Elérhetővé váltak az adatok: csütörtök délben épp két paksi blokk teljesítményét meghaladó áramot termeltek a családi házak tetejére szerelt kiserőművek.
Közel 2500 napelemes-energiatárolós rendszerre elegendő pénz marad benne a szerdán lezárt Napenergia Plusz Programban. Így is túlszárnyalták azért az eredeti célt, mivel tavaly nyáron megemelték a keretet.
Március második felében csenghet először piaci áron a kassza a bruttó elszámolásba kerülő, élelmesebb háztartási napelemeseknél. Már biztosnak tűnik, hogy az első aggregátor február elejével elindítja szolgáltatását, amivel azokat a (nem csak) lakossági kis napelemeseket célozza, akik egyre nagyobb számban esnek ki a nagyon kedvező szaldó elszámolásból. Nagy átalakulás indulhat a lakossági áramszolgáltatásban, és lehetnek még meglepetések.
Az ígéretek ellenére átrakták a volt éves szaldósokat havi bruttó elszámolásba, amivel anyagilag lényegesen rosszabbul járnak. A minisztérium arra ösztökéli az Alkotmánybíróságot, hogy ne fogadja be a beadványukat.
Jövőre minden akadály elhárul a bruttó elszámolási rendszerben lévő háztartási napelemesek elől, hogy a hivatalos átvételi árnál jellemzően magasabb piaci áron adják el a többlettermelésüket. Az első szolgálató már megjelent, bár több kétséget is felhoztak az ajánlattal kapcsolatban. Van már engedélyük? Fogják tudni menetrendezni a teljesítményt? Mennyire biztos a jelenlegihez képest háromszoros átvételi ár? Egyáltalán mikor indulhat a szolgáltatás? A PentaSun alapítója válaszol.
A zöld átmenet jegyében több energetikai jogszabályt is módosítana az Energiaügyi Minisztérium. A szerdán társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezetek révén többek között megkönnyítenék a napelemek telepítését a társasházaknak és láthatóvá tennék a háztartási kiserőművek termelését a hálózatüzemeltetők számára, de kiszámíthatóbb engedélyezési rendet ígérnek az ipari erőműveknek is.
A hivatalos átvételi ár “akár háromszorosát” kínálva igyekszik háztartási napelemes ügyfeleket szerezni egy vállalkozás. A PentaSun Magyarországon elsőként kínál aggregátori szolgáltatást a bruttó elszámolásban lévő háztartásoknak, ám egyelőre korainak tűnik az ígéret. Az ilyen szolgáltatás részletes szabályai még nincsenek kidolgozva, sok a kétség a technológiai háttérrel és a háromszoros átvételi árral kapcsolatban is.
Kiszámíthatatlan a jogi környezet, visszaható hatályú a jogalkotás, veszélyben a beruházói és befektetői bizalom a kormány háztartási méretű napelemes rendszereket érintő intézkedései miatt – mondja a Napelem-felhasználók Érdekvédelmi Platformja.<br>
Már bő egy hete elbírálhatta az első pályázók előregisztrációját a Napenergia Plusz program lebonyolítója. Az akkumulátorral kiegészített napelemes rendszerek telepítését támogató program kerete 15 ezer háztartásra elég, de 25 ezren jelentkeztek. Mostantól indul a versenyfutás: azok mehetnek biztosra, akik még bőven a keret kimerülése előtt letudják a szerződéskötést és a szükséges papírmunkát. Közben gyorsan kell dönteni egy sor műszaki kérdésben: érdemes-e rámenni a nagyobb teljesítményű napelemekre és a nagyobb kapacitású akksikra? És vajon mire jó az aszimmetrikus inverter? Itt vannak a válaszok.
Több százan futnak a pénzük és vágyott napelemeik után a 2021-es napelemes pályázat nyertesei közül, miután kivitelezőjüknék pénzügyi nehézségek léptek fel. Az érintett vállalkozás lehívta a támogatási előlegeket, és önerőt is átvett az ügyfelektől, telepített is több rendszert, illetve leszállított számos berendezést, de sok ügyfél esetében nem jutott semmire. Az érintett ügyfelek elkeseredettek, kétségbeesetten keresik a megoldási lehetőségeket, volt aki feljelentést is tett. A cég illetékesei széttárják a kezüket, és az államra mutogatnak: bő két éve nem kapják meg az elnyert pályázati támogatásokat, miközben a beruházási költségek őket terhelik. Hogy mikor akar fizetni a kormány, amely közben már új napelemes pályázatot is kiírt, az a kormányinfón sem derült ki, hiába kérdeztük.