Azt még nem közölték, mi következik: elbocsátások, bércsökkentések vagy üzembezárások.
A Mercedes-Benz bejelentette, hogy évente több milliárd euróval kívánja csökkenteni működési költségeit az elkövetkező években. Az Euronews összefoglalója szerint a cég felsővezetése már támogatja a megszorítások bevezetését, azonban nem árulták el, hogy a gyártó pontosan hogyan takarít meg pénzt: elbocsátások, bércsökkentések vagy üzembezárások révén, esetleg mindezzel együtt.
Jelenleg a Mercedes-Benz németországi üzemei mintegy 90 ezer embert foglalkoztatnak. A cég öt autógyárral és hat motorgyártó telephellyel rendelkezik. Emellett Európában a Mercedes-Benz Spanyolországban, Magyarországon, Lengyelországban és Romániában működtet gyárakat.
Valószínű azonban, hogy a cég német alkalmazottainak nagy része meg tudja tartani állását, még akkor is, ha ezek a költségcsökkentő intézkedések megvalósulnak. Ez elsősorban a Mercedes-Benz „Zusi 2030” néven ismert irányelvének köszönhető, amely 2029 végéig védi az alkalmazottakat az elbocsátásoktól.
A költségcsökkentési stratégiát részben a globális autópiaci kihívások indokolják. A Mercedes-Benz 2024 harmadik negyedévében 34,5 milliárd eurós árbevételt könyvelt el, ami 6,7 százalékos visszaesést jelentett az előző év azonos időszakához képest. A nettó nyereség ennél is jelentősebben, 54 százalékkal csökkent, 1,72 milliárd euróra. A korrigált EBIT (kamat- és adózás előtti eredmény) 2,5 milliárd euró volt, ami szintén 48 százalékos esést mutat 2023 harmadik negyedévéhez viszonyítva. Ezek a kiábrándító adatok főként a kínai kereslet folyamatos gyengülésének tudhatók be. Harald Wilhelm, a cég pénzügyi vezetője kijelentette, hogy az eredmények nem felelnek meg az ambícióknak, de a vállalat továbbra is stabil pénzforgalmat generál.
A nehéz gazdasági helyzet megrendítette szinte az összes európai autóóriás stabilitását. A Volkswagen a történelem során először bezárhatja egyes gyárait Németországban, az Audi pedig elbocsátja alkalmazottainak 15 százalékát. Az elektromos autók iránti kereslet csökkenése közepette a Ford is bejelentette, hogy 4000 európai munkahelyet szüntet meg. A beszállítók közül pedig a Bosch, a ZF, a Contiental, a Schaeffler tett közzé hasonló híreket.