Autó automenedzser.hu 2011. november. 23. 11:07

Megéri cégautót bérelni

Visszaigényelhetővé válik a lízingelt és bérelt személygépjárművek bérleti díjának általános forgalmi adója, ami a...

Visszaigényelhetővé válik a lízingelt és bérelt személygépjárművek bérleti díjának általános forgalmi adója, ami a növekvő adóterheket kompenzálva jelentősen növelheti jövőre a vállalatok autó beszerzési kedvét.  A LeasePlan Hungária szerint már 12%-os üzleti használat esetén is olcsóbban bérelhetők 2012-től a cégautók.

A magyarországi újautó piacot a korábbi évekhez hasonlóan a cégautó és flottavásárlások tartják életben. Tavaly 70%, az idei év első 10 hónapjában pedig 73% volt a vállalati autók aránya az újonnan üzembe helyezett gépjárművek között. Ez azt jelenti, hogy négy új gépkocsi közül három valamely vállalkozás vagy flottakezelő tulajdonába került. A magánvásárlások területén nem várható növekedés. Ezzel szemben a céges gépjármű beszerzésekkel kapcsolatban optimistán vélekednek a szakemberek.

A LeasePlan becslése szerint jövőre a megváltozott adószabályozás miatt ügyfeleiknek átlagosan a flottaautók 80%-a után kell majd több cégautóadót fizetniük, ugyanakkor 20 %-uknál csökken ez az adóteher. Az összességében átlagosan 30%-kal növekvő cégautóadó mellett azonban jelentős könnyebbséget hoz, hogy a módosított szabályozás értelmében levonhatóvá válik a bérelt személygépjárművek bérleti díjának 27%-ra emelkedő áfája.

Az így megtakarított összeg ellensúlyozhatja, sőt meghaladhatja az emelkedő cégautóadó által generált plusz terheket, ezért jövő évtől tovább nő a bérleti konstrukció pénzügyi előnye a saját tulajdonú vagy hitelből finanszírozott gépjárműflottákéval szemben.

Az új szabályozás értelmében a bérlő sem a jármű beszerzési ára, sem annak bérleti díja után nem fizet áfát. Így az eddig is fennálló pénzügyi előnyökön túl 2012-től még inkább megéri majd tartósbérleti konstrukcióban beszerezni a vállalati autókat. Számos olyan vállalkozás van, ahol eddig saját forrásból vásárolták az autókat, és az évek óta tapasztalható kedvezőtlen gazdasági környezetben folyamatosan halogatták az új járművek beszerzését. Ezeknek a cégeknek 2012-től érdemes lesz tartósbérleti konstrukcióra váltani, hisz kezdőtőke nélkül cserélhetik fiatalabbra öregedő személygépjármű parkjukat, a fizetett havidíjat költségként számolhatják el és most már az áfát is visszaigényelhetik.

Az új adószabályozás megkülönbözteti a magán- és az üzleti használatot, és dokumentált útnyilvántartást ír elő az üzleti használat arányának igazolására. A nyilvántartási kötelezettség miatt keletkezett adminisztrációs többlet teher azonban bőven megtérül majd. A LeasePlan számításai szerint már 10-12% üzleti használat képes ellensúlyozni az adóterhek és az árfolyamváltozás negatív hatását. Amennyiben ennél magasabb az igazolt üzleti használat aránya, akkor még több megtakarítás érhető el. Egy középkategóriás 1599 köbcentis dízel személygépkocsi esetén az összes cégautót érintő adóváltozást és a forintgyengülést figyelembe véve 30%-os üzleti használattal a havi költség kb. 5%-kal csökken, míg 50%-os üzleti használatnál 10% megtakarítással számolhatunk. Amennyiben 90%-ban üzleti célra használják az autót, akkor 18%-kal kevesebb költség merül majd fel a bérlettel kapcsolatban.

Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.