Nem lát esélyt az érdekegyeztetésre a kormánnyal, de nem is tartaná jó ötletnek Palotás János, aki az egykori taxisblokád idején vezetett hasonló tárgyalásokat. Interjú.
Tiszta levegő, autómentes biciklizés, piknik az Erzsébet hídon – az 1990. október 25-én kezdődött taxisblokád napjaiban sokan érezték emiatt jól magukat. A rendszerváltás utáni politikai életben azonban ellentmondásos ennek a néhány napnak a megítélése. A blokád, az ország megbénítása a demokratikus működés átmenetének az időszakában ugyanis sokak szerint vitatott volt, mi több, törvénytelennek számított.
A rendszerváltás utáni első, demokratikusan megválasztott kormányfő, Antall József patetikus portréjára, Göncz Árpád akkori államfő karikírozására szorítkozik a Blokád című új magyar film. A címre utaló taxisblokád bemutatása apropónak is kevés.
Leginkább a rendszerváltás miniszterelnökének állít szobrot a Magyarországot a jövő évi Oscar-versenyen képviselő Blokád, amely közel sem annyira aktuálpolitikai kurzusfilm, mint az Elkxrtuk, de azért egyértelműen rámutat, hogy az alkotók szerint ki volt a fő hunyó 1990 őszén.
Antall József 1956-ban a barikád egyik, a taxisblokád idején pedig a másik odalán állt: erről szól a Blokád című film, amelynek már látható a hosszú előzetese.
Döntött az Oscar-díjra nevező bizottság: az SZFE modellváltásában is szerepet vállaló Lajos Tamás nevéhez fűződő Blokád című mozifilm képviseli Magyarországot a 95. Oscar-versenyben a „nemzetközi film” kategóriában. A Seress Zoltán és ifj. Vidnyánszky Attila főszereplésével, Köbli Norbert forgatókönyvéből, Tősér Ádám rendezésében készült alkotást hamarosan bemutatják a hazai mozikban is. A teasere már megérkezett.
Hatszázezer forinttal támogatta az Emberi Erőforrások Minisztériuma „A miniszterelnök és a fiú” című darabot, amit a Kálomista Gábor által vezetett Thália mutat be április végén.
Elkezdett forogni az 1990-es taxisblokádról szóló mozifilm. A főszerepekben Seress Zoltánt és ifj. Vidnyánszky Attilát láthatjuk. A film producere az SZFE kuratóriumának tagja, Lajos Tamás.
1990. október 25-én kezdődött és három napig tartott a taxisblokád. Pár hónappal az első szabad választások után az ország képes volt úrrá lenni egy válsághelyzeten. A politikusok (egy része) és a tárgyaló felek olyan erényeket gyakoroltak, amelyek azóta csaknem kipusztultak a magyar közéletből.
Polgári engedetlenségre készül kis túlzással (vagy majd meglátjuk) a fél ország, ami viszonylag ritka madár minálunk. Persze volt egy pár emlékezetes eset, köztük olyan, amelyben részt vett a jelenlegi kormányfő vagy elődje, Gyurcsány Ferenc, és akadt, amelyikben Sólyom László volt alkotmánybíró és akkor még csak leendő államfő volt a húzónév. Ami a világot illeti, polgári engedetlenség nélkül Kelet-Európában még mindig kommunizmus lenne, Amerikában pedig nem lennének egyenjogúak a feketék.