája, olyan összetett kérdés, amelynek beemelése az oktatási tartalmak közé a tanulók jövője szempontjából elengedhetetlen.”