Előkelő helyen van az indexelés elfelejtése, sőt a gyorshajtás is.
Egyre több tanulóvezető bukik meg a jogosítvány megszerzése során – derült ki a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) adataiból, amelyet a Vezess.hu oldal kért ki. 2023-ban a KRESZ-vizsgán a vizsgázók 44%-a nem tudott átmenni, míg a forgalmi vizsgán még magasabb, 54%-os volt a bukási arány. Ez azt jelenti, hogy a tanulók közel fele nem szerzi meg elsőre a jogosítványt, ami jelentős költségekkel is járhat. Az átlagosan 345 800 forintos B-kategóriás vezetői engedély megszerzése akár 500 ezer forint fölé is emelkedhet, ha többször bukik valaki.
Az elmúlt években mindkét vizsga esetében romlottak az eredmények: a KRESZ vizsgán 2020-ban és 2021-ben 41% volt a bukási arány, míg a forgalmi vizsgán ugyanezekben az években 50%.
A legfőbb bukási okok KRESZ-vizsgán:
- Továbbhaladás szabályai útszűkületben
- Kiegészítő táblával ellátott behajtási tilalmat jelző táblára vonatkozó szabályok
- Forgalomirányító fényjelző készülék megközelítésére vonatkozó szabályok
- Járműszerelvénnyel való behajtásra vonatkozó szabályok
- Kötelező elsősegélynyújtó felszerelésre vonatkozó szabályok
- Figyelmeztető jelzést adó berendezés használatára vonatkozó szabályok
- Továbbhaladásra vonatkozó szabályok forgalomirányító fényjelző készülékkel ellátott útkereszteződésben
- Járművezetés közben a járművezetőnél tartandó okmányok
- Villamospályára vezetett forgalmi sáv használatával összefüggő szabályok
- A pótkerékre és a hozzá tartozó szerszámkészletre vonatkozó szabályok
Ezekre tehát érdemes kiemelt figyelmet fordítania annak, aki KRESZ-vizsgára készül, mert az 55 kérdés összesen 75 pontot ér, a különböző pontértékű kérdésekből pedig csak 10 pontot lehet elhullajtani, hogy még sikeresnek minősüljön a vizsga.
Ezek pedig a leggyakoribb bukási okok a B-kategóriás forgalmi vizsgán:
- Balesetveszélyes manőver miatt a szakoktatónak be kell avatkoznia
- Elsőbbségadási kötelezettségének nem tesz eleget
- Irányjelzést vagy a körültekintést elmulasztja
- Közlekedési szabályt sért
- A besorolást, sávváltoztatást szabálytalanul, figyelmetlenül hajtja végre
- Nem a közúti jelzéseknek megfelelően közlekedik
- Nem ismeri fel a közlekedési helyzetet
- Egyenrangú útkereszteződésbe úgy hajt be, hogy elsőbbségadási kötelezettségének nem tudna eleget tenni
- Gyorshajtást, relatív gyorshajtást követ el
- A menetirány szerinti bal oldalt indokolatlanul vagy szabálytalanul veszi igénybe
A magas bukási arányok mögött számos tényező áll: a generációs különbségek, a megváltozott közlekedési szokások és a gyakorlati tapasztalat hiánya mind hozzájárulnak a sikertelenséghez. Vrancsik Viktor szakoktató szerint a fiatalok keveset közlekednek önállóan, és a közlekedési helyzetek felismeréséhez szükséges készségek sok esetben hiányoznak. Az iskolai oktatásban bekövetkezett változások, például az online KRESZ-tanfolyamok elterjedése sem javította a vizsgák sikerességi arányát, és az alapok sokszor hiányosak maradnak, ami miatt az oktatóknak a gyakorlati órák során is sok időt kell fordítaniuk az elmélet ismétlésére.