A vadonatúj Ford Mustang Dark Horse csak kicsit erősebb a normál Mustangnál, de pöpecebb a kéziváltója, jobban bírja a tartós nyúzást és ütősebben is néz ki. Jövünk az első személyes tapasztalatokkal.
Nemrégiben volt szerencsénk alaposan letesztelni a hetedik generációs Ford Mustangot – konkrétan egy automata váltós GT kupét használtunk egy hétig.
Az amerikai gyártó hazai képviseletének őszindító sajtórendezvényén azonban az új Mustang többi változata is képviseltette magát, arról nem is beszélve, hogy az idén 60. születésnapját ünneplő legendás típusból néhány remek egészségi állapotnak örvendő korábbi példány is érkezett a zárt pályás zsámbéki eseményre.
A legrégebbi példány egy 1967-es piros Mustang volt, melynek 4,7 literes V8-as “szíve” hiába csak 200 lóerős, és a régi vágású automata váltója hiába csak három fokozatú, az alig 1,3 tonnás kocsit így is 9 másodperc alatt felpattintja 0-ról 100-ra.
A kiállított Mustangok értelemszerűen közös vonása a hátsókerék-hajtás, a V8 viszont nem, hiszen néhány példányban V6-os erőforrás rejtőzik.
A vadonatúj S650-es generáció és 2013-ban debütált S550-es elődje pedig így fest egymás mellett:
Míg az S550 eleinte nemcsak 5 literes szívó V8-assal, hanem 2,3 literes 4 hengeres turbós benzinmotorral is kapható volt nálunk, az S650-ből csak a “rendes” V8-as verzió érkezik hozzánk, a fele ennyi hengeres kivitel Európában nem érhető el.
Az általunk már részletesen bemutatott tízfokozatú automata váltós GT kupé 25,3 millió forinton nyit Magyarországon.
A hamisítatlan vezetési élményt hajszolók azonban ennél 1,2 millió forinttal olcsóbban hozzájuthatnak a hatgangos kéziváltós GT-hez, melynek 4,9 helyett 5,3 másodperces 0–100-as szintideje semmi sem ront a kuplungos élvezeteken. A végsebesség mindkét esetben 250 km/h.
A korábbi hagyományokhoz hasonlóan a Ford a nyitott tetős krúzolás szerelmeseire is gondol, az új kabrió Mustang váltótól függően 25,9-27,1 millió forinton nyit.
Sötét ló
A valahova a korábbi Mach 1 és GT 350 kivitelek közé belőtt új polgári sportmodellt Dark Horse néven jegyzik.
A potensebb új Mustang többek közt utóbbi agresszívabb lökhárítóiról, fekete betétes fényszóróiról, egyedi emblémáiról, spéci felnijeiről, kék féknyergeiről, méretes hátsó légterelőjéről, fekete kipufogóvégeiről és hangsúlyosabb diffúzoráról ismerhető fel.
Az utastérben a küszöb, a kormány és a biztonsági öv is más, mint egy normál GT-ben, a legfontosabb különbséget pedig az eloxált titán váltógomb jelenti. Ez bőven túlmutat az egyszerű optikai tuning kategóriáján, ugyanis a Dark Horse-ban nem a normál Getrag MT-82, hanem a komolyabb Tremec TR-3160 kéziváltó teljesít szolgálatot.
A hatgangos váltó fokozatainak a kuplungpedál férfias rugdosása kíséretében történő kapcsolgatása semmi máshoz nem hasonlítható élmény napjaink agyonsterilizált, félig-, vagy teljesen elektromos autókkal zsúfolt világában.
Viszont 35 fokos külső hőmérséklet ide vagy oda, megérte volna versenykesztyűt húzni, a fém váltógombon ugyanis nehéz biztos fogást találni izzadt tenyérrel.
A 730 ezer forintos Recaro ülések remek oldaltartást biztosítanak, és a Dark Horse esetében alapáron jár az amúgy 800 ezer forintos tételt jelentő MagneRide futómű.
Ez egy olyan adaptív felfüggesztés, mely 14 szenzor 2 milliszekundumonként érkező adataiból dolgozva figyeli a kátyúkat, és azoknak megfelelően szempillantás alatt finomhangolja a rugózást és a csillapítást.
A 205,5 kilogramm tömegű, új szívócsövet és befecskendezést kapott, kovácsolt főtengelyes és hajtórudas V8-as szívó benzinmotor a GT esetében 446 lóerőt és 540 Nm-t nyomatékot állít elő 5038 köbcentiméterből.
A Dark Horse nyomatéka ugyanekkora, és a lóereje is csak 8-cal több, mégis sokkal többről van szó egyszerű szoftveres finomhangolásnál.
Az 5,2 literes kivitel hajtórudait, illetve egyedi blokkot, főtengelyt és hajtórúd csapágyakat felvonultató spéci erőforrás mellett kiegészítő olaj- és váltóhűtő, valamint nagyobb teljesítményű ventillátor található, így a Dark Horse jobban bírja a tartósan eszement igénybevételt.
A menetüzemmódok a GT-ből már ismerősek lehetnek, és ha a legőszintébb vezetési élményre vágyunk, akkor nem elég az érintőkijelzőn kikapcsolni a menetstabilizátort, ez ugyanis csak részleges oldást biztosít.
Amennyiben az óvó-vigyázó őrangyalunkat teljesen le szeretnénk rázni, akkor a középkonzol alsó-középső részén lévő ESC OFF gombot kell hosszan nyomva tartani.
A távirányítóról történő gázfröccs adagolás az amerikai piacos példányok sajátja, az egy helyben történő gumiégetés viszont az európai Mustangokon is elérhető Line Lock opció révén még mindig gyerekjáték egyszerűségű. Csak aztán legyen elegendő pénz a bankszámlán a remek tapadást biztosító, de nem éppen olcsó Pirellik cserélgetésére.
A GT-hez hasonlóan ezúttal sem hagyományos, hanem elektronikus kézifékkart kapunk, mely egy kezdőknek, illetve egy profinak szánt beállítással segíti a kilinccsel előre történő látványos közlekedést.
A 454 lóerős Dark Horse 5,2 másodperc alatt pattan fel álló helyzetből 100-as tempóra és a gyorsulásának csak 263 km/h-nál szakad vége. A legfürgébb az automata váltós Dark Horse, melynek 4,4 másodperc is elég a 0–100 abszolválásához, viszont az Autobahnon legfeljebb “csak” 250-nal képes hasítani.
A kéziváltós Dark Horse 28,8 millió forintos alapárral bír, az automatáért pedig alaphangon 30 millió forintot kérnek el, vagyis pontosan annyit, mint amennyibe egy 480 lóerős 6 hengeres biturbó BMW M2 kerül.
Siránkozhatunk, hogy az amerikai vásárlóknak miért jár 486-507 lóerő, de a Mustang ebben az európai píszí változatában sem érződik gyengének, sőt! De nyugalom, a vadonatúj überváltozat, a GTD révén a Ford azokat is kiszolgálja, akik ennél sokkal erősebb “pónira” vágynak.
A GT40 utódja
Az általunk nemrégiben Le Mansban körbejárt Mustang GTD Magyarországon nem kevesebb, mint 160 millió forintot kóstál, és cserébe 800 lóerőt szabadít rá az aszfaltra.
A bődületes teljesítmény egyrészt az 5 helyett 5,2 literes lökettérfogatnak, másrészt pedig a jókora kompresszornak köszönhető, illetve annak, hogy a percenkénti legnagyobb fordulatszám 7250 helyett 7500.
Az opcionális 20 colos magnézium felniken elöl 325-, hátul 345 milliméter széles sportgumik feszülnek, és Brembo karbonkerámia fékek teljesítenek szolgálatot mögöttük.
Az aktív aerodinamikai elemekkel és állítható magasságú adaptív futóművel, illetve titánkipufogóval felvértezett izomautó transaxle hajtásláncában nyolcfokozatú duplakuplungos automata váltó található.
A Recaro kagylóüléseket és 3D-nyomtatott titán váltófüleket felvonultató Mustang GTD a várakozások szerint 7 perc alatti időt produkál a Nordschleifén az opcionális Performance csomaggal.
A limitált szériás újdonság az Egyesült Államokban átszámítva mintegy 120 millió forintba kerül, Magyarországon pedig 40 millió forinttal többet kérnek el érte. A rendeléseket július közepéig lehetett leadni, és a szerencsés kiválasztottak az ígéretek szerint tavasszal vehetik majd át új szupersportkocsijukat.
160 millió forint nem kis összeg, főleg annak ismeretében, hogy az egyik legpotensebb fő rivális, az 525 lóerős szívómotoros Porsche 911 GT3 RS hazai alapára mintegy 105 millió forint.
A Mustang GTD a szomszédos Ausztriában a legdrágább, a sógoréknál közel 210 millió forintos összeg szerepel az árcédulán.
Az előző szériából készített egyik legdurvább változatról, a 771 lovas Shelby GT500-ról a közelmúltban részletes tesztben számoltunk be, Las Vegasban pedig még az ennél is erősebb, 825 lóerős Super Snake-et is volt szerencsénk kipróbálni.