Bár az új i30 a régi padlólemezére épül, a kocsi minden porcikája megújult, a látványos külső kielégíti a...
Bár az új i30 a régi padlólemezére épül, a kocsi minden porcikája megújult, a látványos külső kielégíti a kategóriától elvárható visszafogott extravaganciát. Az i30-ból eddig több mint négyszázezer talált gazdára, a legjobb éve a 2010 volt (115 ezer eladott példány).
Az új i30 hosszabb, szélesebb és alacsonyabb elődjénél, tengelytávja nem változott (2650 milliméter), teljes hossza 20 milliméterrel nőtt (4300 milliméter), 5 milliméterrel lett szélesebb (1780 milliméter), magassága 10 milliméterrel csökkent (1470 milliméter). Utóbbi nem a belmagasság rovására ment, a 150 milliméteres hasmagasságot csökkentették 140 milliméterre. Sportosabb kinézetét a megnövelt nyomtávnak köszönheti, az első 17, a hátsó 24 milliméterrel nőtt, a kerekek és az abroncsok széle a kerékívekkel azonos síkban helyezkedik el. Javítottak a kocsi légellenállásán (Cw: 0,30), erőteljesebben megdöntötték a szélvédőt.
Motorválasztéka izmosabb egységekkel bővült, a legerősebb dízel immár 128 lovas, a legfickósabb közvetlen befecskendezésű benzines GDI erőforrás 135 lóerős. A menetpróbán a dízel tetszett jobban, a benzines nyomatékszegény. Az Európában kapható mind a hat motorváltozata hatsebességes váltót kapott (az 1,4-es motorokhoz kizárólag kézi jár, az 1,6-osokhoz automatikus váltó rendelhető). Piaci igényektől függően három-három benzines, illetve dízel erőforrást kínál az i30-ban a koreai gyártó.
A változó geometriás turbódízel 110 lóerős, legnagyobb nyomatéka 260 Nm, amelyet 1900 percenkénti fordulaton lead. Az 1,6-os így 11,5 másodperc alatt gyorsítja az i30-ast nulláról száz kilométer/órás sebességre, a modell végsebessége 185 kilométer/óra - a fogyasztást a Hyundai 4 literre ígéri 100 kilométerenként. Start-stoppal ez még kevesebb, 3,7 liter is lehet elméletileg. Ez előbbi adattal nagyon nem lőtt mellé a Hyundai, persze a négy liter közelében sem jártunk, de a fedélzeti számítógép által mért 5,6 literes átlagfogyasztás figyelemreméltó.
Az új, 1591 köbcentis GDI motor 135 lóerős teljesítményét percenként 6900-as fordulaton adja le, csúcsnyomatéka 164 Nm (4850 fordulat/percnél). Ez a motor 9,9 másodperc alatt gyorsítja 100 kilométer/órára a kocsit - állítólag a start-stopos változat 5 literes átlagfogyasztással büszkélkedik. A tapasztalatok természetesen fájóbbak, a rövid városban és autópályán megtett menetpróba végén 9,7 literes átlagfogyasztásról közölt adatot a számítógép.
Takarékos gázolajos változata (Hyundai Blue Drive) 128 lóereje dacára a sajtóanyag szerint 97 gramm szén-dioxidot bocsát ki 100 kilométerenként, ebben a start-stop mellett alacsony gördülési ellenállású abroncsok és generátor-szabályozó rendszer működik közre.
A garancia ötéves, kilométer korlátozás nélküli, ötéves segélyszolgálattal és a garancia ideje alatt évente egyszeri ingyenes átvizsgálással megspékelve.
A Golfhoz, Focushoz, Astrához, BMW 1-hez hasonlóan a Hyundai is kínál menetdinamikai kapcsolót, amellyel komfort, sport vagy normál módban használhatjuk az autót, változtatva a futómű, a gázreakció és a kormányrásegítés mértékét. Az i30 kormányműve elektromos szervójú két végpont között 2,85 fordulattal, a kocsi fordulóköre 10,6 méter.
Az elöl-hátul független felfüggesztést alkalmazó i30 elöl segédváz-keretre szerelt MacPherson rugóstagokat, hátul multilink kialakítást kapott.
Az első utasok fejtere, lábtere és válltere is nőtt egy hangyányival, a hátsó üléssorban helyet foglalók a szélesebb válltérnek örülhetnek. Jó hír, hogy nőtt a csomagtartó, immár 378 literes (a hátsó ülések ledöntésével 1316 literre bővíthető), a kesztyűtartó a korábbi 5,8 liter helyett már 8 literes.
Az autó halkan jár, javult a zajkomfortja a motorfelfüggesztések rezgéscsillapításának, az üreges hajtótengelyeknek, az erősebb karosszéria-illesztéseknek, a kétrétegű ajtószigetelésnek, valamint az A oszlop megnövelt habtöltetének, és az átalakított külső ajtókilincs formájának köszönhetően. A gyártó közlése szerint az alapjárati motorzajszint 38 decibel, a gyorsításé 52 dB, a menetzaj 64 decibeles, a szélzaj 63,6 decibel.
A Magyarországon forgalmazott i30 alapból tartalmazza a LED-es nappali fényeket. Az opciós lista gazdagabb lett: rendelhető intelligens kulcs nyomógombos indítással, tíz irányban motorosan állítható vezetőülés, kétzónás klíma, tolható-nyitható panoráma üvegtető, hővisszaverő ablakok, kanyarkövető fényszórók, xenon lámpák, tolatókamera, környezet világítás, ülésfűtés, elektromos rögzítőfék, sebességtartó. A rendelhető navigációs rendszer adatai hét hüvelykes érintőképernyőn jelennek meg. Képes valósidejű tájékoztatásra, és tíz nyelven hangutasításokat is fogad.
Az ESP, a vészfékrásegítő, a visszagurulás-gátló, a hat légzsák alapfelszerelés, a térdlégzsák felárért megvehető. A hazai árlistára február végéig kell várni, de az importőr akciókat, fapados változatot és nagy flottakedvezményeket tervez. A kombi ősszel érkezik, de a Genfi Autószalonon bemutatják.
Biró Csongor
Műszaki adatok
Hyundai i30 1,6 CRDI/1,6 GDI |
|
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1582/1591 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 5 |
Max. teljesítmény lóerő |
128 lóerő 4000-es fordulaton/ 135 lóerő 6300-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm |
260 Nm 1900-2750-es fordulaton/ 164 Nm 4850-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) |
2650 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) |
4300 / 1780 / 1470 |
Csomagtér |
378-1316 liter |
Saját tömeg (kg) | 1290/1193 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 197/195 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 10,9/9,9 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | n.a. |
Országúti | n.a. |
Vegyes | 4/5,7 |
Tesztfogyasztás | 5,6/9,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 104/134 |
ÁRA | n.a. |