A lényege: hogy, ha egy tulajdononosnak két azonos típusó autója van (max.
A lényege: hogy, ha egy tulajdononosnak két azonos típusó autója van (max. 3,5 tonna tömegű), akkor elég egy rendszámot kapnia, amit arra az autóra tesz fel, amelyiket éppen használja. Fontos, hogy ilyen esetben nem szabad egyszerre mindkét járművet használni. Ezt tehát csak abban az esetben érdemes kiváltani, ha valakinek van, mondjuk egy kabriója nyárra, és egy zárt autója télre. Illetve egy kisebb, környezetbarát autja, ha dolgozni megy, és egy nagyobb autója, ha kirándulni, nyaralni indul.
A cserélhető rendszám két részből áll: a cserélhető rendszámból, illetve mindkét autóra felragasztott matricából, amelyet nem szabad leszedi. A forgalomban részt vevő járművön mindkettőnek rajta kell lennie. Ez olcsóbbá teszi két autó fenttartását. Szakemberek szerint ez a megoldás környezetvédelmi szempontból is előnyös. Hiszen így talán az emberek majd vesznek egy elekromos, vagy egy hibrid autót, amit mondjuk, mindennap használnak, és a nagyobb, környezetszennyezőbb autójukat csak akkor veszik elő, ha például hosszabb útra indulnak, vagy többen utaznak.
Előny továbbá, hogy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás is olcsóbb ezzel a cserélhető rendszámmal. A biztosítótársaságokat sikerült ugyanis meggyőzni arról, hogy ezzel a rendszámmal ugyanannyit közlekednek az emberek, mintha egy autójuk lenne, hiszen az egyiket, vagy a másikat használják, egyszerre soha sem. Ezért már sok biztosítótársaság kedvező szerződési feltételekkel várja a cserélhető rendszámot választókat. A pénzügyminisztert még nem tudták meggyőzni, így egyelőre mindkét autó után kell gépjárműadót fizetni.
A német autóklub közzétette azt, milyen autóknál lehet használni a cserélhető – rendszámot:
M1: azok a személyautók, amelyek maximum 8 személy szállítanak, és össztömegük nem haladja meg a 3,5 tonnát.
L – motorkerékpár, kisteljesítményű autó, velorex, négykerekű könnyű – vagy teherjárművek, amelyek össztömege max. 0,4 tonna
O1: utánfutó, amelynek a tömege 0,75 tonna