Élet+Stílus Simon István 2017. június. 25. 10:15

A herceg, aki a kétfejű sassal száguldozik

A Habsburg család ezeréves, kétfejű sasos címerét választotta ismertetőjeléül autóversenyzői karrierjéhez a 20 éves Ferdinand Habsburg. A Forma-1 egyik előszobájának tartott F3 Európa-bajnokságban száguldozó pilótát a Hungaroringen kérdeztük Niki Laudáról, a magyar kapcsolatokról és a "Győzni mindenáron!" filozófiájáról.

hvg.hu: A Hungaroringen „Sziasztok” feliratú matricát ragasztott a versenyautójára. Ez az ön ötlete volt?

Ferdinand Habsburg: Igen. Szerettem volna a rajongóim kedvében járni. Nagyon jólesik, hogy ilyen sokan szurkolnak nekem a Hungaroringen, de úgy érzem, az eredményeimmel még nem szolgáltam rá eléggé a magyar szurkolók bizalmára. Ezen változtatni akarok.

F3 Media / Hanzséros Tünde

Kilenc keresztneve közül az egyik, az Antal magyar. Mi ennek az oka?

A szüleim annak idején a katolikus királyok után választottak nekem keresztneveket. A Zvonimir például Horvátország első királyának a neve, aki az országot alapította. Az Antalt pedig tudtommal Esterházy Antal báró után, az iránta való tiszteletből kaptam, mert régen a családunk barátja és szövetségese volt.

Ferdinánd, az autóversenyző

Teljes név: Ferdinand Zvonimir Maria Balthus Keith Michael Otto Antal Bahnam Leonhard von Habsburg-Lothringen
Felmenők: IV. Károly magyar király és Bourbon–Pármai Zita királyné dédunokája, apja Habsburg Károly, anyja Thyssen-Bornemisza Franciska

Címek: magyar, cseh és horvát királyi herceg, Született: 1997. június 21. Salzburg, Ausztria,

Lakóhely: London, Anglia, Beszélt nyelvek: angol, német, spanyol
Jelenlegi csapat: Carlin (Dallara F317–Volkswagen), Első sikerek: Gokart Rotax Junior – osztrák és magyar bajnok (2013)

Kedvenc versenyzők: Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Alexander Wurz

A gyökerein túl alapvetően milyen nemzetiségűnek tartja magát? Osztráknak, magyarnak? Netán – nagyapja, Habsburg Ottó után, aki az európai egység élharcosa volt – európainak?

Nemzetközi autóversenyző vagyok, aki mindenütt otthon van a világban. Bécsben születtem, Salzburgban nőttem fel, sok időt töltöttem Jamaikán. A német az anyanyelvem, de már jó pár éve Londonban élek. Ahogy hallhatja, van ez a borzalmas angol akcentusom, amit egyébként ki nem állhatok… Mindenesetre mindenféle kultúrkörből ismerek embereket. A barátaim nagyrészt osztrákok, németek, britek, horvátok és magyarok. De én csak egy nagyon jó autóversenyző szeretnék lenni. Ezen sokat dolgozunk, erre az évre például új személyi edzőt szerződtettünk, aminek máris érzem az eredményeit.

Hogy áll a magyar nyelvvel? Van kedvenc magyar kifejezése?

Az első magyar szavakat 10-11 éves koromban tanultam, amikor születésnapi üdvözlőlapot akartam küldeni a nagyapámnak, Ottónak, akiről tudtam, hogy nagyon szeretik a magyarok. Édesapámtól hamar megtanultam a „boldog születésnapot” kifejezést, meg az alapszavakat, mint a "szia", "hogy vagy", "köszönöm", "szívesen". Gokartos koromban aztán magyar szerelők vettek körül, de hogy tőlük miket tanultam, azt inkább nem árulom el, hanem megtartom magamnak…

F3 Media / Hanzséros Tünde

Az osztrákok általában a téli sportágakban sikeresek. Nem akart inkább műlesikló, netán síugró lenni?

Amióta életemben először beültem egy gokartba, autóversenyező akartam lenni. Persze, Ausztria híres a síelő világbajnokairól, de ha megnézzük a Forma-1-et, ez a kis ország sok kiváló versenyzőt adott a sportágnak. Niki Lauda három világbajnoki címet nyert, aztán ott volt Gerhard Berger, vagy Alexander Wurz, aki egy időben az én pályafutásomat is egyengette. A világbajnok Mercedes csapatot pedig Toto Wolff irányítja. Ahhoz képest, hogy milyen kis ország, felülreprezentáltak vagyunk a Forma–1-ben.

Az autósportban, így a Forma-1-ben is több nemesi származású pilóta állt már rajthoz, és egyikük-másikuk sokra vitte.

Nem vagyok kiváló az autósport történelmében, sajnos. Ez a menedzserem, Jamie Campbell-Walter [korábbi Le Mans-i menő és FIA GT világbajnok – a szerk.] szereti is az orrom alá dörgölni. De igyekszem ezen a téren is javulni. Wolfgang von Trips gróf neve ugrik be, aki valamikor a hetvenes években versenyzett a Forma-1-ben, talán a Ferrarival… [Majdnem: von Trips 1961-ben karnyújtásnyira került a világbajnoki címhez, ám az utolsó előtti versenyen, Monzában halálos balesetet szenvedett – a szerk.]

Az új-zélandi TRS és a Forma Renault után a Forma–3 a harmadik versenysorozat, amiben indul. Könnyen tanul?

Legtöbbször gyorsan kitalálom, merre van az előre. De ha valami nem a kedvem szerint alakul, nagyon konok tudok lenni. Az egyik hibám az, hogy mentálisan hamar feladom, ha úgy érzem, valami nem kerek. Ez gyakran előfordult tavaly a Forma Renault 2.0-ban, az F3-as autó viszont passzol a vezetési stílusomhoz. Ha azt látom, hogy a csapattársaim jobbak, mindent megteszek, hogy behozzam a lemaradásomat.

Ez a "Győzni, mindenáron!"  Habsburg családi vonás?

Igen, azt hiszem. A családom általában sikerre vitte, amibe belefogott, legyen az politika vagy üzlet. Ez a Habsburgok mentalitása, így az enyém is. Édesanyám nagyon engedékeny volt, amikor bejelentettem, hogy autóversenyző akarok lenni, apám már nem annyira. De végül azt mondta, ha tényleg ez érdekel, és hajlandó vagyok áldozatokat hozni érte, csináljam. Szeretném, ha a családom büszke lenne arra, amit elértem.

Ahhoz, hogy valaki Forma–1-es pilótává váljon, tehetségre, kiváló erőnlétre, eredményekre és jó adag szerencsére is szükség van. Mit gondol, minden megvan önben ehhez?

Forma–1-es pilóta akarok lenni, ez a legfőbb célom. Minden azon fog múlni, hogy hozom-e az eredményeket, és hogy a megfelelő időben a megfelelő helyen legyek. Az embernek mindig vannak jobb és rosszabb hétvégéi. Itt, a Hungaroringen sajnos nem szerepeltem valami fényesen [a három futamon összesen 1 pontot szerzett – a szerk.], de tudom, hogy a következő hétvégén mindent helyrehozhatok.

Csalódott lenne, ha mégsem sikerülne beférkőznie a világ legjobb húsz versenyzője közé?

Nem feltétlenül, mert ez a dolog nem így működik. Vannak más erős bajnokságok is, elég a DTM-et, vagy a Le Mans-i mezőnyt megnézni. Mindkét sorozatban kiváló versenyzők repesztenek, akik nem azért nem lettek F1-es pilóták, mert tehetségtelenek. Tényleg sok mindennek kell összejönni ahhoz, hogy valaki eljusson a csúcskategóriáig. De ha egy gyártó hajlandó arra, hogy fizetést adjon egy versenyzőnek, az azt jelenti, hogy elég jól végzed a dolgodat. Nagyon kevés ember van a világon, aki fizetést kap azért, hogy versenyautót vezessen. Számomra egy gyári szerződés komoly elismerés lenne.

F3 Media / Hanzséros Tünde

*

A hungaroringi F3 versenyeken Ferdinand Habsburg egy 15., egy 10. és egy 12. helyezést ért el. Az összetett pontversenyben így jelenleg a 8. helyen áll. Közvetlenül Harrison Newey és Mick Schumacher előtt. Előbbi Adrian Newey, utóbbi Michael Schumacher fia.